الصـرفـة "معانيها والقائلون بها: دراسة استقرائية نقدية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد - قسم العلوم الإسلامية - کلية التربية - جامعة السلطان قابوس - سلطنة عمان

المستخلص

الصرفة معانيها والقائلون بها دراسة استقرائية نقدية.
     القرآن معجز ببلاغته وبيانه، ومع هذا فقد ذهب بعض العلماء إلى أن القرآن معجز بالصرفة فما هي الصرفة؟ وکيف تضبط؟ وما معانيها؟ ومن هم القائلون بها؟ وما أدلتهم وکيف يرد عليها؟
       من خلال مشکلة الدراسة السابقة هدف البحث إلى ضبط الصرفة لغة واصطلاحا وبيان معانيها والکشف عن أسماء القائلين بالصرفة زمانا ومکانا وإظهار أدلتهم مع الرد عليها. واستخدم الباحث مناهج عدة منها المنهج الاستقرائي باستقراء کتب البلاغة والإعجاز، والمقارن من خلال المقارنة بين هذه الکتب، وکذا المنهج التحليلي لتحليل بعض الآراء، کما استخدم المنهج النقدي لأجل نقد بعض الآراء بالأدلة العلمية.
       وتکون البحث من ثلاثة مباحث فالمبحث الأول رکز على تعريف الصرفة لغة واصطلاحا بضبطها وبيان معانيها، کما حوى نبذة تأريخية عن الصرفة، والمبحث الثاني بين العلماء القائلين بالصرفة من خلال کتبهم أو من خلال أقرب الناس إليهم مذهبا، ثم جاء المبحث الثالث وفيه تم بيان أدلة الفرقاء في الصرفة مع بيان القول الراجح بالأدلة، وتوصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها أن  الصرفة بفتح الصاد اسم مرة ولها ثلاثة معان: فهي إما صرفة قسرية، وإما أن تکون بسلب العلوم، وإما أن تکون ابتداء من الله، وکل هذه المعاني الثلاثة لها من يقول بها مستدلا بأدلة ثبت ضعفها بالحجة العلمية، کما أن جمهور الأمة نفوا الصرفة؛ لأن القول بها يؤدي إلى الکسل والتواکل، وعليه فإن القرآن معجز ببيانه وبلاغته.
الکلمات المفتاحية:الصرفة- ابتداء - سلب العلوم - معجزة القرآن - البلاغة - الإعجاز
abstract
ASSRFAH (Diversion of intent) :  its meaning and advocates.
A critical Survey Research
BY: DR Abdullah bin Salim bin Hamad Al Hinai Assistant Professor, Department of Islamic Sciences, College of Education, Sultan Qaboos University E.MAIL: Abdullahsalim22@hotmail.com
 
The Qur'an is miraculous in its rhetoric and meanings. However, some religious scholars have argued that the Qur'aan is a miracle in ASSRFAH (Diversion of intent). What is ASSRFAH? How is it adjusted? Who advocate it? What is their evidence? How to respond to them?
 
The study aims to adjust ASSRFAH idiomatically and linguistically and showing its meanings and discovering its advocates with their times and place as well as showing their evidence in the responses to them.
The researcher used several research methods, including the survey method by extrapolating the books of rhetoric and miracles, the comparative method for comparing these books in addition to the analysis method for analyzing the opinions and the critical method for critiquing some of the views with scientific evidence.
The research consists of three chapters: The first one focused on the definition of ASSRFAH idiomatically and linguistically, in terms of showing its meaning and adjustments.  It also entails a historical overview about ASSARFAH. The second chapter showed the advocating scholars of ASSRFAH through their books or those who are close to them from the same faith. The third chapter, showed the evidence of all parties stating the best correct views with evidence. The main results of the study were that ASSARFA has three meanings: They are either
 Purely coercive, or despoiling form other fields/disciplines or to be initiated by God. All these three meanings have their own advocates and evidence with scientific support. Also, the majority of scholars (GUMHOUR ALOLAMA) denied ASSARFA because advocating it leads to laziness and dependence. Therefore, Quran is a miracle in its rhetoric and meanings.
Keywords: Pure - Beginning - Robbery of Science - Miracle of the Koran - Rhetoric - Miracles

الكلمات الرئيسية