التفريق النحوي بين العاقل وغير لعاقل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس اللغويات في كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة، جامعة الأزهر

المستخلص

عني الدرس النحوي بالعناصر غير اللغوية المؤثرة في القاعدة النحوية، ومنها عناصر تنتمي - إن صح المصطلح إلى علم النحو الاجتماعي، مثل التذكير والتأنيث، والعقل وفقدان العقل، وقد حرص النحويون واللغويون على تبيان أثر العقل في القاعدة وفي اللغة، فميزت بين العاقل وغيره بوضع ألفاظٍ تخص كل منهما في بعض المواطن، وميزت بينهما نحوياً في مواطن عديدة، ومنشأ هذا التمييز يرتبط على ما سيظهر بالتفرقة في العدد إفراداً وتثنية وجمعاً، ويرتبط بالنوع تذكيراً وتأنيثاً. ويهدف هذا البحث إلى بيان وجه من وجوه علم النحو الاجتماعي ـ وهو أثر العقل في إقامة القاعدة النحوية. وقد اتبعت فيه المنهج الوصفي التحليلي.
وانتهيت منه إلى نتيجة مهمة وهي أن ربط التأنيث بنقص العقل في الدرس النحوي، ليس سديداً، وأن مرده إلى الجمع باعتبار تأويله بالجماعة، كما ثبت أن العناصر غير اللغوية مؤثرة في القاعدة النحوية.
Abstract:
The grammatical lesson is concerned with the non-linguistic elements that influence the grammatical rule, including elements that belong - if the term is correct - to social grammar, such as masculine and feminine, reason and loss of reason. Grammarians and linguists have been keen to clarify the effect of reason on the rule and on the language, so they distinguished between rational and irrational by placing words specific to each of them in some places, and distinguished between them grammatically in many places, and the origin of this distinction is related - as will be shown by the difference in number, singular, dual and plural, and is related to gender, masculine and feminine. This research aims to clarify one aspect of social grammar - which is the effect of reason in establishing the grammatical rule. I followed the descriptive analytical approach.
I concluded from it with an important result, which is that linking femininity to the lack of reason in the grammatical lesson is not correct, and that it is due to the plural considering its interpretation as the group, as it has been proven that non-linguistic elements affect the grammatical rule. 

الكلمات الرئيسية