العولمة اللغوية مظاهرها وآثارها وسبل مواجهتها في ضوء الثقافة الإسلامية - رؤية مستقبليةLinguistic Globalization: Its Manifestations, Impacts, and Strategies- for Confrontation in Light of Islamic Culture — A Future-Oriented Vision

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقســم الثقافـة الإسلاميــة في كليــة الدعوة الإسلامية بالقاهرة، جامعــة الأزهـــر

المستخلص

الملخـص:
تهدف الدراسة إلى تحليل مظاهر وآثار العولمة اللغوية في الواقع المعاصر، هذه الآثار التي برزت تجلياتها في جميع المجالات العلمية والثقافية والإعلامية، ومن ثم تأتي الدراسة تحاول معالجة تلك الآثار واضعة خطة عملية للمواجهة من خلال رؤية مستقبلية ثقافية، وقد أثبتت الدراسة أن العولمة اللغوية أفرزت آثارًا سلبية على اللغة العربية عديدة، كتأثيرها على المهارات اللغوية للطلاب، وتراجع مستوى الفصحى في الاستخدام اليومي، ثم استعرضت الدراسة سبل مواجهة العولمة اللغوية من خلال مجامع اللغة العربية ووسائل الإعلام، كذا إبراز دور المؤسسات الدينية والتعليمية في حماية اللغة العربية، كما تمت الإشارة إلى دور الأسرة بشكل خاص. اعتمد هذا البحث على المنهج الوصفي، والمنهج التحليلي، والمنهج الاستقرائي؛ حيث قام الباحث بتتبع ورصد مظاهر العولمة اللغوية وتحليلها، ووصف واقع اللغة العربية في ظل هذه المظاهر، وتحليل الآثار المترتبة عليها. ثم طرح البحث رؤية ثقافية مستقبلية في مواجهة أخطار العولمة اللغوية، تتضمن استثمار التكنولوجيا الرقمية، والحضور الإعلامي لتعزيز ونشر اللغة العربية، وتحديث مناهج تعليم اللغة العربية وأساليبها، وفرض الرقابة اللغوية على الإعلانات في وسائل الإعلام المختلفة، ثم العمل على إصدار قرار سياسي بشأن موضوع تعريب العلوم الطبية والطبيعية في الجامعات، كذا العمل على توحيد المصطلحات العلمية والتقنية الصادرة من جهات التعريب المختلفة. ثم خلصت الدراسة إلى عدة نتائج منها: أن العولمة اللغوية شكلت خطرًا حقيقيًا على سيرورة اللغة العربية الفصحى وبقائها كلغة تفاعل وتواصل بين أبنائها، وأن مجابهة العولمة اللغوية لابد لها من قرار سياسي يُفعل في وسائل الإعلام ودوائر التعليم، وسائر الأنشطة التجارية والاقتصادية، بالإضافة إلى تعزير تعليم وتعلم اللغة العربية الفصحى في وسائل التعليم والإعلام. ومن توصيات البحث: ضرورة إتقان الفصحى وجعلها شرطًا للتوظيف في مؤسسات الدولة والقطاع الخاص، وتعريب العلوم الطبية والطبيعية في الجامعات العربية.
 
 
Abstract:
This study aims to analyze the manifestations and impacts of linguistic globalization in the contemporary context, particularly as they appear across academic, cultural, and media fields. It seeks to address the adverse effects of linguistic globalization and propose a forward-looking cultural strategy to counter them. The study affirms that linguistic globalization has had numerous detrimental effects on the Arabic language, including a decline in students’ linguistic competence and a noticeable retreat of Modern Standard Arabic in everyday use. The research explores potential means of resisting linguistic globalization through the efforts of Arabic language academies and media channels, while also emphasizing the protective role of religious and educational institutions. The study further highlights the importance of the family in this effort.
Methodologically, the research employs descriptive, analytical, and inductive approaches. It traces and documents linguistic globalization’s manifestations, analyzes their effects, and assesses the current state of Arabic in light of these influences. The study then proposes a future-oriented cultural strategy that includes leveraging digital technologies and media presence to promote Arabic, modernizing Arabic language education curricula, enforcing language standards in media advertisements, issuing political mandates for the Arabization of medical and scientific fields in universities, and unifying scientific and technical terminology issued by various Arabization bodies.
Key findings include the conclusion that linguistic globalization poses a real threat to the continuity and vitality of Modern Standard Arabic as a language of communication and interaction among its native speakers. Combating linguistic globalization requires political will to enforce Arabic language policies across media, education, and commercial sectors. The study also calls for strengthening the teaching and learning of Modern Standard Arabic in all educational and media platforms. Recommendations include: requiring fluency in Modern Standard Arabic as a condition for employment in both public and private sectors, Arabizing the medical and natural sciences in Arab universities, and enhancing Arabic language policy planning.

الكلمات الرئيسية