أثر الفکر الاعتزالي في إعراب ِ القُرآن ِ الکَرِيمِ دِراسَةٌ نَحْوَيْةٌ نَقْدِيَّة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

إمام وخطيب ومدرس بوزارة الأوقاف المصرية

المستخلص

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على سيد الخلق أجمعين، سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم -، وعلى آله وصحبه أجمعين.
وبعد:
فإنه من المعلوم لدى کل مسلم أن القرآن الکريم هو أصل العلوم؛ فمنه استنبط العلماءُ الفقه والأصول واللغة والنحو والبلاغة والعقيدة وسائر العلوم العربية والشرعية.
ولمّا ظهرت الفرق الإسلامية المختلفة في العقائد حاولتْ کل فرقة تقوية مذهبها عن طريق الاستشهاد بآيات الذکر الحکيم.
ومن أهم وأخطر هذه الفرق "المعتزلة" أتباع واصل بن عطاء وعمرو بن عُبيد.
حيث ظهرت هذه الفرقة في بداية القرن الثاني الهجري، واختارت منهجاً جديداً في العقيدة مخالفاً لمنهج أهل السنة والجماعة مستدلين على ذلک بآيات قرآنية وأحاديث نبوية ظاهرها يُقوي مذهبهم واعتنق مذهبهم خلق کثيرٌ.
وکان على رأس هؤلاء المعتنقين لهذا المذهب مجموعة من حُذّاق اللغة والنحو، کالشيخ أبى على الفارسي ت377هـ، وتلميذه النجيب أبى الفتح عثمان بن جنّي392هـ، وجار الله محمود بن عمر الزمخشري ت538هـ.
وحاول هؤلاء الحذّاق إخضاع آيات الذکر الحکيم لتقوية مذهبهم الاعتزالي.
واستخدموا حذقهم اللغوي في إعراب القرآن الکريم إعراباً موافقاً لمذهبهم الاعتزالي؛ إذ الإعراب والمعنى متلازمان والإعراب فرع المعنى کما هو مشهور-.
ولذلک جاء هذا البحث متناولاً أثر الفکر الاعتزالي خصوصاً عند الزمخشري في إعراب القرآن الکريم، دراسة نحويةً نقدية؛ ليبين أن هذه الأعاريب التي ذهبوا إليها وإن کانت صحيحة من جهة اللغة، إلا أنها تتعارض مع السياق القرآني، أو ظاهر الآية الکريمة، أو مرجوحة من جهة الترکيب.............
الکلمات المفتاحية:الاعتزالي- إعراب القرآن- الاستعلاءُ- المصدر المؤول- الجملة الحالية – الزمخشري - أبو على الفارسي- ابن جني.
 
 
The effect of retirement thought on the expression of the Holy Qur'an Critical grammatical study
By:
Dr:lamlom mohammad lamlom mohammad
e.mail:Lamlom.m@gmail.com
Abstract
Praise be to Allah، Lord of the Worlds، and prayers and peace be upon the master of all creatures، our master Muhammad - peace be upon him -
And upon his family and companions.
After:
It is known to every Muslim that the Holy Quran is the origin of science; from it scientists have developed jurisprudence، assets، language، grammar، rhetoric، doctrine and other Arab sciences and legitimacy.
As different Islamic sects appeared in the faiths، each sect tried to strengthen its doctrine by citing the verses of the Holy Quran.
One of the most dangerous and dangerous of these "Mu'tazili" groups are the followers of Wasel bin Atta and Amr ibn Obaid.
Where the band appeared at the beginning of the second century AH، and chose a new approach in the doctrine contrary to the approach of Ahl al-Sunnah and the community، relying on Quranic verses and prophetic narratives، which clearly strengthens their doctrine and embraces their doctrine of creation.
At the head of those adherents of this doctrine is a set of language and grammar، such as Sheikh Abi Ali al-Farsi v 377 AH، and his student Najib Abi Fath Osman bin Jaini 392 AH، and Jarallah Mahmoud bin Omar Zamakhshari 538 AH.
These tzafik tried to subjugate the verses of al-Hakim to strengthen their esoteric doctrine.
And use their linguistic clues in the expression of the Koran in a manner consistent with their doctrine of isolation; the expression and meaning are linked to the expression and the branch of meaning - as is known -.
Therefore، this research deals with the impact of the esoteric thought - especially in the Zamakhshari - in the expression of the Holy Quran، a grammatical study of criticism; to show that these are the niches that they went to، even though they are true in terms of language، but they contradict the Qur'anic context، By installation.............
Keywords: alaetzali- the expression of the Koran - the superiority - authoritative source - the current sentence – Zamakhshari-  abu ealaa alfarsy - Ibn Jinnie.

الكلمات الرئيسية