ظاهرة الوقف على أواخر الكلم وأثره على النظام المقطعي في القرآن الكريم ( دراسة وصفية تحليلية) The Phenomenon of Pausing at the End of Words and its Impact on the Syllabic System in the Holy Quran: A Descriptive Analytical Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول اللغة في كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بالقاهرة، جامعة الأزهــــــر

المستخلص

الملخـــص:
الهدف من ذلك البحث هو تتبع الوقف كظاهرة صوتية، وأثره على المفردة القرآنية من حيث بيان التغيير الذي حدث للصوت اللغوي في القرآن الكريم أو المقطع الصوتي جراء الوقف على أواخر الكلم. ثم إبراز أهمية هذه الظاهرة الصوتية وأثرها في الكلام، ثم بيان كيفية الوقف على أواخر الكلم عند علماء اللغة والقراءات. 
  ونجد أن للوقف أثرًا كبيرًا ومهمًا في النظام المقطعي للأصوات أو المقاطع الموقوف عليها باجتماع الساكنين أو بالحذف أو بالزيادة أو بالنقل أو بالإبدال، سواء كان ذلك موجودا في الصوامت أو الصوائت، فالوقف يؤدي إلى تغيير شكل المقطع الموقوف عليه في أكثر الأحيان، ويظهر ذلك جلياً في تغيير بعض الأصوات أو المقاطع من خماسية المقاطع إلى ثلاثية، ومن رباعية إلى ثنائية، ومن فواصل ذات المقطعين إلى مقطع واحد طويل، كما يتناسب ذلك مع النظام المقطعي للعربية. 
   واعتمدت الدراسة في هذا البحث على المنهج الوصفي التحليلي للوقف كظاهرة صوتية، وأثره في التوزيع المقطعي للصوت اللغوي (المفردة القرآنية) قبل الوقف وبعده، وذلك في نماذج من القرآن الكريم.      
    وقد توصلت في نهاية البحث إلى نتائج من أهمها: أن الوقف ظاهرة صوتية أدائية تصاحب الخطاب المنطوق أو العملية النطقية على وجه الخصوص، وقد شاع إطلاقه على هذه الظاهرة مرتبطًا بقراءة القرآن الكريم. وتبين لنا من خلال الدراسة التطبيقية أن للوقف أثرًا كبيرًا ومهمًا في النظام المقطعي للأصوات أو المقاطع الموقوف عليها بأي نوع من أنواع الوقف، وذلك بتغيير شكل المقطع الموقوف عليه. ويظهر ذلك من خلال تغيير بعض الأصوات أو المقاطع من خماسية المقاطع إلى ثلاثية، ومن رباعية إلى ثنائية، ومن فواصل ذات المقطعين إلى مقطع واحد طويل، كما يتناسب ذلك مع النظام المقطعي للعربية. وظهر لنا كذلك أن الوقف بالسكون له قيمة وظيفية، ومن القوة بمكان بحيث يؤثر على شكل المقطع الموقوف عليه.    
Abstract:
The objective of this research is to trace pausing (waqf) as a phonetic phenomenon and its impact on the Quranic word، in terms of clarifying the change that occurs to the linguistic sound in the Holy Quran، or the phonetic syllable، as a result of pausing at the end of words. It also aims to highlight the significance of this phonetic phenomenon and its effect on speech، and to explain how pausing at the end of words is approached by linguists and scholars of Quranic readings.
We find that pausing has a significant and important impact on the syllabic structure of the sounds or syllables that are paused upon، whether through the meeting of two consonants (sukoon)، elision (omission)، addition، transposition، or substitution، whether this occurs in consonants or vowels. Pausing often leads to a change in the form of the syllable being paused upon، which is clearly manifested in the transformation of some sounds or syllables from a five-syllable structure to a three-syllable structure، from a four-syllable structure to a two-syllable structure، and from two-syllable verse endings to a single long syllable، which is consistent with the Arabic syllabic system.
This study relies on a descriptive analytical approach to pausing as a phonetic phenomenon and its impact on the syllabic distribution of the linguistic sound (the Quranic word) before and after pausing، using examples from the Holy Quran.
At the end of the research، I reached results، the most important of which are: Pausing is a phonetic performance phenomenon that accompanies spoken discourse or the articulatory process in particular، and its use has become widespread in relation to reading the Holy Quran. It became clear to us through the applied study that pausing has a significant and important impact on the syllabic structure of the sounds or syllables being paused upon، regardless of the type of pause، by changing the form of the syllable being paused upon. This is evident through the transformation of some sounds or syllables from a five-syllable structure to a three-syllable structure، from a four-syllable structure to a two-syllable structure، and from two-syllable verse endings to a single long syllable، which is consistent with the Arabic syllabic system. It also became apparent to us that the sukoon (absence of vowel) has a functional value and is powerful enough to affect the form of the syllable paused upon with sukoon.

الكلمات الرئيسية