اللغة والهوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث بمعهد البحوث والدراسات العربية بالقاهرة

المستخلص

تتناول هذه الدراسة العَلاقة بين اللُّغة والهُوِيَّة وعلى الرَّغم من أنَّ البحث يَنهَد إلى قضية اللُّغة والهُويَّة في إطارها العام والمجرَّد، فإنَّ الغاية - بلا شکٍّ – هي "العربية"؛ لُغتنا عربًا ومسلمين، أو منتمين إلى الحضارة العربيَّة الإسلاميَّة، والغاية أيضًا هي "الهُوية العربية الإسلامية" التي تجمع الشَّمْل، وتُوحِّد الصفَّ، وتعقد الآصرة، وإذًا فإنَّ ثمةَ وقفةً مع العربية بوصفها هُويَّة، وما تحمله في داخلها من عناصر قوَّة، ممَّا يُحفزنا على الإيمان بها من ناحية، والتمسُّک بها من ناحية أخرى، ثم ما تواجهه من عناصر ضعفٍ؛ لنکونَ معها في هذه المواجهة.
ويتجه البحث لدراسة العَلاقة القائمة بينهما، ووضعها تحت المجهر؛ لرصدَ الدوائر التي يلتقيان فيها، والقواسمَ المشترکة التي تجمع بينهما وسنأخذ الهند کنموذج للدراسة من ناحية دور اللغة العربية في الحفاظ على الهوية الإسلامية في الهند والعوائق والصعوبات التي تواجه اللغة العربية هناک.
وقد توصَّلت الدِّراسةُ إلى جملةٍ من النتائجِ، منها: مکانة اللغة العربية بين اللغات العالمية وأهميتها للمسلمين ، الحرص على اللغة العربية وتعليمها ونشرها في الهند، التنوُّع في المناهج التي تُعلِّم اللغة العربية، والسعي إلى تطويرها بما يُسهِّل الفهم والإدراک للمتعلمين، التبادل الثقافي وکذلک الزيارات بين الدول العربية والهند، وإرسال البعثات الطلابية، وکذلک المعلمين؛ لأخذ الخبرة، وتصحيح النُّطق والمعنى في بلاد العرب.  
 
 
 


Language and Identity
By: Mohammed Anwar Badshah Al-Serilanki
A Researcher in the Institute of Arabic Research and Studies in Cairo
Abstract
This research tackles the relation between language and identity. Despite the fact that the researcher addresses the issue of language and identity in its general and specific frameworks, he is concerned only with Arabic language whose speakers belong to the Arabic and Islamic civilization. He is also concerned with the Islamic and Arabic identity which gathers and unifies the members of this civilization and urges them to be faithful and committed something that backs those members in their confrontation with the weakening elements.
The researcher intends to study the present relation between both by focusing light on such duality so as to trace the points of contact and the common aspects they share together. India is taken as an example to studies here in order to show how Arabic language preserves the Islamic identity in India and the difficulties which face Arabic language there.
The research has found out a group of results; first, the status of Arabic language in between the international languages and its importance to Muslims. Second, there is a growing interest to teach Arabic in India and there is also a variety of curricula keen on teaching Arabic. There is also an interest to develop Arabic so as to make it easier to be understood by the learners. Third, there should be cultural exchange programs and visits in between Arabic countries and India through scholarships of teachers and students to change experience, correct the pronunciation and meaning in the Arab countries.
Key words: language, identity, interest in Arabic language, developing the language. 

الكلمات الرئيسية