محاولات للتقريب بين الحنابلة والأشاعرة-Attempts to Bridge the Gap Between the Hanbalis and the Ash'arites

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ العقيدة والفلسفة المساعد في کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بالقاهرة- جامعة الأزهر الشريف

المستخلص

الملخـص:  
يهدف هذا البحث إلى وضع قواعد صالحة للتقريب بين مدارس أهل السنة عمومًا، ومدرستي الحنابلة والأشاعرة على الخصوص، كما يتضمن التقريب العملي لأهم القضايا الخلافية بين المدرستين بإرجاع الخلاف إلى اختلاف اللفظ والعبارة، بصورة تجعل التقريب أمرًا ممكنًا؛ إذ معظم قضايا الخلاف يمكن الالتقاء فيها حول نقطة تزيل الفرقة وتضيق الفجوة.
وقد قسمت البحث إلى مقدمة وثلاثة مباحث وخاتمة أما المقدمة: فذكرت فيها بعد الحمد لله، والصلاة والسلام على رسوله ﷺ خطورة الفرقة بين أبناء الأمة، وأهمية البحث، وأهدافه، وخطته، وأما المبحث الأول فعنوانه: التقريب مفهومه وضرورته، وأما المبحث الثاني فعنوانه: الحنابلة والأشاعرة من الوفاق إلى الخلاف، وأما المبحث الثالث: فعنونه: محاولات للتقريب بين الحنابلة والأشاعرة، وأما الخاتمة: فذكرت فيها بعد الحمد لله، والصلاة والسلام على رسوله ﷺ أهم نتائج البحث، وتوصياته، وفهارسه العلمية..
المنهج: اتبعتُ في هذا البحث المنهج الاستقرائي التحليلي، والمنهج الوصفي، والمنهج الاستنباطي.
النتائج: يعد من أهم نتائج البحث أن التقريب المنشود هو طلب جميع العقلاء الذين يحاولون تقريب المسافات البعيدة بين المذاهب الفكرية في محيط أهل السنة، بحيث يلتقي أصحاب تلك المدارس حول نقطة واحدة، هي نقطة الاحترام والتواد والتناصح والتكامل، بصورة تجمع الشمل، وتنزع فتيل التشرذم والفرقة، وليس معنى التقريب إدماج المذاهب الفكرية الموجودة في محيط مدرسة أهل السنة في مذهب فكري واحد، بل التقريب الذي ينبغي أن نسعى إليه هو الانطلاق من تمايز المذاهب الفكرية في محيط أهل السنة، مع العدول عن نفي مذهب للمذاهب الأخرى بالتعصب ورفض ما عداه.
 
 
Abstract:
This research aims to establish valid principles for reconciliation between the schools of Ahl al-Sunnah in general, with a particular focus on the Hanbali and Ash'ari schools. It also includes practical approaches to reconcile the key issues of disagreement between the two schools by attributing the differences to linguistic and terminological variances, making reconciliation a feasible task. Most of the controversial issues can be bridged around a point that alleviates division and narrows the gap.
The research is divided into an introduction, three main sections, and a conclusion. The introduction discusses the significance of unity among the members of the ummah, the importance of the research, its objectives, and methodology. The first section is titled "The Concept and Necessity of Reconciliation." The second section is titled "The Hanbalis and Ash'arites: From Agreement to Disagreement." The third section focuses on "Attempts at Reconciliation Between the Hanbalis and Ash'arites". The conclusion summarizes the main findings, recommendations, and scientific indices of the study.
Methodology:
The research follows an inductive, analytical, descriptive, and deductive approach.
Results:
One of the key findings of this research is that the desired reconciliation is the goal of all rational individuals attempting to bridge the divide between intellectual schools within Ahl al-Sunnah. The adherents of these schools can converge on a singular point: mutual respect, love, counsel, and complementarity. This approach aims to unite the ummah, removing fragmentation and division. Reconciliation, however, does not mean merging the intellectual schools within Ahl al-Sunnah into a single ideology. Rather, the goal is to promote the recognition of distinct intellectual schools within Ahl al-Sunnah while rejecting fanaticism and the negation of other schools.

الكلمات الرئيسية