صفاتُ مَن يُؤخَذ عنهم العلمُ والإيمانُ وأثرُها في التَّحصينِ من دُعاةِ الفِكْرِالتَّغريبيِّ "دراسةٌ وصفيَّةٌ تحليليّةٌ دعويّةٌ في ضوء آياتٍ من سورةِ البقرةِ (40 - 44)" The Qualities of Those from Whom Knowledge and Faith Should Be Acquired and Their Role in Safeguarding Against Westernizing Thought: A Descriptive, Analytical, and Daʿwah-Oriented Study in Light o

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الدَّعوةِ والثَّقافة الإسلاميَّة المُشارك في كليَّة الدِّراسات الإسلاميَّة بالجامعة الإسلاميَّة بمنيسوتا، الولايات المتحدة الأمريكيّة

المستخلص

الملخـص:
تهدف هذه الورقة العلمية إلى بيان وتحديد الصفات المميّزة لمن يؤخذ عنهم العلم والإيمان التي احتفى بها النص الشرعي، من خلال المنهج التحليلي الوصفي الدعوي لبضع آيات من سورة البقرة، وقد خلُصت إلى بعض النتائج منها: بيان وجه من أوجه كون القرآن فُرقانًا حيث فرّق الله فيه بين أهل العلم القائمين بالحق فبيّن صفاتهم ليؤخذ عنهم، وبين علماء السوء من أهل الباطل من المنافقين والضالّين والمفسدين فبيّن حالهم ليُحذر منهم.
وأما أهم التوصيات: قيامُ المحاضنِ الأصيلةِ في التوجيهِ بدورِها الفاعلِ كالأسرةِ والمدرسةِ والمسجد والجامعة؛ وذلك في مسارين: رئيسين: بناءٌ وهدم:بناءٌ لأسسِ تعظيمِ الوحيِ المعصومِ بفهمِ السلفِ، وعلى رأسهم صحابةُ محمدٍ الأطهار؛ وهدمٌ لأسسِ الباطلِ من التشكيك في السنةِ، والطعنِ في نَقَلتِها ودواوينِها وشروحِها، وبيانُ أنَّ ذلك أولَ لَبنةٍ في هدمِ الدينِ كلِّه، وضعُ خطةٍ شاملةٍ لكافةِ وسائلِ الإعلامِ بأنواعِها لزيادةِ الوعيِ بخطورةِ حركاتِ التَّغريبِ المعاصرةِ، وسوءِ أثرِها البالغِ على النشءِ المسلم، السعيُ البالغُ لتمكينِ أهلِ العلمِ والتخصصِ من نشرِ علومِهم بكافةِ الوسائلِ عن طريقِ التدريسِ والتصنيفِ؛ لخلقِ بيئةٍ علميةٍ؛ ينتجُ عنها ممانعةٌ مُجتمعيةٌ ترفضُ وتنبذُ كلَّ مُفسدٍ دخيلٍ.
Abstract :
This research seeks to identify and articulate the defining qualities of those deemed worthy of being sources of knowledge and faith, as highlighted in the sacred text. Through a descriptive, analytical, and daʿwah-based approach to selected verses from Sūrat al-Baqarah, the study reveals one aspect of the Qur’an’s function as a Furqān—a criterion that distinguishes truth from falsehood—whereby it differentiates between upright scholars devoted to truth, whose attributes are detailed to encourage reliance upon them, and corrupt scholars among the hypocrites, the misguided, and the corrupters, whose traits are exposed as a warning.
Key recommendations include the revitalization of core institutions—such as the family, school, mosque, and university—to actively fulfill their guiding roles on two levels:
(1) Constructing a reverence for the infallible revelation grounded in the understanding of the righteous predecessors, especially the noble Companions of the Prophet ﷺ; and
(2) Dismantling the intellectual foundations of falsehood, such as efforts to undermine the Sunnah, discredit its transmitters, and cast doubt on its canonical compilations and commentaries—acts which, if left unchallenged, serve as the initial steps toward dismantling the entire structure of the religion.
The study also recommends the development of a comprehensive media strategy to raise public awareness about the threats posed by modern Westernizing ideologies and their detrimental effects on Muslim youth. It further emphasizes the urgent need to empower scholars and specialists to disseminate their knowledge through teaching and authorship, thereby cultivating a scholarly ecosystem that generates societal resistance to ideological infiltration and moral corruption.
Keywords: Qualities – Scholars – Westernizing Thought – Immunity – Analytical Study – Sūrat al-Baqarah

الكلمات الرئيسية