ضوابط تقنين نظام العاقلة في الشريعة الإسلامية من منظــور فقهي في ضــــوء المستجدات المعاصرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم الشريعة والدراسات الإسلامية في کلية القانون بجامعة الإمارات العربية المتحدة

المستخلص

 
الملخـــــص
ثمة موضوعات شرعية تستدعي البحث والمعالجة في ضوء معطيات العصر ومتغيراته الزمانية والمکانية، جديرة بالتقصي، حتى تزيل ما خفي عن البعض من أحکام شرعية، وقدرتها على مواکبة تلک المتغيرات، مستقاة من شريعتنا الإسلامية الخالدة، وتراثنا الفقهي الذي يتمتع بالمرونة، فيُثرى بذلک الجانب المعرفي.
  ويتعرض هذا البحث لدراسة "العاقلة" کجهة أنيطت بتحمل الدية عنالجانيمنقبيلالنصرةوالتکافل والتآزر، فلو تحملها الجاني وحده لأخذت کل ماله، أو عدمت استطاعته سداد الدية، فتضيع حقوق ورثة المجني عليه.
  کانت العصبة في عهد الرسول هي من تتحمل الدية، ثم جعلها سيدنا عمر في أهل الديوان، عند اتساع الدولة الإسلامية وتفرق العشائر، وفي توصيات قرار مجلسمجمعالفقهالإسلاميالدولي رقم) 145)3/16-بشأنالعاقلةوتطبيقاتهاالمعاصرةفيتحملالدية جعلت العاقلة في الوقت الحاضر في جهات معاصرة تقوم مقامها کشرکات التأمين الإسلامية، والتنظيمات التي يتحقق بها التعاون والتکافل الاجتماعي. کما يمکنأنتقومالنقابات والجمعيات والأحزابمقام العصبة وأهل الديوان، مما يدل على أن نظام العاقلة نظام يستجيب للمتغيرات الاجتماعية.
  ومن هنا فإن البحث يأتي للوصول إلى جملة من القواعد والأحکام والمبادئ الشرعية، ليضع الأطر الأساسية للعاقلة وفقاً للضوابط الفقهية، ليسترشد بها مقننو التشريع الجنائي، في مجال تطبيق الشريعة الإسلامية.


Controls to codify the rational system in Islamic law From a juristic perspective in light  Contemporary developments
BY: Mai Salem Ali Bin Al Sheikh Abu Bakr
Assistant Professor, Department of Sharia and Islamic Studies
In the law faculty of the United Arab Emirates University
Abstract
There are legitimate issues that require research and treatment in light of the data of the times and its temporal and spatial variables, which are worth investigating, in order to remove what is hidden from some of the legal rulings, and their ability to keep pace with these variables, drawn from our immortal Islamic law, and our jurisprudential heritage that has flexibility, so that the knowledge side is enriched.
  This research is subject to the study of "rational" as a body entrusted to bear the blood money for the perpetrator, such as victory, interdependence and synergy, and if the perpetrator carried it alone, she would have taken all his money, or if he could not pay the blood money, then the rights of the heirs of the victim would be lost.
  It was the League during the era of the Messenger, may God’s prayers and peace be upon him, who bore the blood money, then made it Omar our master in the people of the Diwan, when the Islamic state expanded and the clans were separated, and in the recommendations of the Council of the Council of the International Islamic Fiqh Council No. (145) 3/16-regarding rationality and its contemporary applications in Carrying blood money - it made rational at the present time in contemporary bodies that take its place as Islamic insurance companies, and the organizations that achieve cooperation and social solidarity. Unions, associations, and parties can also serve as the league and the people of the Diwan, which indicates that the rational system is a system that responds to social changes.
  Hence, the research comes to arrive at a set of legal rules, provisions and principles, to lay down the basic frameworks of the sane according to jurisprudential controls, to guide the legal coders in the field of the application of Islamic law.
 

الكلمات الرئيسية