التصوُّف فِي الإسْلامِ رُؤيةٌ نَـقْديةٌ للإمَام الأكبَر الأُستَاذ مُصطفَى عَبد الرَّازِق Mysticism in Islam A Critical Vision of the Grand Imam, Professor Mustafa Abdelrazek

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ العقيدة والفلسفة المساعد في كلية أصول الدين بالقاهرة، جامعة الأزهر

المستخلص

التصوُّف فِي الإسْلامِ رُؤيةٌ نَـقْديةٌ للإمَام الأكبَر الأُستَاذ مُصطفَى عَبد الرَّازِق 
عرفة عبد الرحمن أحمد عبد الرحمن النادي
قسم العقيدة والفلسفة، كلية أصول الدين، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر.
البريد الإلكتروني arafaal-nady.11@azhar.edu.eg:  
 الملخـص:
يهدف البحثُ إلى: إبراز صُورةٍ للنقد الذاتيِّ الذي يقدِّمه أحدُ أعلامِ الأزهر، وهُـو الأستاذُ الأكبرُ الشيخ مصطفى عبد الرازق -رحمه الله-، في التصوف الإسلامي. وفيه: تعريفٌ بالشيخ مصطفى، يُبرز مكانته العلميةَ الساميَة، وتصوفَه. ثم مبحثٌ عن تعريف الشيخ مصطفى بالتصوف: بدءًا من أصل اشتقاق الكلمة، وتاريخِ ظهورها، ثم وضعِه ضوابط دقيقة لمَن أراد البحث في التصوف الإسلامي. وفي البحث قرائن تؤكد اهتمام الشيخ مصطفى بالتصوف الإسلامي؛ كإلقائه بحثًا عنه في مؤتمرٍ دوليٍّ عام (1932م).
واشتمل البحثُ على العرْض الدقيقِ لأدوار التصوف الإسلامي، كما صوَّره الشيخ مصطفى، بدءًا من نشأة التصوف ممثِّـلًا للكمال الديني وباحثًا عن المَثَل الأعلى، مُرورًا بالتأثر بالفلسفات الأجنبية، حتى دور الانحطاط. وذكَر مثالًا لِمَا تخبَّط فيه أدعياء التصوف: وهو موقف هؤلاء من كرامات الأولياء؛ فعرَض الآراءَ في المسألة؛ ليظهر منها التصوير الخاطئ للمسألة. والمنهج المتبَع في البحث: المنهج الوصفيُّ، والتحليلي.
ومن توصيات البحث: ضرورة تسليط الضوء على الجانب النقدي لدى أعلام الأزهر الشريف، وتوظيفه في خدمة الحياة العلمية، والرد على الأدعياء. 
Mysticism in Islam A Critical Vision of the Grand Imam, Professor Mustafa Abdelrazek
By: Arafa Abdulrahman Ahmed Abdulrahman Al-Nady.
Department of Creed and Philosophy
 Faculty of Osoul Al- Deen
Azhar University
Cairo, Egypt
 Email: arafaal-nady.11@azhar.edu.eg
 
Abstract:
The research paper aims at highlighting an instance of self-criticism introduced by one of the prominent figures of Al-Azhar Al- Sharif, the Grand Imam Sheikh Mustafa Abdelrazek (May Allah have mercy on him) who handled Islamic mysticism. The research paper includes an introduction to Sheikh Mustafa showing his status a superior scholar and his mysticism. Next, there is a research requirement in which Sheikh Mustafa defines mysticism starting with the origin from which the word was derived, the history of its appearance, and then setting precise guidelines for those who wish to do research on Islamic mysticism. The research paper has included some clues confirming Sheikh Mustafa's interest in Islamic mysticism such as introducing a research paper on mysticism at an international conference in 1932. This research paper has also included a precise exposition of the stages of Islamic mysticism as depicted by Sheikh Mustafa starting from its the early appearance which embodied both a representation of the religious perfection and a search for the supreme ideals passing by its influence by foreign philosophies till the period of decline. Sheikh Mustafa has cited an instance where the allegators of mysticism got confused. It is the attitude of those allegators towards the dignities of the allies of Allah. This research paper has displayed the views related to this issue to uncover their faulty perception of the issue. The research paper has applied the descriptive and analytical approaches. Finally, the research has recommended to highlight the critical perspective of the pioneering figures of Al- Azhar Al- Sharif, employ it to serve the academic life and to respond to the allegators.   

الكلمات الرئيسية