کفاية المنهج في تبديل الحکم النقدي السائد المنهج النفسي نموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ البلاغة والنقد المساعد بجامعة القصيم - المملکة العربية السعودية

المستخلص

في هذا البحث يستظهر الباحث أحکامًا متعددة أطلقها الأسلاف النقاد على أبيات ومبدعين، ثم يتأمل الباحث تلک الأحکام التي سارت بين أسفار المؤلفين وتلقوها بالقبول أو جعلوها عنوانًا لأبواب نقدية أو بلاغية يرتبط الحکم النقدي بها، مع صرف الأنظار عما فيها من جمال أو بيان؛ اکتفاءً بتلک الأحکام التي صدرت نحوها.
لذا، کان على الباحث أن يختبر قدرة المنهج في کسر هذا الخيار الأوحد الذي يظفر بالحکم على هذا العمل الأدبي من خلال أدواته المنهجية وطرق تحليلاته، وأن يمنح القارئ فرصة؛ کي يحلل العمل الأدبي من جوانب أخرى، ليس بالضرورة أن تنقل الحکم من الرداءة إلى الجودة، إذ يکفي أن تجعل للمبدع وجهًا يُحمَل عليه نصه بالقبول، وکسر الحکم الصارم نحو نص المبدع.
إن عرْض النصِّ الأدبي على أکثر من منهج نقدي يجعل الحکم السائد في معرض الاختبار حول تعليل الدفاع عنه أو رفضه، ويمنح الناقد التنقيب حول المستند العلمي المبني عليه ذلک الحکم السائد، وإذا کان هذا المستند علميًا فهل له علاقة بالنص الشعري؟ أو هو حکم خارج عن النص. هکذا يجد الباحث نفسه منقادة نحو هذا السبيل من النظر إلى الأحکام السابقة، فمن خلال عرض الأحکام النقدية السائدة، وقراءتها من الوجهة النفسية سيصل الباحث بإذن الله إلى نتيجة تلک القراءة النقدية.
الکلمات المفتاحية: الحکم النقدي - القراءة النفسية- النص الشعري التحليل - المنهج النفسي- الاستواء النفسي.


 
Adequacy of the curriculum In changing the prevailing monetary rule Psychological method as a model
Preparation by the doctor:
Hamoud ibn Ibrahim Osaily
Professor of rhetoric and assistant criticism At Qassim University.
Hm4020@hotmail.com
Abstract
In this research, the researcher memorizes several rulings by the ancestors of the critics on the verses and the creators. Then the researcher contemplates those provisions that went between the books of the authors and accepted them or made them the title of the doors of cash or rhetoric related to monetary judgment, with the attention of the beauty or statement; The judgments handed down thereto.
Therefore, the researcher had to test the ability of the curriculum to break this single choice that governs this literary work through its methodological tools and methods of analysis, and to give the reader an opportunity; to analyze the literary work from other aspects, not necessarily transfer the judgment from poor to quality , Enough to make the creator of a face to bear the text accepted, breaking the strict rule towards the text creator.
The presentation of the literary text on more than one critical approach makes the prevailing judgment in the test about the explanation for its defense or rejection, and grants the critic to explore the scientific document on which this ruling is based. If this document is scientific, is it related to the poetic text? Or is a provision outside the text. Thus, the researcher finds himself leading towards this way of looking at the previous provisions. By presenting the prevailing monetary judgments and reading them from the psychological point of view, the researcher will reach the result of that critical reading
Keywords: critical judgment - psychic reading - poetic text - analysis - psychological approach – psychological leveling.

الكلمات الرئيسية