مظاهر التشکيل البصري في شعر محمد حبيبي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المشارک بقسم اللغة العربية في کليــــة التربيــــة بالخـــــرج بجامعة الأمير سطـام بن عبد العزيز المملکـة العربيـــــة السعـــــودية

المستخلص

الملخـــــص
التشکيل البصري للقصيدة هو کل ما تشتمل عليه من مظاهر کتابية، وقد حرص بعض الشعراء العرب المعاصرين على التجديد عن طريق تشکيل مظاهر کتابية جديدة رغبة في إثراء الدلالات وتحفيز المتلقين، علمًا بأن بعض تلک المظاهر الجديدة ترجع إلى أصول سابقة في التراث العربي نفسه، أو تتعالق مع مظاهر التجديد في الشعر الغربي الحديث. ويعد الشاعر محمد حبيبي من أبرز الشعراء السعوديين الذين تفننوا في التشکيل البصري للقصيدة، حيث ظهرت في قصائده مظاهر کتابية جديدة، ويهدف البحث إلى دراسة تلک المظاهر في جميع دواوينه الخمسة التي أصدرها، مع بيان دلالاتها في النصوص التي ترد فيها. وأفاد البحث عند دراستها من المنهج السيميائي، وقام من الناحية الإجرائية على الوصف والتحليل. وتوصل البحث إلى أن من أبرز مظاهر التشکيل البصري عند الشاعر محمد حبيبي: الصور والرسومات والألوان، والبياض والسواد، والنبر البصري، وتفتيت الکلمة، وعلامات الترقيم. وتلک المظاهر قد أثْرت الدلالات في کثير من النماذج عن طريق الرمز والإيحاء، وهذا يتوافق مع طبيعة الشعر.
 
Manifestations of Visual Creation in the
Poetry of Mohammed Habibi
 
By:  Waleed Abdallah Al-Dossary
Associate Professor of Arabic Language
Faculty of Education in Al-Kharj
Prince Sattam Bin Abdul- Aziz
Kingdom of Saudi Arabia
E. MAIL: waliddosary70@hotmail.com
Abstract
 
The visual creation of a poem includes all written manifestations. Some contemporary Arab poets are interested in innovation through creating new written manifestations to enrich the meaning and motivate the reader. Originally, those new manifestations either have their origins in the Arabic heritage or have some relation with similar innovative manifestations in the modern western poetry. Mohammed Habibi is one of the most eminent Saudi poets who excelled in the visual creation of the poem since new written manifestations have appeared in his poems.  The research at hand aims at studying those manifestations in Habibi’s five published volumes to show their meanings in the contexts where they were mentioned. The research has applied the semiotic approach in the analysis of Habibi’s works. Procedurally, the research has relied on description and analysis. Finally, the research has concluded with the most prominent manifestations of visual creation in the poetry of Mohammed Habibi sush as images, drawings, colors, whiteness, blackness, visual inflections, defragmenting words and punctuation. Those manifestations have influenced the meaning in many poetic models by means of symbols and inspiration something which is compatible with the nature of poetry.
 

الكلمات الرئيسية