حماية حق الغاصب في الشريعة الإسلامية أحمد لطفي زکي شلبي تخصص الفقه الحنفي قسم الفقه کلية الدراسات الإسلامية والعربية بدسوق، جامعة الأزهر، مصر البريد الإلکتروني: Alzsh53@yahoo.com
ملخص البحث: تناولت في هذا البحث بعض الفروع الفقهية التي توضح بشکل تام أن شريعة الإسلام قد اعتنت أشد عناية بتحقيق العدل بين أفراد المکلفين؛ وأنها حَرَّمت الظلمَ بجميع أنواعه وصوره، وتوعدت الظالمين بعذاب أليم يوم القيامة. وحماية جناب المظلومين في الشريعة الإسلامية هو من الأمور البدهية التي قد لا تحتاج إلى بيان ولا إلى أمثلة شارحة؛ لکثرة ما ورد فيها من أدلة في القرآن والسنة، إضافة إلى کونه فطرة فطر اللهُ الناسَ عليها، أما حماية الظالمين وإنصافهم! فهو ما قد يکون محل نظر وتردد عند البعض، نظراً لکونه ظالماً! ويقيني أن الشريعة حينما حَرَّمت الظلم فإنما حرمته تحريماً عاماً شاملاً، لم تستثن منه أحداً، بما في ذلک الظالمين أنفسهم، وهي بذلک قد ضربت أروع المثل في تحقيق العدل بعيداً عن نزعات الانتقام والأهواء التي قد تسول للبعض إهدار حقوق المعتدين الظالمين عند أخذ الحق منهم، وهذا حکم عام في جميع صور الظلم والتعدي؛ قال تعالى: "وإن عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به" [النحل 14]، فاشتراط المثلية هنا يمنع کل نزعة شيطانية تحاول نشر ثقافة الانتقام المجنون في المجتمع، وتنبه المظلومين إلى أنهم لا ينبغي أن يتجاوزوا الحد عند اقتصاصهم أو أخذ حقهم من ظالميهم. وقد حاولتُ في هذا البحث أن أسهم بشيء في سبيل نشر ثقافة العدل والإنصاف بين الناس حتى مع الظالمين المعتدين، فاخترت أحد أنواع الظلم (وهو الغصب) وحاولت أن أتتبع فيه بعض مظاهر الحفاظ على حقوق الغاصبين، وکيف أن الشريعة حينما وضعت الأحکام الشرعية التي من شأنها الأخذ على يد الغاصب، وإنصاف المظلوم، لم تُبِح أبداً مجاوزةَ الحدِّ معه، ولا ظُلمَه، حتى صار من العبارات الواضحة جداً والمتکررة في کتب المذاهب الفقهية المختلفة، والتي يمکن أن تجري مجرى القواعد عندهم: "الظالم لا يُظلَم، وإنما يُنْتَصَفُ مِنه". Defending the Rights of the Usurper in the Islamic Sharia
By: Ahmed Lotfi Zaki Shalabi
Majored in Hanafi School of Jurisprudence /Department of Jurisprudence
Faculty of Islamic and Arabic Studies in Desouk /Azhar University, Egypt
Email: Alzsh53@yahoo.com Abstract:
This research highlights some branches of jurisprudence which largely clarify the fact that the Islamic Sharia is very keen on achieving justice in between all the liable individuals. It also prohibited oppression in all its forms or kinds. It even menaced those who practice oppression with severe torture on the doomsday. Defending the oppressed is an intuitive matter in the Islamic Sharia which is in no need of clarification or explanation due to the multiple clues introduced in both the Holy Qur'an and Sunnah. In addition, this attitude is closely related to the innate nature of people and their creation. Defending the oppressors, being just and fair to them is a moot point for some people because of their oppression. As a matter of fact, the Islamic Sharia has prohibited oppression in general and nine is never exempted from this prohibition even the oppressors themselves. Thus, the Islamic Sharia has introduced a wonderful example of being keen on achieving justice regardless of the personal whims seeking revenge or violating the rights of the aggressive oppressors when paying back their debts. This is a general rule in all forms of aggression and oppression. Almighty Allah said in the Holy Qur'an " And if ye do catch them out, catch them out no worse than they catch you out: But if ye show patience, that is indeed the best (course) for those who are patient" (al- Nahl, 14). The stipulation of seeking typical punishment prevents any evil inclination which may lead to the spread of the behavior of rash revenge in the society. It also warns the oppressed against exceeding the limit when regaining their rights from their oppressors. The researcher has been determined to contribute to the general tendency to spread the culture of justice and unbiasedness in between people even among the aggressive oppressors. The researcher selected a certain kind of oppression called (usurping) and tried to trace some features of defending the rights of the usurpers and the Islamic Sharia, when it designed its legal provisions, it was keen to punish the oppressor and to do justice to the oppressed. The Islamic Sharia has hardly allowed exceeding the limit or doing unjustice to the oppressed to the extent that this statement has become a recurring landmark in the books of the various schools of jurisprudence. It even became a motto for them " The oppressor can never be injured but made to repay his debt of oppression".
لطفـي زکـي شلـبي, أحمد. (2020). حمـايـة حــق الغاصــب في الشريعة الإسلامية. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 39(2), 2111-2168. doi: 10.21608/bfsa.2020.166903
MLA
أحمد لطفـي زکـي شلـبي. "حمـايـة حــق الغاصــب في الشريعة الإسلامية". الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 39, 2, 2020, 2111-2168. doi: 10.21608/bfsa.2020.166903
HARVARD
لطفـي زکـي شلـبي, أحمد. (2020). 'حمـايـة حــق الغاصــب في الشريعة الإسلامية', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 39(2), pp. 2111-2168. doi: 10.21608/bfsa.2020.166903
VANCOUVER
لطفـي زکـي شلـبي, أحمد. حمـايـة حــق الغاصــب في الشريعة الإسلامية. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2020; 39(2): 2111-2168. doi: 10.21608/bfsa.2020.166903