الملخـص: يدور البحث حول خطورة الفكر الحداثي وأن أتباع هذا الفكر من بني جلدتنا يتكلمون بألسنتنا تربوا في المدارس الغربية فبهروا بحضارتها وعلومها ثم لبسوا عباءة الإسلام وأخذوا يلبسون الباطل ثوب الحق باسم الإسلام العصري المستنير ألغوا النصوص وحرفوا الكلم عن مواضعه، وباسم الاجتهاد والتجديد والعقلانية، حرفوا الحدود خاصة حد الردة وخرجوا النص عما هو مجمع عليه من الفقهاء الأربعة، وباسم الحداثة والقراءة المعاصرة للنص الشرعي وقفوا ضد الأحكام الفقهية ونادوا بالتغيير والتبديل لنصوص الكتاب والسنة، ويحاول البحث الرد عن الأسئلة التالية: ما المقصود بالحداثة ومن هم الحداثيين، وما هو موقف الإسلام من الفكر الحداثي وأهدافه، وقد تناول البحث تسليط الضوء على مفهوم الفكر الحداثي بأنه تيار غربي يقوم على التمرد على الواقع، ورفض القديم الموروث واستبداله بمرجعية جديدة من المذاهب الحداثية التي تعمل على إبطال حد الردة وتشوية صورة الإسلام، وقد توصل البحث إلى أنه لا تعارض بين حد الردة وحرية الاعتقاد داخل المفهوم الإسلامي، والتأكيد على صلاحية الشريعة الإسلامية لكل زمان ومكان وشمولها نظراً لثبات أحكامها وتجددها تبعا لثبات نصوصها، والرد على الشبه والطعون التي يثيروها الحداثيين من خلال التحريف والتأويل لإبطال حد الردة. إن قضية قتل المرتد غير مطبقة في الواقع العملي المعيشي، ووجودها في المصادر التشريعية لم يكن عقوبة ضد حرية الفكر والعقيدة وإنما تخضع للقانون الإداري. Abstract: This study explores the dangers posed by modernist ideology and the distortions introduced by its adherents—individuals from within the Muslim community who، having been educated in Western institutions، became infatuated with its civilization and sciences. Cloaked in the guise of enlightened، contemporary Islam، they began to present falsehood as truth under the pretense of rationality، reform، and ijtihād. Among the rulings they have sought to alter is the penalty of apostasy (ḥadd al-riddah)، which they challenge despite its established consensus among the four Sunni schools of jurisprudence. The study addresses questions such as: What is meant by modernism? Who are the modernists? What is Islam’s position on modernist thought and its objectives? It defines modernism as a Western intellectual movement rooted in rebellion against inherited tradition and the replacement of established norms with alternative epistemologies. Modernist reinterpretations of Islamic texts have specifically targeted the ruling on apostasy، aiming to invalidate it and disfigure the image of Islam in the process. The research concludes that there is no contradiction between the Islamic ruling on apostasy and the concept of freedom of belief within the Islamic framework. It affirms the universal relevance and applicability of Sharia in every time and place، grounded in the permanence and renewal of its revealed texts. Furthermore، the study refutes modernist objections، which rely on distortion and misinterpretation to undermine the apostasy ruling. It emphasizes that the legal penalty for apostasy، while codified in Islamic legal sources، is not arbitrarily applied in modern societies، and its regulation is subject to procedural legal systems—not a denial of intellectual or religious freedom.
محمد خليل إبراهيم, وفاء. (2025). موقف الحداثيين من حد الردة بين الحقيقة والافتراء- The Modernist Stance on the Penalty of Apostasy: Between Truth and Fabrication. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48(1), 2737-2816. doi: 10.21608/bfsa.2025.443829
MLA
وفاء محمد خليل إبراهيم. "موقف الحداثيين من حد الردة بين الحقيقة والافتراء- The Modernist Stance on the Penalty of Apostasy: Between Truth and Fabrication", الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48, 1, 2025, 2737-2816. doi: 10.21608/bfsa.2025.443829
HARVARD
محمد خليل إبراهيم, وفاء. (2025). 'موقف الحداثيين من حد الردة بين الحقيقة والافتراء- The Modernist Stance on the Penalty of Apostasy: Between Truth and Fabrication', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48(1), pp. 2737-2816. doi: 10.21608/bfsa.2025.443829
VANCOUVER
محمد خليل إبراهيم, وفاء. موقف الحداثيين من حد الردة بين الحقيقة والافتراء- The Modernist Stance on the Penalty of Apostasy: Between Truth and Fabrication. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2025; 48(1): 2737-2816. doi: 10.21608/bfsa.2025.443829