التصور الفلسفي للنفس عند قطب الدين الشيرازي - دراسة تحليلية نقدية Philosophical conception, self, Qutb Al-Din Al-Shirazi, transmigration, immortality of the self, suspended ideals

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مـــدرس العقيــــدة والفلسفــــة في كلية أصول الدين والدعوة الإسلامية بطنطا، جامعـة الأزهــر

المستخلص

التصور الفلسفي للنفس عند قطب الدين الشيرازي - دراسة تحليلية نقدية
رائد عبد الجواد علي ربيع
قسم العقيدة والفلسفة، كلية أصول الدين والدعوة الإسلامية بطنطا، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية.
البريد الإلكتروني: RaedAbdulJawad.el.111@azhar.edu.eg
الملخـص:
يهدف هذا البحث إلى تحقيق عدة أهداف، من أبرزها: الكشف عن التوجه الفكري لقطب الدين الشيرازي في دراسته للنفس، وبيان مدى صحة تصوره لها، وتوضيح الآراء التي وافق أو خالف فيها السهروردي والشهرزوري وغيرهما من الفلاسفة، وإبراز أثر آرائه في النفس على فلاسفة الإشراق، والوقوف على التداخل المعرفي بين الفلسفتين المشائية والإشراقية في الفكر الإسلامي فيما يتعلق بالنفس، وقد اتبعت في هذا البحث المنهج التحليلي والمقارن والنقدي، وكان من أبرز وأهم النتائج التي توصلت إليها: إثبات قطب الدين الشيرازي لوجود النفس وروحانيتها وخلودها، واتفاقه مع رأي أفلاطون في قدم النفس، مخالفًا في ذلك رأي السهروردي، ومنتقدًا أدلته على حدوث النفس، كما أثبت البحث بطلان قول قطب الدين الشيرازي بقدم النفس وتناسخها، وبين أن إثباته للمعاد الجسماني في عالم المثل المعلقة يعد تأويلًا له عما أقرته الشريعة، ومن أهم التوصيات التي أوصيت بها: استكمال دراسة آراء قطب الدين الشيرازي الفلسفية في (الوجود - المعرفة - النبوات)، ودراسة موقفه من الفلسفة المشائية، ودراسة نقده لنظرية المثل الأفلاطونية.
The Philosophical Conception of the Self for Qutb Al- Din Al- Shirazi
An analytical, critical Study
By: Raed Abdel- Gawad Ali Rabea
Department of Creed and Philosophy
Faculty of Osoul Al- Deen and Islamic Dawah in Tanta
Azhar University, Egypt
E-mail: RaedAbdulJawad.el.111@azhar.edu.eg
Abstract:                              
This research paper aims at achieving many objectives such as identifying the intellectual orientation of Qutb Al-Din Al-Shirazi as seen in his study of the self, showing how far his conception of the self is correct. The research paper also clarifies the viewpoints in which Al- Shirazi agreed or disagreed with Al Suhrawardi, Shahruzri and other philosophers   as well as highlighting the impact of his views, regarding the self, on the illuminationist philosophers considering the cognitive overlap between the Peripatetic and Illuminationist philosophies in the Islamic thought related to the self. The research applies the analytical, comparative and critical approaches. By the end of the research, the researcher has referred to the most prominent findings such as proving the existence of the self, its spirituality and immortality by Qutb Al- Din Al- Shirazi and his agreement with Plato’s conception of the eternity of the self, contradicting Suhrawardi’s viewpoint and criticizing his evidence of the occurrence of the self. The research has also proved the invalidity of Qutb al-Din al-Shirazi’s statement about the eternity of the self and its transmigration showing that his proof of the physical resurrection in the world of suspended ideals is an interpretation of what the Sharia has approved. Finally, the research has recommended completing the study of Qutb al-Din al-Shirazi’s philosophical views on (existence, knowledge, and prophecies), studying his attitude towards the peripatetic philosophy, and studying his criticism of Platonic theory of ideals.

الكلمات الرئيسية