نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
مدرس التفسير وعلوم القرآن ،كلية القرآن الكريم للقراءات وعلومها، جامعة الأزهر
المستخلص
الملخـص:
يهدف هذا البحث إلى: بيان أنّ اختلاف المفسرين في تبيين المجمل لا يعني غموض ألفاظ القرآن الكريم وعدم فهم معانيه؛ لأنّ المجمل لا يُدرك العبارة نفسها، بل بالرجوع إلى الاستفسار، ثم الطلب، ثم التأمل. والتأكيد على أنّ الإجمال واقع في كتاب اللهI لحِكم كثيرة، ولأسباب متنوعة. وإبراز هجوم المستشرقين على القرآن الكريم، ومحاولاتهم هدمه وتخريبه والتشكيك فيه، وإثارة الشبهات حوله؛ لتغريبه والعمل على تشويه معانيه. وتقرير أنّه من البدهي أن يختلف علماء التفسير في بيان معاني الألفاظ والجمل التي وردت مجملة. وأنّه من غير المنطقي أن يجعل المستشرقون من المجمل ومن أسبابه واختلاف المفسرين في بيان معانيه، مادة لإثارة الشبهات والتشكيك في كتاب اللهY والطعن فيه. كما يهدف إلى: إثبات أنّنا لن نجد ألفاظًا في القرآن الكريم غير واضحة الدلالة ولو بوجهٍ من الوجوه المعقولة، حتى تلك التي اختصّ الله بعلمها؛ لأنّه سبحانه أظهر لنا ما يمكننا فهمه من دلالتها بما يناسب العقول. وقد اتّبعت في تحقيق هذه الأهداف المنهج الوصفي التحليلي، وهو منهجٌ يقوم بتتبع المواضع محلّ الدراسة، مع ما يلزمُ ذَلك من حصْرٍ، ووصْفٍ، وتصنيفٍ، ونَقْدٍ ،وتحليلٍ ، وتعليلٍ.
وقد عرضتُ في بحثي هذا لموضع الإجمال، ثمّ بيّنت اختلاف المفسرين فيه، ثمّ شبهات المستشرقين حوله، وحلّلتُها؛ لبيان مقصدهم وخطورة فهمهم ومآلاته، ثمّ رددتُ عليها ونقدتُها بما يضمن نقد الأدلة التي اعتمدوا عليها، بموضوعية بعيداً عن شخصنة المعالجة.
وقد جاء البحث في: مقدمة، وتمهيد، ومبحثين، وخاتمة، وفهارس: ذكرت في المقدّمة: أسباب اختيار الموضوع، وأهميته، ومنهج البحث، وإجراءات البحث، وخطة البحث. وعرضتُ في التمهيد: تعريف مصطلحات البحث. وجعلت المبحث الأوّل للحديث عن: المجمل والمبيّن في القرآن الكريم، والمبحث الثاني لعرض: نماذج تطبيقية للمجمل في القرآن الكريم بين اختلاف المفسرين وشبهات المستشرقين. وكانت أهم النتائج التي توصّل إليها البحث: أنّه مهما بلغ شأو المستشرقين العلمي، ووسع اطلاعهم على مصادر متنوعة في كآفة مجالات العلوم تقريباً، ومحاولاتهم الدؤوبة في توظيف ذلك ضدّ لغة القرآن، إلّا أنّ عجمتهم تقف حجر عثرة أمام فهم أساليب القرآن الكريم، وتفضح جهلهم في كلّ مرّة.
Abstract:
This research delves into the phenomenon of conciseness (ijmāl) in the Holy Quran, aiming to demonstrate that varying interpretations among exegetes do not signify ambiguity in the Quranic text or a failure to grasp its meanings. True comprehension of concise expressions isn't immediate; it requires a process of clarification, deeper inquiry, and profound contemplation. The study underscores that ijmāl in the Quran is a deliberate feature, rooted in profound divine wisdom and diverse reasons. It meticulously examines the criticisms leveled by orientalists against the Quran, highlighting their persistent attempts to undermine its authority, distort its message, and sow seeds of doubt. Their goal, it argues, is to alienate audiences from the Quran and deform its true meanings.
The research posits that divergence among tafsir scholars in explaining concise words and phrases is a natural and expected outcome. Consequently, it's illogical for orientalists to exploit ijmāl, its underlying causes, and the differing exegetical views as grounds for skepticism and attacks on the divine scripture. This study also seeks to affirm that the Quran contains no words or phrases lacking clear indications, even if understood through one of many reasonable interpretations. This holds true even for concepts whose full knowledge rests solely with Allah, as He has revealed enough for human intellect to grasp their essential meanings. To achieve these objectives, a descriptive-analytical methodology was employed, involving a thorough examination of relevant passages, encompassing their identification, description, classification, critical evaluation, and analytical exposition.
My research explores the concept of ijmāl, detailing the exegetical differences surrounding it, and subsequently scrutinizes the orientalists' misconceptions. Through rigorous analysis, I aim to uncover their true intentions, highlight the dangers of their interpretations, and anticipate their potential ramifications. This is followed by a robust refutation and critique of these misconceptions, meticulously addressing the evidence they present. The approach remains objective throughout, avoiding any personal attacks and focusing solely on the intellectual substance.
The study is structured with an introduction, a preliminary section, two main chapters, a conclusion, and indices. The introduction outlines the rationale for selecting the topic, its significance, the research methodology, procedures, and overall plan. The preliminary section defines key terminology. The first chapter is dedicated to discussing the concepts of concise (mujmal) and clarified (mubayyan) in the Quran. The second chapter presents practical examples of mujmal, illustrating the contrast between exegetical differences and orientalist misconceptions. A key finding of this research is that despite the orientalists' academic prowess, their extensive exposure to diverse scholarly sources across various fields, and their persistent efforts to weaponize this knowledge against the Quran's language, their linguistic shortcomings consistently impede their comprehension of Quranic styles, repeatedly exposing the depth of their ignorance.
الكلمات الرئيسية