ملخص البحث: كثرت في عصرنا الحاضر شبهات أهل الباطل، وانبرى لها كثير من المخلصين للرد والتفنيد، وأخذ بعضهم يرد على الشبهات دون أن يستكمل العدة العلمية اللازمة، فوقع في خطأ منهجي، لذا كان لزاما علينا أن نضع منهجية علمية للرد على الشبهات بعنوان: [منهجية الرد على الشبهات تصور مقترح]، لا نقصد بها الرد على الشبهات، وإنما مقصودها وضع منهجية علمية للرد على الشبهات، فهو تصور ينظم عملية الرد، ويحدد من يقوم بها، وكيفية القيام بالرد، وأولوياته. ويحاول البحث الجواب عن عدد من الإشكاليات تدور حول: ما مشروعية الرد على الشبهات، وهل يجب الرد على أي شبهة تثار؟ ما الضوابط والقواعد التي ينبغي اتباعها في الرد على الشبهات؟ هل الرد على الشبهات متاح لأي مسلم من باب الغيرة على الإسلام والدفاع عنه؟ ويتضمن تمهيدا للتعريف بمفردات العنوان، ثم مبحثا بعنوان: مشروعية الرد على الشبهات، ومبحثا ثانيا بعنوان: ضوابط التعامل مع الشبهات، وقد وضعت في هذا المبحث عددا من الضوابط التي ينبغي أن تكون موجودة قبل الرد على الشبهات، وختمت بتوصية أن تكون الردود على الشبهات مؤسسية تقوم بها جهات علمية موثوق بها ولا تقتصرعلى الجهد الفردي على الرغم من أهميته. Abstract:
In our contemporary era, the prevalence of misconceptions (Shubuhat) propagated by those adhering to falsehoods has increased significantly. While many sincere individuals have risen to the task of refuting and disproving these, some have undertaken this without adequate scholarly preparation, leading to methodological errors. Therefore, it has become imperative to establish a rigorous scientific methodology for refuting misconceptions, encapsulated in this proposal titled: "Methodology for Refuting Misconceptions: A Proposed Framework".
The objective of this research is not to directly refute specific misconceptions but rather to outline a systematic scientific methodology for addressing them. This proposed framework aims to organize the process of refutation, define who should undertake it, detail how it should be carried out, and establish priorities.
This study seeks to answer several critical questions, including: What is the Islamic legitimacy (Mashru'iyyah) of refuting misconceptions? Is it obligatory to respond to every single misconception raised? What are the controls and guidelines (Dhawabit wa Qawa'id) that should be adhered to when refuting misconceptions? Is refuting misconceptions permissible for any Muslim out of zeal for Islam and its defense?
The research includes an introduction defining the key terms in the title. It then proceeds with a section titled: "The Legitimacy of Refuting Misconceptions," followed by a second section titled: "Guidelines for Dealing with Misconceptions". This latter section establishes a number of essential prerequisites that must be in place before embarking on any refutation. The research concludes with a recommendation for institutionalizing responses to misconceptions, suggesting that such refutations should be undertaken by credible academic bodies rather than relying solely on individual efforts, despite their importance.
محمد محمد أحمد عثمان, عبد التواب. (2025). منهجية الرد على الشبهات تصور مقترح - Methodology for Refuting Misconceptions: A Proposed Framework. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48(2), 83-124. doi: 10.21608/bfsa.2025.452123
MLA
عبد التواب محمد محمد أحمد عثمان. "منهجية الرد على الشبهات تصور مقترح - Methodology for Refuting Misconceptions: A Proposed Framework", الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48, 2, 2025, 83-124. doi: 10.21608/bfsa.2025.452123
HARVARD
محمد محمد أحمد عثمان, عبد التواب. (2025). 'منهجية الرد على الشبهات تصور مقترح - Methodology for Refuting Misconceptions: A Proposed Framework', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48(2), pp. 83-124. doi: 10.21608/bfsa.2025.452123
VANCOUVER
محمد محمد أحمد عثمان, عبد التواب. منهجية الرد على الشبهات تصور مقترح - Methodology for Refuting Misconceptions: A Proposed Framework. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2025; 48(2): 83-124. doi: 10.21608/bfsa.2025.452123