جهود الشيخ الأكبر مصطفى عبد الرازق في الرد على المستشرقين وبيان أصالة الفكرالإسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

جهود الشيخ الأكبر مصطفى عبد الرازق في الرد على المستشرقين وبيان أصالة الفكرالإسلامي
محمد أحمد سالم محمد
قسم العقيدة والفلسفة، كلية البنات الأزهرية بطيبة الجديدة الأقصر، جامعة الأزهر ، مصر
البريد الإلكتروني: m.ahmedsalim75@azhar.edu.eg
الملخـص:
تهدف الدراسة إلى إبراز جهود الشيخ الأكبر مصطفى عبد الرازق  في الرد على المستشرقين، الذين غلب على كثير منهم طابع التعصب الدينى أو التعصب الجنسى فراحوا جاهدين بسببه يحاولون نفى الأصالة الإسلامية عن كل إنتاج عقلي أو تفكير فلسفي أو تأمل روحى لدى المسلمين، مدعين انه لا دخل للدين الإسلامي في نشأته، وكأن المسلمين ليسوا من البشر وليس لهم من الخصائص العقلية والتأملات الروحية ما لغيرهم من الشعوب الأخرى، ويهدف البحث كذلك إلى بيان أصالة الفكر الإسلامي وبيان شعبه واتجاهاته كما فهمها الشيخ مصطفى عبد الرازق  والتي كان لها أكبر الأثر في تلاميذه من بعده وقد اتبعت المنهج الاستقرائي الاستنباطى المقارن، بالإضافة إلى المنهج العلمى المتبع في الأبحاث العلمية، ومن أهم النتائج: أن الشيخ بنى منهجه على قرع الحجة بالحجة متخذًا من العلم وأدلته سبيلا للنقاش والاقناع، وأن الشيخ وضع لنفسه خطة منهجية دقيقة تهدف إلى: الدفاع عن العقلية العربية ضد النظريات المتعصبة للجنس والهُوية، تقويم آراء المستشرقين وتصحيح الأخطاء الواردة في كتاباتهم وذلك بعد ترجمتها والتعليق عليها، مناقشة قضايا الفلسفة الإسلامية بداية من مشكلة التسمية وتحديد مباحثها ونهاية بالحكم على نتاجها الفكرى للكشف عن مدى أصالتها ومساهمتها في تطور الحضارة الإنسانية، أن العوامل الأجنبية المؤثرة في الفكر الإسلامي وتطوره، مهما يكن من شأنها فهى أحداث طارئة عليه صادفته شيئًا قائمًا بنفسه، فاتصلت به لم تخلقه من عدم، وكان بينهما تمازج أو تدافع، لكنها على كل حال لم تمح جوهره محوًا، وإذا كان غير منكور أن التصوف في هذا الدور لم يخل من تأثر ببعض ما وصل المسلمين من معارف الأمم القديمة، فإننا لا نــزال نجد الصبغة الإسلامية غالبة في هذا العلم الوليد، أن مباحث التفكير الفلسفي في الإسلام نتلمس في علم أصول الفقه وأصول الحديث وعلم الكلام والتصوف
The Efforts of Sheikh Mustafa Abdel Razek in Responding to Orientalists and Clarifying the Authenticity of Islamic Thought
 
Mohamed Ahmed Salem Mohamed
Department of Doctrine and Philosophy, Azhar Girls College in New Taiba, Luxor, Al-Azhar University, Egypt
Email: m.ahmedsalim75@azhar.edu.eg
Abstract:
The study aims to highlight the efforts of Sheikh Mustafa Abdel Razek in responding to Orientalists, many of whom were dominated by religious or sexual fanaticism, which made them strive to deny the Islamic authenticity of every intellectual production, philosophical thought, or spiritual contemplation among Muslims, claiming that the Islamic religion had nothing to do with its origin, as if Muslims were not human beings and did not have the mental characteristics and spiritual contemplations that other peoples have. The research also aims to clarify the authenticity of Islamic thought and its people and trends as Sheikh Mustafa Abdel Razek understood it, which had the greatest impact on his students after him. It followed the comparative inductive deductive method, in addition to the scientific method followed in scientific research. Among the most important results: The Sheikh built his approach on striking argument with argument, taking science and its evidence as a way for discussion and persuasion, and that the Sheikh set for himself a precise methodological plan aimed at: defending the Arab mentality against theories that are biased towards gender and identity, evaluating the opinions of Orientalists and correcting the errors contained in their writings after translating and commenting on them, discussing the issues of Islamic philosophy starting from the problem of naming and defining its topics and ending with judging its intellectual output to reveal the extent of its originality and contribution to the development of human civilization, that the foreign factors influencing Islamic thought and its development, whatever their significance, are incidental events that happened to it as something existing by itself, so they connected with it and did not create it from nothing, and there was a mixture or conflict between them, but in any case they did not erase its essence completely, and if it is not denied that Sufism in this era was not without being influenced by some of the knowledge that reached Muslims from ancient nations, we still find the Islamic character prevalent in this nascent science, that the topics of philosophical thinking in Islam are found in the science of the principles of jurisprudence, the principles of hadith, and the science of theology Sufism
 

الكلمات الرئيسية