يدور هذا البحث حول قضية اختلاف النحاة في اشتقاق کَأَنَّ أبسيطة هي أم مرکبة؟ فقد اختلفوا فيها على رأيين: أحدهما أنها مرکبة، ثم اختلف من قال بهذا على قولين: القول الأول: إنها مرکبة من کاف التشبيه وأَنَّ. والقول الثاني: أنها مرکبة من کاف التشبيه وإِنَّ. والرأي الآخر أنها بسيطة ومن خلال هذا البحث أعرض أبين آراء العلماء في هذه القضية الخلافية ، ثم أذکر معاني کأن التي أثارت أيضا خلاف النحويين وأذکر لها معان أخرى لم يتطرق لها النحاة....وبالله التوفيق. الکلمات المفتاحية: کأن – اشتقاق – معاني کأن – مرکبة – بسيطة – التشبيه – التقريب.
Origin )K’ANNA) and its meanings Preparation by the doctor: Zakaria bin Sulaiman Caliph Tamimi Associate Professor in the Department of Arabic Language and Literature From the Faculty of Arabic Language and Social Studies Al Qussaim university Pha941@gmail.com Abstract
This research revolves around the issue of grammatical differences in Origin) K’ANNA)of whether simple or complex? They disagreed on two views: one that it is a vehicle, then disagreed who said these two sayings: The first view: It is a vehicle of sufficient analogy and that. The second view is that it is a vehicle of sufficient analogy.
The other opinion that it is simple and through this research I present the views of scientists in this controversial issue, and then mention the meanings, which also provoked disagreement Grammar and mention other meanings did not touch them grammarians .... And God reconcile.
Keywords: if - derivation - meanings - complex - simple - analogy - approximation.
التميمي, زکريا بن سليمان الخليفة. (2019). اشتقاق کأن ومعانيها. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 36(1), 1371-1406. doi: 10.21608/bfsa.2019.47339
MLA
زکريا بن سليمان الخليفة التميمي. "اشتقاق کأن ومعانيها", الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 36, 1, 2019, 1371-1406. doi: 10.21608/bfsa.2019.47339
HARVARD
التميمي, زکريا بن سليمان الخليفة. (2019). 'اشتقاق کأن ومعانيها', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 36(1), pp. 1371-1406. doi: 10.21608/bfsa.2019.47339
VANCOUVER
التميمي, زکريا بن سليمان الخليفة. اشتقاق کأن ومعانيها. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2019; 36(1): 1371-1406. doi: 10.21608/bfsa.2019.47339