نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
أستاذ أصول اللغة بكلية الدراسات الإسلامية والعربيــة للبنات بالقاهــرة وعميدهـا السابق
المستخلص
أَثـَرُ البُعْـدُ اللُّغَوي فِـي فَهْـمِ القُرآنِ الكَريـمِ في التَّفسِيرِ الوسِيطِ «سُـورَة يـس نموذجًا»
اعتماد عبد الصادق عفيفي
قسم أصول اللغة بكلية الدراسات الإسلامية والعربيــة للبنات بالقاهرة، جامعة الأزهر، مصر.
البريد الجامعي: eatemadafify.2057@azhar.edu.eg
الملخــــص:
فإن اللغة العربية لغة عالمية شرّفها الله تعالى بنزول القرآن الكريم المعجز في بيانه، والمتحدي بلغته، فلم يستطع أحد الإتيان ولو ببعض آية منه بالرغم من أنها لغتهم البارعين فيها. وفي منتصف القرن السابع الميلادي كانت الإنسانية على موعد مع العالمية الإسلامية الأولى ﱻﭐ ﱎ ﱏ ﱐ ﱑ ﱒ ﱓ ﱔ ﱕ ﱖ ﱗ ﱺ [آل عمران: 110] مهامها واضحة الإيمان بالله، الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، دعوة إلى الخير كله، ونهي عن الفساد كله. ولكي نفهم عن الله ما جاء في كتابه الكريم؛ علينا أن نختار المستوى اللغوي الذي يتناسب مع المتلقين بجميع مستوياتهم؛ وهنا تظهر أهمية اللغة بجميع مستوياتها وخاصة أن اهتمام الأجيال باللغة العربية يختلف من جيل إلى جيل. ونظرًا لسعة هذه الجهود سأكتفي بالتنويه على بعض ما صرَّح به فضيلة الإمام الأكبر الأستاذ الدكتور/ أحمد الطيب – شيخ الأزهر الحالي وإمام المسلمين، وأسوق نموذجًا من جهود شيخ الأزهر السابق الأستاذ الدكتور/ محمد سيد طنطاوي، في كتابه التفسير الوسيط والمستوى اللغوي الذي ساهم في التعرُّف على الكثير من معاني القرآن الكريم في كتابه تطبيقًا على تفسير سورة (يس) ولغته التفسيرية المكتوبة والمسموعة أيضًا، والتي ساعدت على فهم الآيات التي تضمها السورة، موضحةً منهجيته المتبعة فيها (والتي تتمثل في المنهج الوصفي الاستقرائي).
ومن أهم النتائج التي خَلُص إليها البحث:
جاءت أصوات السورة متنوعة بين المجهورة والمهموسة والشديدة والرخوة، محققة بذلك مقاصدها من إثبات الرسالة وإثبات الوحدانية والإنذار ليوم الحشر.
من خلال حصر الأفعال في سورة (يس) تبين كثرة ورودها بها، فقد اشتملت السورة الكريمة على (170) صيغة فعلية.
وضَّح الشيخ البُعد اللغوي للتقديم والتأخير في: ﱥﭐ ﲉ ﲊ ﲋ ﲌ ﲍ ﱤ وﱥﱾ ﱿ ﲀ ﲁ ﲂ ﱤ، وهذا يوضَّح لنا مدى مرونة اللغة العربية في تنوع أساليبها وما فيها من خصوص دلالي أو تعميم، وسعة التصرف؛ فالسياق القرآن معجز بتقديمه وتأخير وحُسن نظمه واختيار ألفاظه.
The Impact of Linguistic Distance on Understanding the Quran in Al-Tafseer Al-Waseet: "Surah Yaseen as a Model"
Eatemad Abdul Sadiq Afifi
Department of Linguistic Foundations, Faculty of Islamic and Arabic Studies for Women, Cairo
Email: eatemadafify.2057@azhar.edu.eg
Abstract:
The Arabic language is a universal language that was honored by Allah, as the Quran, the miraculous and unmatched scripture, was revealed in it. Despite being the language of the people to whom it was sent, they were unable to bring forth even a single verse like it. In the mid-seventh century CE, humanity witnessed the first Islamic global movement, as reflected in the verse: "You are the best nation brought forth for mankind. You enjoin what is right and forbid what is wrong, and believe in Allah..." [Aali Imran: 110]. Its tasks were clear: faith in Allah, promoting good, forbidding evil, and calling to all forms of goodness while prohibiting all corruption. To understand what Allah has revealed in His Book, we must choose the linguistic level that aligns with the receivers at all levels. This highlights the importance of language at all levels, especially since the interest of generations in the Arabic language has varied across time. Given the vastness of these efforts, I will briefly mention some of the insights of the current Grand Imam of Al-Azhar, Dr. Ahmed El-Tayeb, and refer to a model from the efforts of the former Grand Imam of Al-Azhar, Dr. Muhammad Sayyid Tantawi, in his book Al-Tafseer Al-Waseet. In this book, Dr. Tantawi explores the linguistic levels that help understand many meanings of the Quran, focusing on Surah Yaseen and its interpretive language, both written and oral, which facilitated understanding of the verses within the surah. His approach follows the descriptive and inductive method.
Key Findings of the Research:
The sounds of the surah are diverse, including both voiced and unvoiced, strong and soft, which effectively convey its messages: the affirmation of the prophethood, the oneness of Allah, and the warning of the Day of Resurrection.
Analyzing the verbs in Surah Yaseen, it was found that it contains 170 verb forms.
The Sheikh clarified the linguistic impact of the order and delay in certain verses, showing the flexibility of the Arabic language in its stylistic variations and the particular or general implications it carries. The Quran's context is miraculous, with its thoughtful use of word choices and perfect organization of presentation and delay.
الكلمات الرئيسية