أثر المدارس الفقهية في القرن الثالث الهجري في فقه الإمام البخاري (مدرسة الحجاز نموذجاً) دراسة فقهية تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد في کلية التربية الأساسية الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب دولة الکويت

المستخلص

أثر المدارس الفقهية في القرن الثالث الهجري في فقه الإمام البخاري (مدرسة الحجاز نموذجاً) دراسة فقهية تطبيقية
عبد الرحمن نوري أحمد المطاوعة
قسم الدراسات الإسلامية، کلية التربية الأساسية،الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب، دولة الکويت.
البريد الإلکتروني: nory20@gmail.com
الملخص
من المعلوم المقرر أن الإمام البخاري صاحب الصحيح من أئمة الفقه والحديث، فهو إمام في الحديث وإمام في الفقه، وقد تناول کثير من المتقدمين والمتأخرين فقه الإمام البخاري الذي أودع معظمه في تراجم صحيحه، فخرج لنا عدد من المصنفات المستقلة التي تعنى بجمع آرائه الفقهية والأصولية لا سيما التي کانت متوافقة مع آراء أحد المذاهب الأربعة الفقهية.
ورغم أن فقه الإمام البخاري نابع من اجتهاداته وآرائه الخاصة إلا أنا نرى أن العصر الذي عاش فيه البخاري (194 -256 ç) وهو من بداية القرن الثالث إلى منتصفه کان مزدهرا بالمدارس الفقهية، وخصوصا في العراق والحجاز، وکان الإمام البخاري کثير الترحال والتنقل فقد روي عنه أنه قال: ( دخلت إلى الشام، ومصر، والجزيرة مرتين، وإلى البصرة أربعة مرات، وأقمت بالحجاز ستة أعوام، ولا أحصي کم مرة دخلت إلى الکوفة وبغداد) والتقى بعدد کبير من العلماء تجاوز عددهم الألف، فلا شک أنه تأثر بمن أخذ عنه شأنه کشأن من قبله من العلماء. فتوجهت الدراسة إلى البحث عن أثر مدرسة الحجاز کنموذج من نماذج المدارس الفقهية آن ذاک في فقه الإمام البخاري، وذلک يستدعي أن نعرف ماهي أبرز اتجاهات فقهاء الحجاز في القرن الثالِث الهجري؟ وأين نجد تجليات هذه الاتجاهات في فقه الإمام البخاري؟ وإلى أي مدى أثرت هذه الاتجاهات في فقه الإمام البخاري؟
وللإجابة على تلک الأسئلة، ومعرفة حقيقة هذا التأثر اقتضى الحال أن تَبْحَثَ الدراسة عن الأثر الذي ترکته مدرسة الحجاز في عقلية الإمام البخاري، وذلک من خلال حصر الاتجاهات الفقهية التي وَجَدَتْ الدراسة لها أثرا على فکر البخاري الفقهي، وتتبع تراجم أبواب الصحيح وما اشتملت عليه من أحاديث، ثم تحليلها ومقارنتها مع الخصائص الاجتهادية والاتجاهات الفقهية لمدرسة الحجاز.
وتوصلت الدراسة إلى أنَّ مدرسة الحجار من جملة المدارس التي کانت سائدة في القرن الثالث الهجري ولها مکانة واسعة واهتمام شديد لدى علماء المسلمين، ومن أهم الاتجاهات الفقهية البارزة فيها هي: الاتجاه إلى الأخذ بالأثر والاعتماد عليه بشکل واسع في معرفة الأحکام والنوازل الفقهية. والاتجاه إلى الأخذ بالظاهر غالبا وعدم التوسع في مبدأ التأويل إلا للضرورة والحاجة. والاتجاه إلى التورع عن الإکثار من الرأي. وأناوجدنا تجليات هذه الاتجاهات في فقه الإمام البخاري متمثلة في آرائه الاجتهادية في تراجم صحيحه وبعض رسائله الفقهية المستقلة.
The Impact of the Third- Century A.H. Jurisprudential Schools on the
 Jurisprudence of Imam al- Bukhari (Hejaz School as a Model)
An Applied Juristic Study
By: Abdel- Rahman Nouri Ahmed Al- Mettawah
Department of Islamic Studies
Faculty of Basic Education
The Public Authority for Applied Education and Training
The State of Kuwait
E-mail: nory20@gmail.com
Abstract
    As a matter of fact, Imam al- Bukhari, author of Sahih al- Bukhari, is one of the Imams in both fields of jurisprudence and Hadith. A great deal of the ancient and modern scholars handled the jurisprudence of Imam al- Bukhari whose output has been shaped in authentic interpretations within his Sahih book. Accordingly, a number of independent publications which are keen on collecting his juristic and fundamental views have come out, especially those views which coincide with the views of any of the four juristic schools. Despite the fact that Imam Bukhari's jurisprudence developed through his independent thinking and his personal views, one would find that the age in which al- Bukhari lived (194- 256 A.H), from the beginning of the third century A.H till its middle, was an era in which juristic schools flourished, especially in Iraq and Hejaz. Imam al- Bukhari was renowned for his travels. It was narrated after him that he said" I travelled to the Levant, Egypt and the Arabian Peninsula twice, to Basrah four times, stayed in Hejaz for six years but I do not know exactly the number of times I got into Kufa and Baghdad". Imam al- Bukhari met a large number of scholars may be more than one thousand. Undoubtedly, he was influenced by the men from whom he received his knowledge exactly like those who preceded him. Therefore, this research traces the influence of Hejaz school as a model of the jurisprudential schools in the time of Imam al- Bukhari. Accordingly, this perspective requires seeking the most outstanding currents of jurisprudential thought followed by Hejaz jurists in the third century A.H., where exactly one can find clear traces of such currents in the jurisprudence of Imam al- Bukhari and how far have they influenced it? To answer those questions, this research is designed to find out about the impact of Hejaz school on the mind of Imam al- Bukhari through identifying the jurisprudential currents whose impact can be detected in the jurisprudential thought of al- Bukhari. In addition, the research studies, analyzes and compares the authentic Hadiths included in the chapters of the Sahih book of al- Bukhari. The research has found out that Hejaz school was one of the schools that were dominant in the third century A.H. This school held a high position and great interest in between the Muslim scholars. One of the most dominant jurisprudential currents of that school was the current of impact tracking that had been utilized largely in understanding the very difficult issues concerned with jurisprudence. Moreover, there was the phenomenological current which did not mostly favour overinterpretation unless there was a pending need. The third current was that of piety which believed in not seeking multiple views. Finally, the researcher managed to find manifestations of these currents in the jurisprudence of Imam al- Bukhari as embodied in his diligent views regarding a number of interpretations included in the Sahih and some independent jurisprudential messages.

الكلمات الرئيسية