ختان الإناث بين الموروث المجتمعي ومقاصد الشريعة (رؤية معاصرة لعلماء الأزهر في ضوء المعطيات الطبية)( Female Circumcision between societal Legacy and the Objectives of Sharia A contemporary Vision of Al-Azhar Scholars in the Light of medical Data
أستاذ الفقه في كلية الدراسـات الإسلاميـة والعربيــة للبنات القاهرة، وعضو محكم باللجنة العلمية الدائمة لترقيـة الأساتـذة والأساتـذة المساعدين، جامعة الأزهر
يدور البحث حول مقصد من مقاصد الشريعة الإسلامية، وهو مقصد عنايتها بالإنسان في الصحة والسلامة والعافية، وعلى رأس ذلك الاهتمام بصحة المرأة الجسدية والنفسية، ومن ذلك ما قررته الشريعة من تحريم كل فعل ضار من شأنه أن يؤثر على صحة المرأة، وختان الإناث يدخل تحت مظلة الضرر المنهي عنه شرعا، لأنه ضرر لا يتوقف عند حد المرأة وحقوقها بل يتعدى إلى حق الزوج وحقوقه، وخلص البحث إلى أنه لم ترد نصوص في كتاب الله تعالى صراحة أو دلالة أو إشارة إلى ختان الإناث، بل أدلة القرآن العامة وقواعده الكلية تمنع هذا الضرر، ولم يرد عن رسولنا الكريم حديث صحيح أو سقيم يدل على أنه ﷺ ختن بناته، وحديث أم عطية لحديث معلول باتفاق علماء أهل الحديث، وأهل الخبرة والتخصص في الطب يجرمون هذه العادة. Female Circumcision between societal Legacy and the Objectives of Sharia A contemporary Vision of Al-Azhar Scholars in the Light of medical Data By: Rawhia Ahmed Al- Ganesh
Department of Jurisprudence
Faculty of Islamic and Arabic Studies for Women in Cairo
Azhar University, Egypt
Abstract
The present research paper demonstrates an objective of the Islamic Sharia that cares for the health, safety and wellness of human beings. Women’s physical and psychological health constitute the peak of such concerns of the Islamic Sharia. Relying on the rule of the Islamic Sharia that prohibits every harmful act that may affect women's health, female circumcision can be classified as a kind of harm prohibited by the Islamic Sharia because its harm exceeds women and their rights to husbands’ as well. The research paper has concluded that there are no explicit or implicit text in the Book of Almighty Allah that alludes to female circumcision but rather the general evidence of the Holy Qur'an and its rules prevent such harm. Likewise, there is no authentic or even weak Hadith of our noble Messenger indicating that he himself (peace be upon him) circumcised his daughters. As though the Hadith of Umm Atiyyah is a defected Hadith according to the general consensus of Hadith scholars. In addition, experts and medical specialists condemn this habit.
مصطفى أحمد الجنش, روحية. (2024). ختان الإناث بين الموروث المجتمعي ومقاصد الشريعة (رؤية معاصرة لعلماء الأزهر في ضوء المعطيات الطبية)( Female Circumcision between societal Legacy and the Objectives of Sharia A contemporary Vision of Al-Azhar Scholars in the Light of medical Data. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 46(1), 595-640. doi: 10.21608/bfsa.2024.397934
MLA
روحية مصطفى أحمد الجنش. "ختان الإناث بين الموروث المجتمعي ومقاصد الشريعة (رؤية معاصرة لعلماء الأزهر في ضوء المعطيات الطبية)( Female Circumcision between societal Legacy and the Objectives of Sharia A contemporary Vision of Al-Azhar Scholars in the Light of medical Data", الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 46, 1, 2024, 595-640. doi: 10.21608/bfsa.2024.397934
HARVARD
مصطفى أحمد الجنش, روحية. (2024). 'ختان الإناث بين الموروث المجتمعي ومقاصد الشريعة (رؤية معاصرة لعلماء الأزهر في ضوء المعطيات الطبية)( Female Circumcision between societal Legacy and the Objectives of Sharia A contemporary Vision of Al-Azhar Scholars in the Light of medical Data', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 46(1), pp. 595-640. doi: 10.21608/bfsa.2024.397934
VANCOUVER
مصطفى أحمد الجنش, روحية. ختان الإناث بين الموروث المجتمعي ومقاصد الشريعة (رؤية معاصرة لعلماء الأزهر في ضوء المعطيات الطبية)( Female Circumcision between societal Legacy and the Objectives of Sharia A contemporary Vision of Al-Azhar Scholars in the Light of medical Data. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2024; 46(1): 595-640. doi: 10.21608/bfsa.2024.397934