الكَهَانَةُ والإلْهَامُ فِي مَيْزانِ النَّقْدِ عِنْدَ المُحَدِّثِينَ - عَرْضٌ وتَحْلِيلٌ- Divination and Inspiration in the Balance of Hadith Criticism: A Study and Analytical Review

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الحديث الشريف وعلومه، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ، جامعة الأزهر، مِصر

المستخلص

الملخــــص:
يهدف هذا البحث إلى الوقوف على الجانب الخفي الواعِي، أو الحِس الحديثي المكنون لدى المحدثين، والذي يُساعدهم في الوصولِ إلى الأحكامِ السديدةِ على الأحاديثِ بعبارةٍ قد تقصرُ عنها الأدلة، وقد تمثَّل هذا المعنى بارزًا في لفظتي: " الكهانة " و" الإلهام " في كلامهم، أو كلام غيرهم فقمت بجمع ألفاظهم في ذلك، وبيان المراد من تِلك الإطلاقات بما يُجلِّي طريقتهم في النقد والتحليل، ومِن ثم دفع بعض الشبهات التي قد تمس طرائق المحدثين في نقدهم للرواية الحديثية بأنه لا يعدو أن يكون تكهنًا أو إلهامًا عاريًا عن الأدلة والبراهين لا سيما وأن هذين المصطلحين قد استخدمهما بعض نُقّاد الحديث في إبداء معايير ووسائل الحكم على بعض الأحاديث، وقد سلكتُ في ذلك المنهج الاستقرائي للتنقيب والجمع، ثم الاستنباطي، والتحليلي، للوقوف على المراد من تِلك الإطلاقات، من خلال تحليل كلامهم في ذلك، وقد توصل هذا البحث إلى أن منهج المحدثين لم يكن قائمًا على التكهن والإلهام الشخصي العاري عن الاجتهاد بالنظر في الأدلة كما ادَّعَى عليهم بعضُ المستشرقين، وإنما كان مبنيًا على ضوابط علمية موضوعة صارمة تشمل دراسة الإسناد والمتن، وتتفق مع مبادئ البحث التاريخي، والتدقيق العلمي الحديث، مما يدحض أي افتراضات بوجود تأثير للعوامل غير العقلانية مثل الكهانة، أو الكشف الغيبي كما هو منهج بعض الصوفية المجانبين للحق والصواب، وتوصي تِلك الدراسة: توجيه الباحثين إلى الاطلاع على مصادر النقد الحديثي الأصلية بدلًا من الاعتماد على تفسيرات المستشرقين التي تروم طمس هذا الفن بالكلية، ومن ثم الدين بِرُمّتِه.
Abstract:
This study aims to uncover the subtle، intuitive insight—or what may be termed the “hadith-critical instinct”—that early hadith scholars possessed، which enabled them to reach sound judgments on narrations، sometimes in ways that transcend conventional evidence. This faculty is occasionally referred to using the terms divination(kāhānah) and inspiration(ilhām)، either in the scholars’ own words or in the commentary of others. The research undertakes to collect and analyze these references، clarifying their intent and thereby illustrating the methodological rigor of hadith criticism.
The study also addresses and refutes certain doubts raised about the objectivity of hadith criticism—particularly claims that it relies on intuition or mystical inspiration devoid of evidence or proof. This is especially relevant given that some hadith critics historically used terms like ilhām when articulating their evaluative judgments on narrations.
Employing an inductive approach for source collection، followed by analytical and inferential methods، the research investigates the scholars' use of such terminology and situates it within the framework of their broader critical method. The findings affirm that hadith criticism was never based on subjective conjecture or baseless inspiration، as some Orientalists have alleged. Rather، it was grounded in a strict، evidence-based methodology that evaluated both the chain of transmission(isnād) and the content(matn) of the hadith، in accordance with principles of historical inquiry and modern academic rigor.
The study concludes by emphasizing that references to inspiration or divinatory insight in the hadith tradition must be understood within a methodological context—not as mystical claims، but as shorthand for refined critical acumen. The paper recommends that researchers turn to original hadith criticism sources rather than rely on Orientalist interpretations that aim to undermine the discipline and، by extension، the entire Islamic tradition.
 
Keywords: Divination – Inspiration – Unveiling – Criticism – Hadith Scholars.

الكلمات الرئيسية