إطلاق الکذب على الخطأ وأثره في الحکم على الرواة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الحديث وعلومه في کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات ببورسعيد - جامعة الأزهر

المستخلص

الملخــص
يتناول هذا البحث قضية مهمة وهي مجيء الکذب بمعنى الخطأ، وأثر ذلک في الحکم على الرواة، وسميته «إطلاق الکذب على الخطأ وأثره في الحکم على الرواة». وقد اقتضت طبيعة البحث أن يتکون من مقدمة، وأربعة مباحث، ثم خاتمة، وفهارس. المقدمة: وتشتمل على: أهمية الموضوع، وأسباب اختياره، والخطة التي قام عليها البحث، والمنهج الذي اتبعته. وهي تقسيم الموضوع إلى المبحث الأول: وهو تعريف الکذب، والأصل في إطلاقه، وألفاظه، ويتضمن ثلاثة مطالب:المطلب الأول: تعريف الکذب لغة واصطلاحا. والمطلب الثاني: الأصل في إطلاق لفظ (الکذب) في عرف العلماء وأهل الحديث.والمطلب الثالث: جملة من الألفاظ التي استعملها علماء الحديث للتعبير عن کذب الرواة. ثم المبحث الثاني: إطلاق الکذب على الخطأ في اللغة، والحديث، وأقوال الصحابة والتابعين، والعلماء، وفيه:المطلب الأول: ما استدل به أهل العلم من أشعار العرب وکلامهم، على مجيء الکذب بمعنى الخطأ.والمطلب الثاني: جملة من أحاديث النبي ﷺ فَسَّرَ العلماءُ الکذب الوارد فيها بمعنى الخطأ.والمطلب الثالث: نماذج من الآثار الواردة عن الصحابة وقع الکذب فيها بمعنى الخطأ.والمطلب الرابع: جملة من الآثار الواردة عن التابعين فَسَّرَ العلماء الکذب الوارد فيها بمعنى الخطأ.والمطلب الخامس: نماذج من أقوال أهل العلم وقع الکذب فيها بمعنى الخطأ.ثم المبحث الثالث: نماذج لبعض الألفاظ المستعملة عند علماء الحديث بمعنى الکذب، وقعت معاني الکذب فيها بمعنى الخطأ.والمبحث الرابع: قرائن معرفة وقوع الکذب بمعنى الخطأ، والآثار المترتبة على تلک المعرفة، وفيه مطلبان:المطلب الأول: القرائن التي يتوصل بها إلى معرفة وقوع الکذب بمعنى الخطأ.والمطلب الثاني: الآثار المترتبة على معرفة وقوع الکذب بمعنى الخطأ.وأما الخاتمة:فتتضمن أهمَّ نَتَائِجِ الْبَحْثِ وَتَوْصِيَّاتِهِ.
 
The Misconception of identifying Mistakes as
Lies and its Impact upon the Narrators
 
By: Mohammed Al-Metwally Ali Fadhel
Assistant Professor of Hadith and its Sciences
Faculty of Islamic and Arabic Studies for Women in Port Said
E.MAIL:Mohamedfadel.173@azhar.edu.e
Abstract
This research focuses light upon the misconception of identifying mistakes as lies and its impact upon the narrators. In accordance with its content, the research is divided into an introduction, four chapters, a conclusion and a list of references. The introduction shows the importance of the topic, reasons for this choice, the research plan and the approach utilized by the researcher. In the first chapter, the researcher generally defines lying as an utterance and that includes three requirements; the first is dedicated to define lying as a linguistic term whereas the second traces the origins of this utterance in the traditions of scholars and those majored in Hadith. Concerning the third requirement, it sheds light upon a collection of utterances utilized by scholars of Hadith to refer to the lies of the narrators. Regarding the second chapter, it handles the linguistic misconception of identifying mistakes as lies in the field of Hadith, the statements of the Prophet’s companions and their followers as well as in the statements of scholars. This chapter includes five requirements; the first sheds light upon the clues derived by scholars from the statements and speeches of the Arabs to prove the misconception of identifying mistakes as lies. The second requirement displays a group of Prophetic traditions in which scholars interpreted implied lies originally as mistakes. The third requirement tackles inherited examples about the prophet’s companions in which lies could be traced back as lies. The fourth requirement handles another group of inherited examples about the followers in which mistakes are mis-conceptualized as lies as interpreted by scholars. The final requirement is dedicated to display examples of scholars’ statements in which mistakes are also mis- conceptualized as lies. Concerning the third chapter, it discusses instances of utterances utilized by Hadith scholars as lies whereas they were simply mistakes. As for the fourth chapter, it refers to clues on identifying mistakes as lies and the implied results. This chapters includes two requirements; the first contains the clues by which the reader could recognize the instances in which lying is traced back to mistakes whereas the second discusses the implied results of mis- conceptualizing mistakes as lies. Finally, the conclusion includes the findings of the research then there is the bibliography.

الكلمات الرئيسية