فضل اللغة العربية والدعوة إلى إحيائها في شعر محمد الخضر حسين شيخ الأزهر (ت 1377هـ) دراسة في آليات الإبداع وأدواته.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ومحرر بمؤسسة عبد العزيز سعود البابطين الثقافية

المستخلص

الملخـص:
لقد حمل مشايخ الأزهر الشريف على عاتقهم مسئولية إحياء اللغة العربية الفصيحة ونشرها، فدعوا إلى العناية بها واستخدامها في العلوم كافة؛ ويعد الشيخ الخضر حسين أحد شيوخ الأزهر البارزين الذين عنوا باللغة العربية عناية شديدة، وظهر ذلك جليًّا من خلال شعره؛ فقد أفرد الشيخ في ديوانه خمسة قصائد للحديث عن اللغة العربية وفضلها. وترجع أهمية البحث إلى محاولته الوقوف على دور الشيخ الخضر حسين في الدعوة إلى إحياء اللغة العربية والعناية بها، كما يحاول البحث من خلال الدراسة الفنية أن يقف على الأدوات الفنية التي استخدمها الشيخ الخضر في الكشف عن مضامينه ومعانيه التي أراد من خلالها أن يستثير في المتلقي حب الفصحى، وأن يشاركه في الدعوة إلى إحيائها وتطويرها بما يتناسب مع لغة العلم والعصر.
خطة البحث:      اقتضت طبيعة البحث أن يأتي في خمسة مباحث:
المبحث الأول: أضواء على حياة الشيخ وشعره.
المبحث الثاني: الدعوة إلى إحياء اللغة العربية في شعر الخضر حسين.
المبحث الثالث: خصائص الأسلوب في قصائد الخضر حسين عن اللغة العربية.
المبحث الرابع: البناء التصويري في قصائد الخضر حسين عن اللغة العربية.
المبحث الخامس: البناء الموسيقي في قصائد الخضر حسين عن اللغة العربية.
الخاتمة، وفهرس المصادر والمراجع.
منهج البحث: أفاد البحث من معظم مناهج البحث الأدبي، ومن أبرزها المنهج التاريخي، والفني التحليلي.
وقد خلص البحث إلى عدد من النتائج، نذكر منها ما يأتي:

ترجمت قصائد الشيخ عن اللغة العربية دور الأزهر الشريف الرائد في خدمة العلوم العربية وحمل رسالة إحياء اللغة الفصيحة والدعوة إليها، كما كشفت عن الصلة الوثيقة التي كانت تربط الأزهر بمجمع اللغة العربية.
حاول الشيخ أن يشرك المتلقي معه في الدعوة إلى إحياء العربية، فتارة يذكره بأمجاد العرب القدامى، وتارة يستنهض همته وكأنه في حرب ضروس، .
سَخَّر الشيخ مجموعة من الطاقات اللغوية والأسلوبية والصور الخيالية بهدف إيصال فكرته إلى المتلقي، ولم يَمِلّ الشيخ من تكرار الفكرة نفسها مستخدمًا في توضيحها وتقريرها وسائل تعبيرية، وبنى أسلوبية مختلفة.

Abstract:
The sheikhs of al-Azhar al-Sharif have taken upon themselves the responsibility of reviving and spreading the classical Arabic language, and have called for its care and use in all sciences. Sheikh al-Khidr Hussein is one of the prominent sheikhs of al-Azhar who paid great attention to the Arabic language, and this was clearly evident in his poetry. The sheikh devoted five poems in his collection to talking about the Arabic language and its merit. The importance of the research is due to its attempt to stand on the role of Sheikh Al-Khidr Hussein in calling for the revival of the Arabic language and caring for it. The research also attempts, through the artistic study, to stand on the artistic tools that Sheikh Al-Khidr used to reveal his contents and meanings, through which he wanted to arouse in the recipient the love of classical Arabic, and to participate with him in the call to revive and develop it in a manner that is consistent with the language of science and the era.
Research plan: The nature of the research required that it come in five sections:
The first section: Lights on the life of the Sheikh and his poetry.
The second section: The call to revive the Arabic language in Al-Khidr Hussein's poetry.
The third section: Characteristics of style in Al-Khidr Hussein's poems about the Arabic language.
The fourth section: The pictorial structure in Al-Khidr Hussein's poems about the Arabic language.
The fifth section: The musical structure in Al-Khidr Hussein's poems about the Arabic language.
Conclusion, and index of sources and references.
Research methodology: The research benefited from most literary research methods, the most prominent of which are the historical and analytical artistic method.
The research reached a number of results, including the following:
- The Sheikh's poems translated from the Arabic language the pioneering role of Al-Azhar Al-Sharif in serving the Arabic sciences and carrying the message of reviving the classical language and calling for it, and also revealed the close relationship that linked Al-Azhar to the Arabic Language Academy.
- The Sheikh tried to involve the recipient with him in the call to revive the Arabic language, sometimes reminding him of the glories of the ancient Arabs, and sometimes arousing his enthusiasm as if he were in a fierce war.
- The Sheikh harnessed a group of linguistic and stylistic energies and imaginative images with the aim of conveying his idea to the recipient, and the Sheikh did not tire of repeating the same idea using expressive means and different stylistic structures to clarify and report it.

الكلمات الرئيسية