المُعادلُ الموضوعيُّ في شعر الدکتور/ زهران جبر، دراسةً نقديةً تحليليةً محمد أحمد عبد الرحمن سليمان. قسم اللغة العربية وآدابها، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين، جامعة: الأزهر، مصر. البريد الإلکتروني: MohamedSuleiman521.el@azhar.edu.eg
ملخَّصُ البحث: يتناولُ هذا البحثُ قضيةً مهمةً من قضايا النقد الأدبي الحديث، وهي المعادل الموضوعي، والتي طرحها الناقد الإنجليزي (توماس إليوت) في بعض کتاباته، وقد تطرق الباحث في هذا البحث إلى دراسة المعادل الموضوعي نظريًا: من خلال بيان مفهومه في النقد الأدبي الحديث، ومن خلال وجوده في النقد الأدبي القديم من عدمه، ثم تطبيقيًا على شعر الدکتور/ زهران جبر، والذي تکثفت تجاربه الشعرية بالإمتاع الجمالي، والإبداع الفني، والعمق في التصوير، والبراعة في التعبير؛ فکان هذا الشعر مسرحًا للمعادلات الموضوعية التي صور الشاعر فيها خوالجه العقلية، وتجاربه الشعورية؛ هروبًا من التعبير عن عاطفته بصورة تقريرية، ، وقد کان الهدف من هذه الدراسة هو إبراز المعادل الموضوعي في شعر الدکتور/ زهران، وکيف وظفه الشاعر بطريقة فنية موحية، نأى بها عن المباشرة والتصريح، إلى الإيماء والتليمح، وقد سار الباحث في دراسته على المنهج الاستنباطي، الذي يقوم على استنباط المعادل الموضوعي من التجارب الإبداعية، معتمدًا کذلک على المنهج الفني في تحليل النصوص وتأويلها، وبيان غموضها ومضامينها. وقد کان من نتائج البحث أن المعادل الموضوعي کان موجودًا في تجارب الشعراء القدامى منذ العصر الجاهلي، وأن الشاعر الذي يتکئ على هذا الأسلوب يعتمد اعتمادًا أساسي على الرمزية والإيحاء، والتمويه والإخفاء، ومن نتائج البحث أيضًا أن الدکتور/ زهران قد تأثر في کثير من تجاربه بالشعراء الصوفية، الذين اعتمدوا في بيان مشاعرهم على الإشارات الرمزية، والتلميحات الغزلية والخمرية، لا سيما في التجارب التي جعل من الرموز الدينية معادلًا لتجاربه، وتعبيرًا عن أحاسيسه وعواطفه، کما أن من النتئج أيضًا أن البيئة بما فيها من مرئيات ومحسوسات کانت مصدرإلهام للشاعر، فعبَّرَ من خلالها عن همومه الذاتية، وأشجانه القلبية، وصور من خلالها هموم المجتمع وقضاياه السلبية والإيجابية، في شکل شعري جذاب، وصورة فنية خلابة، کما تجدر الإشارة إلى أن هذا الشعر في حاجة ماسة إلى کثرة الدراسات الأسلوبية، التي تتناول أغراضه، وتتعمق في مضامينه، وتسبر أغوراه؛ بحثًا عن دلالاته العميقة، ومعانيه السحيقة. The Objective Correlative in the Poetry of Doctor Zahran Gabr A Critical and analytical Study By: Mohammed Ahmed Abdel-Rahman Soliman
Department of Arabic Language and Literature
Faculty of Islamic and Arabic Studies for Men in Cairo
Azhar University
E-mail: MohamedSuleiman521.el@azhar.edu.eg
Abstract
This research demonstrates an important issue in the field of modern literary criticism, namely the objective correlative coined by T. S. Eliot in some of his writings. The researcher is determined to study the objective correlative theoretically through tracing the concept in the modern literary criticism as well as the ancient criticism. Next, the researcher applies the concept to the poetry of Doctor Zahran Gabr in which the poet has shaped his accumulated experience in a figurative and delightful way characterized by artistic creation, depth of imagery and subtle expression. Hence, such poetry has become a stage for a multitude of objective correlatives where the poet gives voice to his conscious sentiments and his emotional experiences which enabled him to avoid expressing his passions reportedly. Since the main purpose of this research is to display the objective correlative in the poetry of Doctor Zahran Gabr, it is also keen on showing how the poet employed it in an inspirational way that is far away from direct or explicit expression but rather implicit and signalized. The researcher applies the deductive approach based on tracing and deducting the objective correlative all through the creative experiences relying on the artistic approach in analyzing and interpreting the selected texts as well as highlighting the obscurity and content of such texts. The research has concluded that the objective correlative was evident in the experiences of the ancient poets of the era before Islam. In addition, the poet who relied on such style was basically relying on symbolism, inspiration and disguise. Moreover, Doctor Zahran was influenced, in many of his experiences, by the poets of Sufism who used symbolism in shaping their feelings, romantic or bacchanalian allusions especially in the experiences where the religious symbols become objective correlatives of their emotions and feelings. Another finding of the research is that the environment with all its visual and sensible imagery constituted a source of inspiration for the poet. This source of inspiration enabled the poet to express his anxiety and his fears. The poet has also introduced the worries and concerns of his society, whether they were positive or negative, in an attractive poetic form. Accordingly, this poetry is due to be studied stylistically so as to identify its objectives and profound content in order to clarify the underlying meaning
أحمد عبد الرحمن, محمد. (2020). المُعَادِلُ المَوضوعِيُّ فِي شِعرِ الدکتور/ زهران جبر دِراسَةً نَقْدِيَّةً تَحْلِيلِيَّةً. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 39(2), 3999-4066. doi: 10.21608/bfsa.2020.173181
MLA
محمد أحمد عبد الرحمن. "المُعَادِلُ المَوضوعِيُّ فِي شِعرِ الدکتور/ زهران جبر دِراسَةً نَقْدِيَّةً تَحْلِيلِيَّةً", الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 39, 2, 2020, 3999-4066. doi: 10.21608/bfsa.2020.173181
HARVARD
أحمد عبد الرحمن, محمد. (2020). 'المُعَادِلُ المَوضوعِيُّ فِي شِعرِ الدکتور/ زهران جبر دِراسَةً نَقْدِيَّةً تَحْلِيلِيَّةً', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 39(2), pp. 3999-4066. doi: 10.21608/bfsa.2020.173181
VANCOUVER
أحمد عبد الرحمن, محمد. المُعَادِلُ المَوضوعِيُّ فِي شِعرِ الدکتور/ زهران جبر دِراسَةً نَقْدِيَّةً تَحْلِيلِيَّةً. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2020; 39(2): 3999-4066. doi: 10.21608/bfsa.2020.173181