التصوُّف فِي الإسْلامِ رُؤيةٌ نَـقْديةٌ للإمَام الأكبَر الأُستَاذ مُصطفَى عَبد الرَّازِق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ العقيدة والفلسفة المساعد في كلية أصول الدين بالقاهرة، جامعة الأزهر

المستخلص

التصوُّف فِي الإسْلامِ رُؤيةٌ نَـقْديةٌ للإمَام الأكبَر الأُستَاذ مُصطفَى عَبد الرَّازِق 
عرفة عبد الرحمن أحمد عبد الرحمن النادي
قسم العقيدة والفلسفة، كلية أصول الدين، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر.
البريد الإلكتروني arafaal-nady.11@azhar.edu.eg:  
 الملخـص:
يهدف البحثُ إلى: إبراز صُورةٍ للنقد الذاتيِّ الذي يقدِّمه أحدُ أعلامِ الأزهر، وهُـو الأستاذُ الأكبرُ الشيخ مصطفى عبد الرازق -رحمه الله-، في التصوف الإسلامي. وفيه: تعريفٌ بالشيخ مصطفى، يُبرز مكانته العلميةَ الساميَة، وتصوفَه. ثم مبحثٌ عن تعريف الشيخ مصطفى بالتصوف: بدءًا من أصل اشتقاق الكلمة، وتاريخِ ظهورها، ثم وضعِه ضوابط دقيقة لمَن أراد البحث في التصوف الإسلامي. وفي البحث قرائن تؤكد اهتمام الشيخ مصطفى بالتصوف الإسلامي؛ كإلقائه بحثًا عنه في مؤتمرٍ دوليٍّ عام (1932م).
واشتمل البحثُ على العرْض الدقيقِ لأدوار التصوف الإسلامي، كما صوَّره الشيخ مصطفى، بدءًا من نشأة التصوف ممثِّـلًا للكمال الديني وباحثًا عن المَثَل الأعلى، مُرورًا بالتأثر بالفلسفات الأجنبية، حتى دور الانحطاط. وذكَر مثالًا لِمَا تخبَّط فيه أدعياء التصوف: وهو موقف هؤلاء من كرامات الأولياء؛ فعرَض الآراءَ في المسألة؛ ليظهر منها التصوير الخاطئ للمسألة. والمنهج المتبَع في البحث: المنهج الوصفيُّ، والتحليلي.
ومن توصيات البحث: ضرورة تسليط الضوء على الجانب النقدي لدى أعلام الأزهر الشريف، وتوظيفه في خدمة الحياة العلمية، والرد على الأدعياء. 
Sufism in Islam: A Critical Perspective by the Grand Imam Professor Mustafa Abd al-Raziq.
Presented by: Abdul Rahman Ahmed Abdul Rahman Al-Nady.
Department of Creed and Philosophy, Faculty of Fundamentals of Religion, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.
Email: a_r802@yahoo.com
University Email: arafaal-nady.11@azhar.edu.eg
 
Abstract:
The research aims to highlight a self-critical perspective presented by one of Al-Azhar's notable figures, the Grand Sheikh Mustafa Abd al-Raziq, may God have mercy on him, in Islamic Sufism.
The study includes an introduction to Sheikh Mustafa, showcasing his high scholarly status and his Sufism. It then explores Sheikh Mustafa's definition of Sufism: starting from the origin of the term, the history of its emergence, and then setting precise guidelines for those who wish to research Islamic Sufism.
The research presents evidence confirming Sheikh Mustafa's interest in Islamic Sufism, such as his presentation of a paper on the topic at an international conference in 1932.
The study also provides a detailed exposition of the stages of Islamic Sufism as depicted by Sheikh Mustafa, starting from the emergence of Sufism as a representation of religious perfection and a search for the ideal, through its influence by foreign philosophies, to the period of decline.
An example of the confusion among false claimants of Sufism is presented, specifically their stance on the miracles of saints; the research reviews various opinions on the matter to reveal the incorrect portrayal of the issue.
The methodology used in the research is the descriptive and analytical approach.
The study's recommendations include the necessity of highlighting the critical aspect of notable figures of Al-Azhar and utilizing it to serve scientific life and respond to pretenders.
 

الكلمات الرئيسية