الملخـص: تبحث هذه الدراسة في أثر التغريب في العلوم الشرعية، مع التركيز على علمي الفقه والأصول، وذلك بغرض الكشف عن تغلغل الأفكار التغريبية في بعض الخطابات المعاصرة الصادرة عن بعض المنتسبين إلى العلم الشرعي، مع الرد والتفنيد، وسلكت الدراسة المنهج الوصفي مع الاستقراء للتوصل إلى آليات التغريب المعاصر في التسلل إلى العقل المسلم المعاصر عبر مقولات ظاهرها شرعي لمن لم يتعمق في فقه الشريعة وأصولها؛ مثل مقولة: تغير الأحكام، والوسطية والاعتدال، والتسامح... إلخ. وقد لاحظ البحث أن التغريبيين الجدد من المنتسبين إلى العلم الشرعي حاولوا استخدام آليات غربية -مثل الاستفتاء الديمقراطي- في تغيير أحكام الشريعة القطعية؛ مثل أحكام المواريث، وهو ما يبرز أن التغريب يُستعمل على مستوى الأدوات كما يظهر في النتائج، وفي هذا السياق ارتأى البحث الاتفاق الطوعي على تقسيم الميراث بالتساوي لا يجوز إذا كان يقصد به مضادة الشرع والإعانة على إلغاء تطبيق أحكام النصوص المحكمة بناء على دعوة التغريبيين إلى ذلك، وانتهى البحث إلى جملة من النتائج منها: أن من أخطر سمات الفكر التغريبي: النيل من قداسة الجناب النبوي، ووظيفة النبي صلى الله عليه وسلم في التشريع، كما تبين من تأويل بعض التغريبيين المنتسبين إلى العلم الشرعي لقوله تعالى: {وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ(44)} [النحل: 44]. كما لاحظ البحث: أن من حيل التيار التغريبي: الاستشهاد بالقواعد الفقهية دون مراعاة شروط إعمالها، ومن هذا القبيل: توظيفهم لقاعدة (لا ينكر تغير الأحكام بتغير الزمان) مع تعميم المراد بالأحكام؛ ليسوغ لهم الدعوة إلى تبديل ما شاؤوا من الأحكام الشرعية؛ لذا عني البحث بالتنبيه على ضوابط إعمال هذه القاعدة ونحوها مما يتذرع به التغريبيون إلى ما ابتغوه من علمنة الأحكام الشرعية. ويوصي البحث بجملة من التوصيات منها: أهمية فتح كليات وأقسام علمية متخصصة في دراسة الاستشراق والحداثة ودراسات المستشرقين وأتباعهم التغريبيين في التراث الإسلامي؛ لما بات لهذه الدراسات من أثر على قطاع غير قليل من القراء المسلمين، مع ما يحققه هذا من تحفيز الدراسات المقارنة بين المنظور الإسلامي والمنظور العلماني.
Abstract: This study investigates the influence of Westernization on Islamic legal sciences، with a particular emphasis on the disciplines of Fiqh (Islamic Jurisprudence) and Usul al-Fiqh (Fundamentals of Jurisprudence). Its primary objective is to expose the penetration of Westernized ideologies into certain modern discourses advanced by individuals affiliated with Islamic scholarship، and to critically examine and refute such trends. Employing a descriptive methodology supplemented by inductive reasoning، the study identifies contemporary Westernization strategies that infiltrate the Muslim intellectual framework through seemingly Sharia-compliant rhetoric—particularly among those with limited mastery of jurisprudential and legal theoretical principles. Common examples include invocations of “the evolution of rulings،” “moderation،” and “tolerance.” The study notes that contemporary Westernist voices among self-identified Islamic scholars have attempted to employ foreign mechanisms—such as democratic referenda—to challenge definitive rulings of the Sharia، including the laws of inheritance. This illustrates that Westernization operates not only through conceptual paradigms but also through procedural tools. In this context، the study asserts that consensual agreements to divide inheritance equally are impermissible when intended to subvert Islamic legal injunctions or to support the Westernist call for the abrogation of established divine rulings. The findings underscore a number of significant concerns، most notably the Westernist tendency to diminish the sanctity of the Prophetic personage and the legislative authority vested in the Prophet Muhammad (peace be upon him). This is exemplified by the modernist reinterpretation of the Quranic verse: {And We have sent down to you ˹O Prophet˺ the Reminder، so that you may explain to people what has been revealed for them، and perhaps they will reflect} [Al-Nahl: 44]. The study further highlights a prevalent Westernist strategy: misapplying legal maxims without due regard for their proper legal conditions. A case in point is the maxim: “Legal rulings may change with the change of time،” which is often overgeneralized to justify arbitrary alterations to core Islamic legal principles. Consequently، the study emphasizes the necessity of articulating the boundaries for the application of such maxims and warns against their instrumental use to advance the secularization of Islamic law. Among its key recommendations، the study advocates for the establishment of dedicated academic faculties and departments that specialize in Orientalism، modernity، and the intellectual legacy of Orientalists and their Westernist successors within the context of Islamic heritage. Given the growing influence of such studies among segments of the Muslim readership، this initiative would foster comparative scholarship between the Islamic worldview and the secular paradigm، ultimately enriching contemporary Islamic thought.
محمود حسن, هاني. (2025). أثر التغريب في الدراسات الشرعية المعاصرة- The Influence of Westernization on Contemporary Islamic Legal Studies. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48(1), 2583-2736. doi: 10.21608/bfsa.2025.443828
MLA
هاني محمود حسن. "أثر التغريب في الدراسات الشرعية المعاصرة- The Influence of Westernization on Contemporary Islamic Legal Studies", الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48, 1, 2025, 2583-2736. doi: 10.21608/bfsa.2025.443828
HARVARD
محمود حسن, هاني. (2025). 'أثر التغريب في الدراسات الشرعية المعاصرة- The Influence of Westernization on Contemporary Islamic Legal Studies', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48(1), pp. 2583-2736. doi: 10.21608/bfsa.2025.443828
VANCOUVER
محمود حسن, هاني. أثر التغريب في الدراسات الشرعية المعاصرة- The Influence of Westernization on Contemporary Islamic Legal Studies. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2025; 48(1): 2583-2736. doi: 10.21608/bfsa.2025.443828