جهود الشيخ الأكبر مصطفى عبد الرازق في الرد على المستشرقين وبيان أصالة الفكرالإسلامي The Efforts of the Grand Imam Sheikh Mustafa Abdelrazek in responding to the Orientalists and demonstrating the Originality of Islamic Thought

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

جهود الشيخ الأكبر مصطفى عبد الرازق في الرد على المستشرقين وبيان أصالة الفكرالإسلامي
محمد أحمد سالم محمد
قسم العقيدة والفلسفة، كلية البنات الأزهرية بطيبة الجديدة الأقصر، جامعة الأزهر ، مصر
البريد الإلكتروني: m.ahmedsalim75@azhar.edu.eg
الملخـص:
تهدف الدراسة إلى إبراز جهود الشيخ الأكبر مصطفى عبد الرازق  في الرد على المستشرقين، الذين غلب على كثير منهم طابع التعصب الدينى أو التعصب الجنسى فراحوا جاهدين بسببه يحاولون نفى الأصالة الإسلامية عن كل إنتاج عقلي أو تفكير فلسفي أو تأمل روحى لدى المسلمين، مدعين انه لا دخل للدين الإسلامي في نشأته، وكأن المسلمين ليسوا من البشر وليس لهم من الخصائص العقلية والتأملات الروحية ما لغيرهم من الشعوب الأخرى، ويهدف البحث كذلك إلى بيان أصالة الفكر الإسلامي وبيان شعبه واتجاهاته كما فهمها الشيخ مصطفى عبد الرازق  والتي كان لها أكبر الأثر في تلاميذه من بعده وقد اتبعت المنهج الاستقرائي الاستنباطى المقارن، بالإضافة إلى المنهج العلمى المتبع في الأبحاث العلمية، ومن أهم النتائج: أن الشيخ بنى منهجه على قرع الحجة بالحجة متخذًا من العلم وأدلته سبيلا للنقاش والاقناع، وأن الشيخ وضع لنفسه خطة منهجية دقيقة تهدف إلى: الدفاع عن العقلية العربية ضد النظريات المتعصبة للجنس والهُوية، تقويم آراء المستشرقين وتصحيح الأخطاء الواردة في كتاباتهم وذلك بعد ترجمتها والتعليق عليها، مناقشة قضايا الفلسفة الإسلامية بداية من مشكلة التسمية وتحديد مباحثها ونهاية بالحكم على نتاجها الفكرى للكشف عن مدى أصالتها ومساهمتها في تطور الحضارة الإنسانية، أن العوامل الأجنبية المؤثرة في الفكر الإسلامي وتطوره، مهما يكن من شأنها فهى أحداث طارئة عليه صادفته شيئًا قائمًا بنفسه، فاتصلت به لم تخلقه من عدم، وكان بينهما تمازج أو تدافع، لكنها على كل حال لم تمح جوهره محوًا، وإذا كان غير منكور أن التصوف في هذا الدور لم يخل من تأثر ببعض ما وصل المسلمين من معارف الأمم القديمة، فإننا لا نــزال نجد الصبغة الإسلامية غالبة في هذا العلم الوليد، أن مباحث التفكير الفلسفي في الإسلام نتلمس في علم أصول الفقه وأصول الحديث وعلم الكلام والتصوف


The Efforts of the Grand Imam Sheikh Mustafa Abdelrazek in responding to the Orientalists and demonstrating the Originality of Islamic Thought
 
By: Mohamed Ahmed Salem Mohamed
Department of Islamic Creed and Philosophy
College of Azhari Women in New Taiba, Luxor
Azhar University, Egypt
Email: m.ahmedsalim75@azhar.edu.eg
Abstract:
      This research paper aims at displaying the efforts of Sheikh Mustafa Abdelrazek in responding to the Orientalists. Many of those orientalists were characterized by religious or sexual fanaticism. Consequently, they tried hard to denounce the Islamic authenticity of every intellectual product, philosophical thought, or spiritual contemplation among Muslims, claiming that the Islamic religion had nothing to do with its origin. Doing so, the orientalists looked at Muslims as if were not human beings and they lacked the mental characteristics and spiritual contemplations which other peoples have. The research paper also highlights the originality of Islamic thought showing its divisions and trends, as understood by Sheikh Mustafa Abdelrazek, and they had their greatest impact on his students afterwards. The research paper has applied the inductive, deductive and comparative approaches as well as the academic approach of scientific research. The research paper has concluded with the most important findings. For example, Sheikh Mustafa Abdelrazek established his approach upon the basis of utilizing suitable clues in response to any argument relying on his rich knowledge of the Islamic sciences and their evidence as helpful means for discussion and persuasion. Moreover, Sheikh Mustafa Abdelrazek has set, for himself, a precise methodological plan to defend the Arab mentality against gender or identity biased theories, and to evaluate the views of the orientalists, correct the errors contained in their writings after translating them as well as commenting on them. Sheikh Abdelrazek has also discussed the issues of Islamic philosophy starting from the issue of naming it, specifying its research requirements, and ending with judging its intellectual output to find out how far it is original and to what extent it has contributed to the development of human civilization. The research has also specified the foreign factors that have influenced the Islamic thought and its development. Regardless of their significance, those factors remain incidental events that happened to our Islamic philosophy as an independent science so that they were linked to it in an influential way. Despite acceptance or resentment, foreign influences have not come over the essence of the Islamic thought. However it is undeniable that mysticism in such a phase was not devoid of the influence of ancient nations which Muslims had gone through, we still find the Islamic character in this rising science. The research paper has also drawn attention to tracing the requirements of philosophical thought in Islam in the principles of Islamic jurisprudence, the principles of Hadith, theology and mysticism.  

الكلمات الرئيسية