عمارة النساء للمساجد أحكامها ومقاصدها الشرعية ودورها في مواجهة التغريب Women’s Role in the Revitalization of Mosques: Legal Rulings, Maqāṣid al-Sharīʿah, and Their Contribution to Countering Westernization

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الفقه المقارن في كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالزقازيق ، جامعة الأزهر

المستخلص

الملخـص:
هذا البحث يتناول الدور الذي تقوم به النساء في مواجهة التغريب من خلال عمارتهن للمساجد، وذلك بعد بيان الحكم الشرعي والمقاصد الشرعية لعمارة النساء للمساجد. وتنبع أهمية البحث من كونه يجمع بين المرأة والمسجد، وكلاهما من أخطر الموضوعات التي يمكنها إعادة تشكيل الفكر المجتمعي -إذا تم معالجتهما بشكل صحيح- لتعمل على سد الخلل الذي أصاب المجتمعات الإسلامية في العصر الحديث. فوجود المرأة في المسجد وسيلة فعالة ستؤتي ثماراً في مواجهة الاحتلال العقلي الذي أصاب المجتمعات الإسلامية إن شاء الله تعالى. ومن ثم فهو يجيب على التساؤلات الآتية: ما الحكم الشرعي لعمارة النساء للمساجد؟ وماذا عن فتنة النساء وفتوى منعها من المسجد؟ ما هي مقاصد الشريعة من عمارة النساء للمساجد؟ وكيف تعمل على مواجهة التغريب؟ وقد سلكتُ المنهج التحليلي الاستقرائي المقارن. اقتضت طبيعة البحث أن يأتي في مقدمة، وتمهيد، يشتمل على التعريف بعنوان البحث، ثم ذكر موجز لفضل المسجد وفضل عمارته. ومبحثين، عرض الأول لحكم عمارة المرأة للمسجد مع بيان الهدي النبوي في كيفية التعامل مع فتنة النساء، أما المبحث الثاني ففيه المقاصد الشرعية لعمارة النساء للمساجد، ودور عمارة النساء للمساجد في مواجهة التغريب، وخلص البحث إلى أن المساجد في عصر النبي لم تكن حكراً على الرجال. وأن المرأة شريكة الرجل في عمارة المساجد. ولا يوجد ما يدل على النهي عن خروج المرأة للمسجد. وأن الحكم الفقهي لعمارة النساء للمساجد هو الندب، مع الوضع في الاعتبار أنه ينبغي الموازنة بين ما لها وما عليها. و توصي الباحثة بإقامة ندوات في المساجد تعمل على تبصير النساء بمخططات التغريب وبأساليبه تاريخاً وواقعاً. عقد حلقات علمية في المساجد موجهة للرجال وللنساء، لتسليط الضوء على العادات والتقاليد المجحفة بالمرأة، ولبيان ما اشتمل عليه التشريع الرباني من تقدير للنساء واحترام وكرامة. التغريب تبدأ مواجهته من المسجد.
 
Abstract :
This study explores the pivotal role women can play in countering Westernization through their active engagement with mosques—both in presence and participation. It begins by examining the legal rulings (aḥkām sharʿiyyah) and the higher objectives (maqāṣid al-sharīʿah) of women’s involvement in mosque life. The significance of this research lies in its synthesis of two transformative forces—women and the mosque—both of which, if engaged correctly, have the potential to reshape the intellectual fabric of Muslim societies and address the deficiencies that have emerged in the modern era.
The presence of women in mosques is presented as an effective means of resisting the intellectual colonization that has afflicted Muslim communities. The study addresses key questions, such as: What is the Islamic legal ruling regarding women’s participation in mosque life? How should concerns about women being a source of temptation (fitnah) be understood in light of Prophetic guidance? What are the intended maqāṣid behind women’s mosque engagement? And how does this participation contribute to confronting Westernization?
The research employs an analytical, inductive, and comparative methodology. It consists of an introduction and two main chapters. The introduction outlines the study's key concepts and briefly discusses the virtue of mosques and their religious significance.
The first chapter examines the jurisprudential ruling on women’s involvement in mosques, supported by Prophetic precedent regarding gender interactions.
The second chapter highlights the higher objectives (maqāṣid) of such engagement and analyzes how women's active participation in mosque life functions as a tool to resist the cultural and ideological encroachment of Westernization.
The study concludes that mosques during the Prophet’s ﷺ era were not exclusive to men. Women were integral participants in mosque life, and there exists no explicit prohibition against their attendance. The juristic status of such participation is that it is recommended (mandūb), provided that due balance is maintained regarding responsibilities and societal context. Reintegration of women into mosque life is seen as a means of fulfilling the five universal objectives of the Sharia.
Accordingly, the researcher recommends organizing educational seminars in mosques to raise women's awareness of Westernization, its methods, and its historical and present-day manifestations. She also advocates for joint scholarly gatherings for both men and women, focusing on cultural traditions that oppress women, and clarifying the Qur’anic and Prophetic esteem granted to them. Resisting Westernization, the study concludes, begins from within the mosque.

الكلمات الرئيسية