القيـم التربويـة المتضمنـة في کتاب اللغة العربية للطـور المتوسـط وأهميتها للتلاميذ "الصف الأول والرابع أنموذجا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - الجزائر

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن القيم التربوية المتضمنة في کتاب اللغة العربية للطور المتوسط، وأهمية هذه القيم للتلاميذ، من حيث توظيفها في تقويم سلوکياتهم وتعزيز مبادئهم. وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، باستخدام أسلوب تحليل المحتوى، وذلک بتحليل جميع النصوص المتضمنة في کتاب اللغة العربية للطور المتوسط الصف الأول والرابع، واستخراج القيم التربوية من هذه النصوص.
وتوصلت الدراسة إلى نتائج کان من أهمها ما يلي:
- أن کتاب اللغة العربية لکل من الصف الأول والرابع يزخر بکم معتبر من القيم التربوية سواء الإيجابية أو السلبية رغم الاختلاف في النسب. إلا أن هناک اهتماما بالقيم الاجتماعية على حساب القيم الأخلاقية والإيمانية في کتاب اللغة العربية للصف الأول، بينما يظهر الترکيز والاهتمام في الصف الرابع بالقيم الأخلاقية على حساب القيم الاجتماعية والإيمانية.
- کما أن القيم الإيمانية جاءت بشکل ضئيل جدا بحيث لا تکاد تبرز.
- يوجد تنوع في القيم التربوية المتضمنة في کتاب اللغة العربية لکلا الصفين الأول والرابع سواء القيم الأخلاقية أو الاجتماعية، إلا أن التنوع في الصف الأول أکثر منه في الصف الرابع.
- يوجد تشابه في الاهتمام بالقيم المتضمنة في کتاب اللغة العربية لکلا الصفين. 
- يسهم کتاب اللغة لکل من الصفين في ترسيخ القيم الإيجابية لدى التلاميذ والتأثير عليهم بتغيير القيم السلبية إلى إيجابية من خلال ما تضمنه من قيم تربوية متنوعة.
- وجود استغلال جيد لنصوص کتاب اللغة العربية، المخصص لتعليم اللغة وقواعدها، في غرس المبادئ الإسلامية وترسيخ القيم التربوية لدى التلاميذ مع ضرورة الحرص على تنويع الأسلوب في العرض والطرح بين الإيجاب والسلب، والنثر والشعر قصد إقناع التلاميذ والتأثير فيهم.


Pedagogical Values included in the Textbook of
Arabic Language for the Middle-aged and their Importance
“First and Fourth Grades as a Model”
 
By: Selaihah Arab Alwad
A researcher in
 Prince Abdul-Kader University of Islamic Sciences
Constantine – Algeria
 
Abstract
 
This research aims at revealing the pedagogical values included in the textbook of Arabic language for the middle-aged and their importance to the students regarding their function as they can be utilized to evaluate behavior and promote their principles. The researcher has used the descriptive analytical approach by means of analyzing the content of all the included texts within the textbooks of the first and fourth grades, and finding the pedagogical values within those texts.
 The research has highlighted the following results:
- The textbooks of the first and fourth grades abound in a great deal of pedagogical values be it positive or negative. The social values receive more attention than the ethical or faithful ones and that is clear in the first grade textbook. The case is different with the fourth grade textbook since attention goes to ethical values rather than the social or the faithful ones.
- The faithful values are so minute to the extent that they could hardly be seen.
- There is a variety of the pedagogical values in both textbooks whether they are ethical or social but this variety appears to be greater in the book of the first grade than that of the fourth grade.
- There is a similar interest in the values included in the textbooks of both grades.
- The textbook of the Arabic language promotes the positive values for students and influences them to alter the negative values into positive ones.
 - The included texts designed to teach Arabic language and grammar are well-used to grow Islamic ideals and promote pedagogical values for the students besides being keen on utilizing various styles of exposition so as to suit the positive or negative style of presentation concerning prose and poetry to persuade and influence the students.
Key words: pedagogical values, Arabic Language, utilizing values, evaluating behavior.

الكلمات الرئيسية