رؤية الله عز وجل عند الإباضيَّة دراسة نقديَّة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثـة دکتـوراه بقسـم الدراسـات الإسلامية کلية العلوم والآداب بالنماص، جامعة بيشة المملکة العربية السعودية

المستخلص

رؤية الله عز وجل عند الإباضيَّة - دراسة نقدية
إعداد: ندى بنت فايز بن عوظه القشيري.
قسم الدراسات الإسلامية، کلية العلوم والآداب بالنماص، جامعة بيشة، المملکة العربية السعودية.
البريد الإلکتروني: algshuri@kku.edu.sa  -  Nada.f.a@hotmail.com
الملخـــص:
الهدف من البحث: الکشف عن بطلان اعتقاد الإباضية في مسألة رؤية الله b في الآخرة بنفيها، وتأويلهم الباطل للنصوص الشرعية، ومعرفة وجه الدلالة الصحيح من هذه النصوص الشرعية التي استدلوا بها، وذلک وفق عقيدة أهل السنة والجماعة الموافقة لما جاء في کتاب الله b وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم من ثبوت رؤية الله b في الآخرة.وقد اتبعت المنهج الاستقرائي التحليلي النقدي، وکان من نتائج البحث:أن  الإباضية فرقة من الخوارج، شاع أمرُها في أواخر الدولة الأموية، انتشرت في الکوفة والبصرة ثم انتقلت إلى المغرب، وما زالت موجودة حتى اليوم في بلاد المغرب وسلطنة عمان، وقد اتخذ الإباضيَّة موقفًا مُعاديًا للسلف من مسألة رؤية الله I؛ واستدلوا بأدلة عقلية على نفي رؤية الله تعالى، وأولوا الأدلة النقلية بما يتوافق مع معتقدهم الباطل، موافقين منهج المعتزلة والجهمية والزيدية والإمامية، مستدلين بالأدلة الواردة في مسند الربيع بن حبيب الذي يعتبر عندهم المرجع المعتمد، وهو في حقيقته مکذوب وموضوع، حيث يحتوي على روايات مکذوبة وضعيفة يتمسک بها الإباضيَّة نصرةً لمعتقداتهم الباطلة، وقد تبين بطلان قياس الإباضيَّة للأحاديث التي تثبت نفي رؤية الله تعالى في الدنيا على نفي الرؤية أيضًا في الآخرة، وأن لوازم الرؤية من التحيز والتبعض والکيف وشروطها التي بنى عليها الإباضيَّة نفي الرؤية عقلًا هي باطلة؛ لأنها تترتب على قياس الخالق بالمخلوق، کما أن عدم الأخذ بأحاديث الآحاد في العقائد أمر باطل، فالحديث الصحيح عن رسول الله rيؤخذ به سواء کان متواترًا أو آحادًا. ومن أهم التوصيات: أوصي ببيان خطر هذه الفرق، وبيان سوء معتقدها والتحذير من اتباعها.
Seeing Almighty Allah for Ibadhites
A Critical Study
By:  Nada Fayez Oudhah Al- Qushairi
Department of Islamic Studies
Faculty of Sciences and Arts in Al- Namas
University of Bishah
Kingdom of Saudi Arabia
E-mail: algshuri@kku.edu.sa
Abstract
      The research at hand aims at revealing the fallacy of Ibadhites' belief concerning the issue of seeing Almighty Allah in the hereafter. The research is keen on negating the Ibadhites' allegations as well as their misinterpretation of the legal texts. The research is also keen to display the true and correct meanings of such legal texts in accordance with the general consensus of the Sunnah and Muslim creed which is in compliance with  what has been revealed in the Holy Qur'an and mentioned in the traditions of Prophet Muhammad (peace be upon him) concerning the issue of seeing Almighty Allah in the hereafter. The research applies the inductive, analytical and critical approach. One of the findings of this research is that the Ibadhites is a group of Kharijites (dissenters) who was widely known during the late Umayyad State. The ideas of such group disseminated in Kūfa and Baṣra then they became fashionable in Morocco up till the present day as well as in the Sultanate of Oman. Regarding the issue of seeing Almighty Allah, the Ibadhites advocated an adversary attitude to that of the Muslim forebears. They relied on intellectual evidence to denounce seeing Almighty Allah. In turn, they utilized handed- down evidence which complies with their delusion, the approach of the Mu'tazila (isolationists), Jahmites, Zaidites and the Imamates. They even relied on the evidence inherited in the Musnad (source book) of Al-Rabea Ibn Habib whom they considered their accredited source book but in fact, this book is both a fallacy and made up as it includes a weak and trumped up narrations. The Ibadhites cling to these narrations so as to support their delusion which is rationally inacceptable. The fallacy of Ibadhites' criterion has been proved since it relies the Hadiths which denounce seeing Almighty Allah in this life to negate seeing Him in the hereafter. In addition, the requisites of seeing Allah; advocacy, allocation, the way and the conditions upon which the Ibadhites based their rejection of seeing Almighty Allah rationally are all false because they judge the creator in terms of the created. Moreover, disregarding the solitary traditions in creed- related affairs is illegal since the authentic Hadith of the messenger of Allah must be considered whether it is recurrent or solitary. The most important recommendation of this research is that the danger of such groups should be considered and highlighted as well as their wicked – beliefs so as to warn people against following them.

الكلمات الرئيسية