الملخـــص تتناول هذه الدراسة دخول همزة الاستفهام على "لاَ" النافية للجنس، وعليه تُحدث فيها معنىً دلاليــاً، فيصبح معناها "أَلاَ" المفتوحة المخففــة، ويتناول خمسة معانٍ تناولتها الدراسة في خمسة مباحث کان المبحث الأول عن التّمني الذي ذکر فيه سيبويه أَنَّ "لاَ" النافية عندما دخلت عليها همزة الاستفهام أفاد معناها الدلالي التّمني وأَنَّ ما بعد "أَلاَ" منصوب بفعل محذوف کان تقديره أَتَمنَّى وأَنَّه لا خبر لـ "لاَ"، وقد کان کلامه مثار جدلٍ بين العلماء فهناک من رأَى أَنَّ قوله صحيح کابن ولاّد، والجرمي، وابن عصفور، وذکر کلامه صاحب المُغنيِ، وخالفه المازني، وقد ارتضت الدراسة ما أخذ به المازني، لأَنَّه يوافق ما قالت به اللغة، وتناول المبحث الثاني العرض والتحضيض، وقد ذکرت الدراسة ما دار بين العلماء من حديثٍ في هذا المبحث، وتناول المبحث الثالث "لاَ" النافية عندما تدخل عليها همـزة الاستفهام، وتناول المبحث الرابع معنى التنبيه وأنَّها "أَلا" التي تفيد هذا المعنى وتدخل على الجملة الاسمية والفعليةولا عمل لها في الجملة التي تدخل عليها، وتناول المبحث الخامس "أَلاَ" في سياق قول الشـاعر حسان بن ثابت: - *أَلاَ طِعَانَ أَلاَ فرْسَـــانَ عَادِيةً* وکان من أهم النتائج أنَّ همزة الاستفهـام عندما تدخل على لاَ النافية للجنس تُفيدها معنى التَّمني ونتيجة لذلک نتج عن ذلک مذهبان: المذهب الأول: مذهب الخليل وسيبويه، وهما يقولان أنَّ "أَلاَ" عندما تترکب مع الهمزة تُفيد معنى أَتَمَنَّى. المذهب الثاني: مذهب أبي عثمان المازني الذي رفض ما قاله سيبويه، وقد وافقه المبرد، وابن الحاجب، وکثير من علماء العربيةوأخذ بمذهبه ابن مالک. وکان من نتائجها أيضاً: أنْ أوصت هذه الدراسة بتناول حروف المعاني بالتحليل والدرس لکي يظهر ما بينها من الترابــط، کما ظهر من دخول همزة الاستفهام على "لاَ" تغيرت معناها إلى خمسة معانٍ دون عملها کالتَّمني، کما قال أبو عثمان المازني الذي قال في قول سيبويه: لأنَّ في تناول ما قاله العلماء في هذه الحروف إثراءٌ لدارسي العربيــة. هذه هي أهم نتائج هذه الدراسة، وفي الخاتمة تفصيل لأکثرها.
Conditions of Using Voiced Accusative "ala" in Arabic
Moudhi Bint Homeid Bin Romayzan Al-Sebaei
Department of Arabic، Syntax and Morphology، Faculty of Arabic Language، Umm Al-Qura University، Kingdom of Saudi Arabia.
E-Maild.m555@hotmail.com Abstract:
This research traces adding the interrogative "Hamzah" to "la" that denotes negation of the genus something which creates a new semantic meaning of "Ala" the light accusative. This research tackles five meanings of "ala" in five chapters. The first chapter is about wishing where Sibawayh stated that "la" denoting negation of the genus when added to the interrogative Hamzah its meaning turned to show wishing and what came after "ala" was accusative caused by an omitted verb that implicitly mean "I wish". Moreover، "la" has no predicate. Such view had aroused controversy in between scholars since some of them believed that Sibawayh’s view was correct; Ibn Wallad، Al- Jurmy and Ibn Asfour belonged to this group as stated by the author of Al-Moghny whereas Al-Mazini disagreed with him and gave a counter example ; "No man is better than you" - where he favored the nominative case. Al-Mubred agreed with this view and a great deal of Arab Scholars such as Ibn Malek followed him. Ibn Malek stated that if "la" is added to an interrogative Hamza، "la" still keeps its prior effect before joining the Hamza. Through adding to the noun object of "la" in the three known forms; accusative، nominative or agentive. All the scholars who followed Al-Mazini agreed with him. This research accepts Al-Mazini’s view because it goes with all what language has identified. The second chapter handles presentation and incitement; presentation is a mind simple speech while incitement includes urging and agitation and the arguments that had taken place in between scholars are mentioned in this chapter. The third chapter tackles "la" when added to the interrogative Hamza. In response to Asy-Syalubain، it is not common to ask about negatives in Arabic. The fourth chapter deals with the meaning of warning and that "ala" includes that meaning and can be added to the nominal statement as well as the verbal statement and it has no function in other sentences. The fifth chapter handles "ala" in the context of the following line by the poet Hassan Ibn Thabet "No stabbing، no raiding knights" which shows rebuke and denial. The conclusion sums up the most important results.
حُميد بن رُميزَان السُّبيعيِ, موضي. (2019). أوجـه استخـدام " أَلاَ " المفتوحـة المخففة في العربية. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 37(1), 3159-3234. doi: 10.21608/bfsa.2019.82215
MLA
موضي حُميد بن رُميزَان السُّبيعيِ. "أوجـه استخـدام " أَلاَ " المفتوحـة المخففة في العربية". الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 37, 1, 2019, 3159-3234. doi: 10.21608/bfsa.2019.82215
HARVARD
حُميد بن رُميزَان السُّبيعيِ, موضي. (2019). 'أوجـه استخـدام " أَلاَ " المفتوحـة المخففة في العربية', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 37(1), pp. 3159-3234. doi: 10.21608/bfsa.2019.82215
VANCOUVER
حُميد بن رُميزَان السُّبيعيِ, موضي. أوجـه استخـدام " أَلاَ " المفتوحـة المخففة في العربية. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2019; 37(1): 3159-3234. doi: 10.21608/bfsa.2019.82215