التصور الفلسفي للنفس عند قطب الدين الشيرازي - دراسة تحليلية نقدية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مـــدرس العقيــــدة والفلسفــــة في كلية أصول الدين والدعوة الإسلامية بطنطا، جامعـة الأزهــر

المستخلص

التصور الفلسفي للنفس عند قطب الدين الشيرازي - دراسة تحليلية نقدية
رائد عبد الجواد علي ربيع
قسم العقيدة والفلسفة، كلية أصول الدين والدعوة الإسلامية بطنطا، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية.
البريد الإلكتروني: RaedAbdulJawad.el.111@azhar.edu.eg
الملخـص:
يهدف هذا البحث إلى تحقيق عدة أهداف، من أبرزها: الكشف عن التوجه الفكري لقطب الدين الشيرازي في دراسته للنفس، وبيان مدى صحة تصوره لها، وتوضيح الآراء التي وافق أو خالف فيها السهروردي والشهرزوري وغيرهما من الفلاسفة، وإبراز أثر آرائه في النفس على فلاسفة الإشراق، والوقوف على التداخل المعرفي بين الفلسفتين المشائية والإشراقية في الفكر الإسلامي فيما يتعلق بالنفس، وقد اتبعت في هذا البحث المنهج التحليلي والمقارن والنقدي، وكان من أبرز وأهم النتائج التي توصلت إليها: إثبات قطب الدين الشيرازي لوجود النفس وروحانيتها وخلودها، واتفاقه مع رأي أفلاطون في قدم النفس، مخالفًا في ذلك رأي السهروردي، ومنتقدًا أدلته على حدوث النفس، كما أثبت البحث بطلان قول قطب الدين الشيرازي بقدم النفس وتناسخها، وبين أن إثباته للمعاد الجسماني في عالم المثل المعلقة يعد تأويلًا له عما أقرته الشريعة، ومن أهم التوصيات التي أوصيت بها: استكمال دراسة آراء قطب الدين الشيرازي الفلسفية في (الوجود - المعرفة - النبوات)، ودراسة موقفه من الفلسفة المشائية، ودراسة نقده لنظرية المثل الأفلاطونية.
The Philosophical Concept of the Soul According to Qutb Al-Din Al-Shirazi
A Critical Analytical Study
By: Raed Abdel Gawad Ali Rabie
Department of Theology & Philosophy, Faculty of Theology & Islamic Da‘wah in Tanta, Alazhar University, Arabic Republic of Egypt.
E-mail: RaedAbdulJawad.el.111@azhar.edu.eg
 
Abstract:   
                         
This research aims to achieve several objectives, most notably: uncovering Qutb Al-Din Al-Shirazi's intellectual orientation in his study of the soul, assessing the validity of his conception of it, elucidating the opinions in which he agreed or disagreed with Suhrawardi, Shahrzuri, and other philosophers, highlighting the impact of his views on the soul on Illuminationist philosophers, and exploring the epistemological overlap between Peripatetic and Illuminationist philosophy in Islamic thought concerning the soul. This research employs analytical, comparative, and critical methodologies. Among the most prominent and important findings are: Qutb Al-Din Al-Shirazi's affirmation of the existence of the soul, its spirituality, and its immortality; his agreement with Plato's view on the soul's eternity, in opposition to Suhrawardi's view and criticizing Suhrawardi's arguments on the soul's temporal creation; and the invalidation of Qutb Al-Din Al-Shirazi's claim regarding the soul's eternity and transmigration. The study also shows that his affirmation of bodily resurrection in the realm of suspended archetypes represents an interpretation divergent from established religious doctrine. Among the key recommendations are: continuing the study of Qutb Al-Din Al-Shirazi's philosophical views on (existence, knowledge, prophethood), examining his stance on Peripatetic philosophy, and analyzing his critique of the Platonic theory of forms.
Key Words:

الكلمات الرئيسية