موقف الإمام المراغي من قضية الاجتهاد  (عرض ودراسة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول الفقه في كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالقاهرة، جامعة الأزهر

المستخلص

الملخـص:
يهدف هذا البحث إلى بيان موقف أحد علماء الأمة بقضية أجدها من أهم القضايا التي تدلل على صلاحية الشريعة الإسلامية، ومواكبتها لمستجدات العصر في كل زمان ومكان؛ وذلك من خلال التأصيل لقضية الاجتهاد، وبيان أثر ذلك في المستجدات العصرية. فتحدثت عن موقف الإمام المراغي رحمه الله من قضية الاجتهاد؛ باعتباره أحد شيوخ الأزهر الذين كان لهم الأثر البارز في إصلاح الأزهر وتجديده. وقد اتبعت المنهج الاستقرائي التحليلي، وكان من أهم ما توصلت إليه من نتائج: إمكانية تحقق الاجتهاد المطلق والجزئي لدى الشيخ المراغي رحمه الله - بل يرى أنهما أمر ميسور، وفي أهون مستطاعنا. كما يرى رحمه الله أنه لن يستطيع العلماء سد باب الاجتهاد في المذهب؛ لاختيار رأي يلائم عرفاً عاماً أو خاصاً أو رأي قضت به ضرورة عامة؛ بل إن هذا هو الفقه الذي لا يمكن لشخص يقدر عقله أن يحيد عنه، كما يرى رحمه الله أن الاجتهاد في المذهب لم ينقطع في أي عصر من العصور الماضية، وهو باق إلى الآن. ويرى أنه يجوز تقليد غير الأئمة الأربعة؛ متى صح النقل عنهم، وفهم مرادهم، كما يرى رحمه الله أن التقيد بتقليد المذاهب الأربعة، يعتبر رأياً حادثاً في الأمة الإسلامية؛ حيث إن المسلمين مجمعون على جواز تقليد أي عالم من علماء المسلمين، وأن تقليد إمام من غير معرفة دليله لمن يستطيع النظر في الأدلة، وفهمها، وترجيح دليل على دليل، أمر يأباه الدين، وتأباه أيضاً أقوال الأئمة رحمهم الله - ؛ بل لم يكن ذلك معروفاً في الصدر الأول، ولم يكن يرضاه أحد لنفسه. فكانت الوصية الواجبة، وتوثيق عقود الزواج بالنظام المتعارف عليه، وغير ذلك من المسائل المستحدثة من ثمرات اجتهاد شيخنا المراغي رحمه الله.
 
 
 Research Summary:  
This research aims to clarify the position of one of the nation’s scholars on an issue that I find among the most important issues that demonstrate the validity of Islamic law, and keep pace with the developments of the times in every time and place; And by rooting the issue of ijtihad, and explaining the impact of this on modern developments. I talked about the position of Imam Maraghi - may God have mercy on him - on the issue of ijtihad; As one of the Sheikhs of Al-Azhar, who had a prominent impact in the reform and renewal of Al-Azhar. I followed the analytical inductive method, and one of the most important results was: The possibility of achieving the absolute and partial diligence of Sheikh Al-Maraghi - may God have mercy on him - but rather sees that they are affordable, and in the easiest possible. He also sees - may God have mercy on him - that scholars will not be able to block the door of ijtihad in the doctrine; To choose an opinion that fits a public or private custom, or an opinion that is required by a general necessity; Rather, this is the jurisprudence that a person whose mind can not deviate from, as God has mercy on him, that ijtihad will not be interrupted in the doctrine in any of the past ages, and he remains until now. And it is permissible to imitate other than the four imams; When is the right to transfer from them, and to understand their intention, as may God have mercy on him, that adherence to the tradition of the four schools of thought is considered an accident in the Islamic nation; Whereas Muslims are unanimously agreed to imitate any scholar of the Muslim scholars, and that imitating an imam without knowing his evidence for those who can look at the evidence, understand it, and weighting evidence for evidence, something that the religion cares about, and the words of the imams - may God have mercy on them - and that was not known in the first chest, and no one was satisfied with himself. It was the obligatory will, and the documentation of marriage contracts in the recognized system, and other issues developed from the fruits of the diligence of our Sheikh Al-Maraghi, may God have mercy on him.

الكلمات الرئيسية