إثبات إعجاز القرآن بين علماء التراث والقرآن الكريم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية وآدابها، كلية اللغة العربية والدراسات الاجتماعية، جامعة القصيم، السعودية.

المستخلص

ملخص البحث:
أنزل الله تعالى هذا القرآن العظيم إلى نبيه محمد -- ليكون آيته للناس إلى يوم القيامة، فبه تكون هدايتهم ودلالتهم إلى طريق الله القويم. وقد أخذ هذا الكتاب العزيز اهتماما كبيرا من علماء الإعجاز القرآني وباحثيه في التراث العربي والإسلامي للكشف عن وجوه إعجازه، حيث توالت كتبهم ومؤلفاتهم في ذلك منذ القرون الأولى وإلى اليوم. ويسعى هذا البحث في الصفحات القادمة إلى المقارنة بين إثبات إعجاز القرآن الكريم في كتب علماء التراث، ومقارنة ذلك بالطريقة التي استخدمها القرآن لإثبات إعجازه. حيث ذهب علماء الإعجاز إلى أن (القرآن معجزة) يشبه معجزات الأنبياء السابقين، فهو في نظرهم مثل عصا موسى وناقة صالح وغيرها من معجزات الأنبياء السابقين. وقد كشف البحث عن وجود خمسة فروق جوهرية بين القرآن وتلك المعجزات. ثم حاول البحث بعد ذلك عرض الطريقة القرآنية التي أثبت بها إعجاز القرآن، وخلص إلى أن القرآن يقرر أن (القرآن آية) تشبه آيات الله الكونية الكبرى كالشمس والقمر والشجر والخلق، ولذا كانت أهم نتائج البحث هي القول إن هذه الطريقة تعدّ­ أنسب في النظر إلى إعجاز القرآن، حيث يمكن بها الكشف عن إعجاز القرآن للناس مسلمهم وكافرهم في كل زمان ومكان.
وقد سار البحث وفق المنهج التاريخي، كما جرى تقسيم البحث إلى مبحثين رئيسين، المبحث الأول يقدّم عرضاً وتقويماً لوصف علماء التراث القرآنَ بأنه (معجزة) تشبه معجزات الأنبياء السابقين، والمبحث الثاني يكشف طريقة القرآن الكريم في وصف القرآن بأنه (آية)، ورأى أن هذا الوصف أكثر قدرة في الدلالة على إعجاز القرآن وكونه كلام الله. وقد سبق هذين المحورين مدخل يسير سلّط الضوء على بحث إعجاز القرآن في ضوء سياقه الحضاري والتاريخي للنظر في أثر ذلك على ما قاله بعض علماء التراث حول رأيهم في الإعجاز القرآني.
The hadiths warning against drinking intoxicants by Imam Muhammad ibn Abi Muhammad ibn Muhammad ibn Abd al-Rahman al-Bakri al-Siddiqi al-Shafi`i (died 952 AH) investigation and study
 
Issam Abu Al-Yazid Muhammad Abdullah
Department of Hadith and its Sciences, Faculty of Fundamentals of Religion and Islamic Call, Al-Azhar University, Menoufia, Shebin El-Kom, Egypt.
Email: Essam22@azhar.edu.eg
 
abstract:
This research is one of the attempts to prove that our Islamic and Arab heritage has the lead and leadership in addressing youth issues and contemporary problems in a reality full of crises and contradictions.
The research aims to demonstrate the keenness of the pure Prophetic Sunnah to prohibit everything that corrupts and harms the mind. Such as consuming intoxicants of all kinds and types; Because ingesting it corrupts the mind, destroys health, wastes money, and deprives human dignity, and its consumption may result in moral deviations such as committing immoralities, neglecting prayers and engaging in forbidden acts, especially among young people; And they are the striking force and the young arms in every society, and for this reason the purified Sunnah of the Prophet took a decisive position in terms of prohibiting intoxicants and warning against drinking it.
The research relied on the critical inductive approach, where the texts mentioned in the manuscript were extrapolated and attributed to their original sources, and the Prophetic hadiths were graduated and judged according to the modern criticism approach and the rules of hadith people, and commented on what needs to be clarified and clarified.
Among the most important results of this research: a statement of the importance of our Islamic and Arab heritage in addressing issues and crises that haunt our contemporary world, including the consumption of intoxicants of all kinds and types, as well as indicating that the purified Prophetic Sunnah is a way of life that contains values, morals, legislation and rulings that if people adhere to them in our contemporary world, they would be happy in life and hereafter.

الكلمات الرئيسية