الملخـص: السنة النبوية نبراسًا للدنيا، فهي المصدر الثاني من مصادر التشريع، فبدراستها يتبين لنا الكثير من الكنوز التي قد تحل كثيرًا من مشكلات العصر، منها: أنها لم تغفل أن المكلف قد يقع في العنت الشديد والكرب العظيم إن سار في بعض الوقائع بحرفية النص الشرعي، فبأقواله وأفعاله صلى الله عليه وسلم رسم للمشرعين كيفية إخراج فتاوى تخفيفية استثنائية هي عكس الأصول المعمول بها، ولكن وفق ضوابط ومعايير لأجل إزالة العنت والمشقة لمن ابتلي بملابستها، فإن زالت المشقة وذهب العنت رجعت القواعد والأصول إلى ما كانت عليه. فالهدف من هذا البحث هو بيان كيف عالجت السنة النبوية أصل من أصول الفتوى وهي عموم البلوى، وكيف حافظت فتاوى النبي صلى الله عليه وسلم على أصالة الشريعة وحفظت مقاصدها، مع إخراج المكلف من العنت والمشقة التي قد تلحق به في تطبيق حرفية النص، وانتهجت في هذه الدراسة المنهج الاستقرائي التحليلي النقدي لبعض الوقائع في عصر النبي صلى الله عليه وسلم، مع تخريج الأحاديث تخريجًا دون توسع ثم قمت بدراسة تلك الوقائع مع إبراز رأي شراح السنة لبيان مفهوم عموم البلوى وكيفية معالجتها، وتعرضت للعديد من القضايا التي تناولتها السنة النبوية علاجًا لتلك القاعدة مستأنسةً بآراء العلماء وشراح السنة واختلافهم في مشاربهم الفقهية. Abstract: The sunnah of the prophet is the beacon of the world and the second source of legislation. By studying it، we will find many solutions that solve many modern problems. One of them، it did not neglect that the mukalaff(The person who is considered in Islam as religiously responsible and legally accountable)، may be afflicted with severe hardship and great distress if he followed some sharia facts literally according to the Islamic texts and law. In his sayings and action، the prophet Mohammed may peace and prayer of Allah be upon him، outlined for legislators how to issue exceptional lenient fatwas، that are contrary to the established principles، but according to rules and standards، in order to remove hardship and difficulty for those afflicted by them. When the hardship and difficulty are removed، the rules and principles return to what they were. The basis of this research is to explain how the sunnah of the prophet dealt with one of the principles of fatwa which is "Omum Abalwa" (how to alleviate and mitigate hardships in case it is difficult to meet and fulfil the necessary obligations in religion)، how the fatwas of the prophet may Allah bless him and grant him peace، preserved the authenticity of sharia and preserved its objectives، while relieving the person obligated from hardship and difficulty that may befall him /her in applying the literal meaning of the Islamic texts. In this research I studied many issues that the Sunnah of the prophet addressed as a treatment for this rule، citing the opinions of the scholars and those who explained Sunnah، and their differences in their jurisprudential schools. Keywords: General affliction - Sunnah - Jurisprudential rules - Objectives of Sharia.
محمد عصام بهي, مي. (2025). معالجة السنة النبوية لعموم البلوى -Sunnah treatment of the general affliction. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48(1), 507-554. doi: 10.21608/bfsa.2025.437579
MLA
مي محمد عصام بهي. "معالجة السنة النبوية لعموم البلوى -Sunnah treatment of the general affliction", الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48, 1, 2025, 507-554. doi: 10.21608/bfsa.2025.437579
HARVARD
محمد عصام بهي, مي. (2025). 'معالجة السنة النبوية لعموم البلوى -Sunnah treatment of the general affliction', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 48(1), pp. 507-554. doi: 10.21608/bfsa.2025.437579
VANCOUVER
محمد عصام بهي, مي. معالجة السنة النبوية لعموم البلوى -Sunnah treatment of the general affliction. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2025; 48(1): 507-554. doi: 10.21608/bfsa.2025.437579