نظرات في حماية البيئة فقها وقانونا "رؤية قانونية استشرافية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ القانون المدني المساعد بقسم الأنظمة کلية الشريعة والدراسات الإسلامية جامعة القصيم

المستخلص

ملخــــــــص
يهدف البحث إلى دارسة منهج الحفاظ على البيئة والآليات المتبعة في الفقه الإسلامي والقانون وفق رؤية قانونية استشرافية؛ وتناولت موضوعات هذا البحث في أربعة مطالب؛ ففي المطلب الأول تناولت أدلة مشروعية حماية البيئة في الفقه الإسلامي، القرآن والسنة والإجماع والقياس وسد الذرائع والمصالح المرسلة، وفي المطلب الثاني تناولت سلوک الإنسان الأخلاقي وحماية البيئة، وفيه سنة النبي صلى الله عليه وسلم في النظافة، وأهداف الإعداد الخلقي للشباب للحفاظ على البيئة، وآلية ووسائل التغلب على التلوث الخلقــي، وفي المطلب الثالث تناولت الحفاظ على البيئة في الفقه القانوني، وتناولت فيه حماية البيئة في نظام البيئة السعودي؛ ثم حماية البيئة في الفقه القانوني، وفي المطلب الرابع عقدت مقارنة بين الفقه الإسلامي والأنظمة القانونية في الحفاظ على البيئة.
وقد توصلت في نهاية البحث إلى مجموعة من النتائج يتمثل أهمها في: الأحکام الفقهية، لها فضل السبق في الحفاظ على البيئة، وحمايتها، وتنميتها، وتطويرها ومنع التلوث عنها، منذ أکثر من ألف وأربعمائة عام، وتبعتها القوانين فالأمر ليس مسؤولية قانونية فقط بل مسألة فقهية إسلامية، کذلک نجد قضاء النبي صلى الله عليه وسلم له فضل السبق في مجال حماية البيئة.
کما توصلت إلى مجموعة من التوصيات يتمثل أهمها في: ضرورة تکاتف الجهود فتقوم الأسرة، والشئون الإسلامية والدعوة والإرشاد، وأجهزة الإعلام الواعي الهادف، ومؤسسات المجتمع المدني بدورها. 
Juristic and Lawful Viewpoints on Conservation
A Lawful and Observatory Vision
By: Mohammed Abdel- Sattar Abdel-Wahab Badr
Assistant Professor of Civil Law
Department of Disciplines
College of Sharia and Islamic Studies
Qassim University
KSA
E. MAIL: Mohammedabdelstar@yahoo.com
Abstract
This research aims at studying the approach of conservation and the mechanisms applied in Islamic jurisprudence and law according to a legal observatory vision. The topic of this research is handled along four requirements. The first requirement is devoted to display the legal clues on conservation in accordance with the Islamic Jurisprudence, the Holy Qur’an, the Sunnah, the general consensus, the standard measure, satisfying the needs and the absolute interests.  The second requirement handles the moral behavior of man and conservation where the Sunnah of Prophet Muhammad (Peace be upon him) stresses the personal hygiene and the objectives of moral bringing of youth so as to conserve the environment. It also deals with the mechanisms and means of overcoming the moral pollution. The third requirement traces conservation in the legal jurisprudence. The researcher discusses conservation in the Saudi discipline of environment then conservation as a lawful act. The Fourth requirement is a comparison between Islamic jurisprudence and the legal systems of conservation. The conclusion draws attention to the most important findings of the research. For instance, jurisprudential provisions have the lead in conservation, development of the environment and preventing pollution more than one thousand and four hundred years ago. It is not only a matter of legal responsibility but also an Islamic Jurisprudential affair. Similarly, one finds out that the Judiciary system of the Prophet (Peace be upon him) has the lead in the field of conservation. The research closes with some recommendations such as emphasizing the need to maximize efforts of the family, Islamic Affairs, Da'wah and Guidance, conscious media systems, and the organizations of the civil society to do their role.

الكلمات الرئيسية