أستاذ الفقه المساعد بكلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالقاهرة، جامعة الأزهر
10.21608/bfsa.2025.447622
المستخلص
الملخـص: إن في التمذهب الفقهي منفعة عظيمة، وفي تركه مفسدة كبيرة، فقد أجمعت الأمة على أن يعتمدوا على السلف في معرفة الشريعة، فالتابعون اعتمدوا في ذلك على الصحابة (ﮒ)، وتابعو التابعين اعتمدوا على التابعين، وهكذا، فكل طبقة من العلماء اعتمدت على من قبلها، والعقل يُؤيد حُسن ذلك المأخذ، فالشريعة لا تُعرف إلا بالنقل والاستنباط، فلا يستقيم النقل إلا بأن تأخُذ كل طبقة عمَّن قبلها بالاتصال، ولا يصح الاستنباط إلا بمعرفة مذاهب المتقدمين حتى لا يتم الخروج عنها، فيُخرق الإجماع، كما أن العمل بأحد المذاهب المشهورة في مثل هذه الأيام يعد ضرورة شريعة واجتماعية، فهو وسيلة لتحقيق الاستقرار الديني للأمة من خلال تحديد جهة التلقي حتى لا تكون فتنة تؤدي إلى الفوضى فالواجب على المسلمين إتباع تلك المذاهب. أما ما أثاره المغرضون في الآونة الأخيرة بأنه يكفي لتحقيق الاجتهاد وجود الأصلين الكتاب والسنة مع الاطلاع على بعض المرتجعات اللغوية وكذلك زعمهم من أن التمذهب الفقهي يؤدي إلى تخلف الأمة، وانتشار جماعات العنف والتطرف، وزعمهم أيضا بأن التمذهب بأحد المذاهب يعد وصآية على الناس يأباه العقل البشري في ظل هذا التطور المعاصر، فإنها أقوال يكذبها الواقع والحقيقة، لأن التمذهب يعد السبيل الطبيعي للوصول إلى مراتب الاجتهاد وهو وسيلة لتكوين الملكة القضائية لدى القاضي والقدرة على الفتوى لدي المفتي وهما صمام أمان للمجتمع، وقد عرض البحث لتلك الاتجاهات وناقشها ورد عليها بأسلوب علمي منهجي عارضا لحقيقة التمذهب، ومؤصلا لها، ومبينا لأطواره، ثم عارضا للأفكار المعاصرة حول التمذهب ومناقشا لها ورادا على ما أثير حوله ومن ثم انتهى البحث لطائفة مهمة من النتائج التي يمكن الإفادة منها في مواجهة تلك الأفكار. فالجرأة على المذاهب الفقهية وأئمتها وما تركوه للأمة من العلم يعد باب فتنة وشر مستطير الغرض منه التمهيد للطعن في الثوابت الشرعية ونشر الفوضى والاضطراب وعدم الاستقرار في المجتمع
Abstract:
Juristic affiliation (tamaḏhub) carries significant benefit، while its abandonment entails substantial harm. The Muslim ummah has unanimously agreed on the necessity of relying on the righteous predecessors for the proper understanding of the Sharia. The tābiʿūn (Successors) relied on the Companions (may Allah be pleased with them)، and the successors of the tābiʿūn in turn relied on the former، continuing through successive generations. This chain of reliance affirms that Sharia is transmitted and derived through continuity. Sound transmission requires every generation to receive knowledge from the preceding one through direct connection، and sound derivation requires knowledge of earlier juristic schools to avoid breaching consensus.
In today’s context، adherence to one of the well-established schools of thought is both a religious and social necessity. It provides structure and clarity to religious authority and preserves the unity and stability of the Muslim community، protecting it from doctrinal chaos. Muslims are therefore obligated to follow these recognized madhāhib.
The study also addresses and refutes contemporary objections—often propagated by those with ulterior motives—that claim the mere presence of the Qur’an and Sunnah is sufficient for ijtihād، and that knowledge of language tools alone suffices. These critics further argue that affiliation with a madhhab hinders progress، fosters extremism، and imposes intellectual guardianship that contradicts modern rational autonomy. Such claims، however، are disproven by both historical reality and practical experience.
This research analyzes and refutes such claims through a structured scholarly approach. It defines and contextualizes tamaḏhub، traces its historical development، and addresses contemporary critiques with methodical rebuttals. The study concludes that juristic affiliation remains the natural path toward attaining ijtihād، and a foundational means for cultivating judicial acumen in judges and issuing sound fatwas—both critical safeguards for social stability.
One of the most significant dangers today is the unchecked audacity toward the legal schools and their imams، whose legacy is a treasure of Islamic jurisprudence. Undermining their role is a gateway to destabilizing foundational religious principles and spreading doctrinal confusion and societal unrest.
محمد عبد الرحمن رضوان, عزة. (2025). التمذهب الـفـقهي بين التأصيل الشرعي والاتجاهات الفكرية المعاصرة-Juristic Affiliation (Tamaḏhub) Between Scriptural Foundations and Contemporary Intellectual Currents. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48(1), 4039-4160. doi: 10.21608/bfsa.2025.447622
MLA
عزة محمد عبد الرحمن رضوان. "التمذهب الـفـقهي بين التأصيل الشرعي والاتجاهات الفكرية المعاصرة-Juristic Affiliation (Tamaḏhub) Between Scriptural Foundations and Contemporary Intellectual Currents", الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48, 1, 2025, 4039-4160. doi: 10.21608/bfsa.2025.447622
HARVARD
محمد عبد الرحمن رضوان, عزة. (2025). 'التمذهب الـفـقهي بين التأصيل الشرعي والاتجاهات الفكرية المعاصرة-Juristic Affiliation (Tamaḏhub) Between Scriptural Foundations and Contemporary Intellectual Currents', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48(1), pp. 4039-4160. doi: 10.21608/bfsa.2025.447622
VANCOUVER
محمد عبد الرحمن رضوان, عزة. التمذهب الـفـقهي بين التأصيل الشرعي والاتجاهات الفكرية المعاصرة-Juristic Affiliation (Tamaḏhub) Between Scriptural Foundations and Contemporary Intellectual Currents. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2025; 48(1): 4039-4160. doi: 10.21608/bfsa.2025.447622