لغـات العـرب منهـج العرض ودواعي الخــلاف دراسـة نحويـة تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس اللغويات في كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بالقاهرة ـ جامعة الأزهر

المستخلص

ملخص البحث:
   يعد السماع أحد أهم الأصول النحوية، ولغات العرب، أو ما يسمى باللهجات من أهم روافد السماع، وقد وردت العديد من اللغات المختلفة عن القبائل العربية، والتي كانت أساسا للتقعيد النحوي، ومن خلال مطالعة هذه اللغات يتبين أن بعض العلماء وصفوا تلك اللغات بوصف يردها أو يحط من قيمتها، ثم نرى ابن جني وهو يقرر أن جميع لغات العرب حجة، فكان هذا البحث موجها إلى تلك القضية: كيف تكون اللغات كلها حجة، وكيف يرد العلماء بعضها؟  وقد دفعني سيل البحث إلى الحديث عن منهج النحاة في عرضهم للغات العرب من خلال كتبهم؛ حتى أصل إلى السبب والداعي الذي يجعل العالم يصف لغة بوصف غير دال عن القبول، حتى توصلت إلى أن ما نطق به العربي في فترة الاحتجاج المحدودة زمانا ومكانا بالشروط المعروفة لقبول اللغة لا يمكن رده، وهو حجة، إلا أن كثرة اختلاف العلماء في الأصول كان سببا لكثرة الاختلاف في الفروع، وكذلك فإن النحاة كانوا يقصدون إلى بناء صرح لغوي مبني على نظام  منضبط، وقد استلزم ضبط معاقد هذا النظام أن يردوا بعض اللغات حتى يتم لهم ما أرادوا من بناء محكم، ولهذا فجميع اللغات حجة، ووصف النحوي لها بالرداءة مثلا لا يخرجها عن دائرة الاحتجاج، إلا أن النظام النحوي الذي وضعه لا يقبل هذه اللغة؛ لأنها ستخل بذلك البناء، ونظام القواعد النحوية يطلب اللغات المطردة التي يمكن القياس عليها، ولهذا وجدنا أن النحاة يصفون ما قل وخالف الكثير بالشذوذ، وهذا لا يعني أنه لا يحتج بذلك الحرف، وإنما يعني أنه لا يقاس عليه.
منهج البحث: واتخذت الوصف والتحليل منهجا لهذا البحث، حيث استقرأت اللغات من كتب النحاة ثم عرضتها وحاولت وصفها كما جاءت ثم قمت بتحليل ماورد من نصوص من خلال التطبيق على بعض النماذج.
Abstract
     Listening is one of the basic roots of grammar and the languages of the Arab or what is called the dialects constitute the important sources of listening. There have been many varied dialects of the Arab tribes which were taken as the basis of Arabic grammar rules. Tracing those dialects, one would find that some scholars have devalued them. Next, Ibn Jenni has decided that all the dialects of the Arab are identifiable. Hence, this research is dedicated to this issue; how could all those dialects identifiable and how scholars reject some of them? The course of the research has compelled the researcher to demonstrate the grammarians' methodology of displaying the dialects of the Arab in their books till he finds out the reason beyond describing a dialect in a non- indicative and unacceptable way by a scholar. Moreover, the researcher has also discovered that what the Arabs have uttered in the limited chronical and spatial era of identification, according to the acknowledged terms and conditions of approving a language, can't be rejected as it represents a kind of authority. However, the large disagreement between the scholars about the fundamentals has led to discord about the sub- branches. Likewise, the grammarians intended to build up a great linguistic structure based on strict discipline. Therefore, controlling such discipline has required disapproving some dialects so that they can establish the intended strict discipline. Accordingly, all dialects are considered as an authority despite being described as poor by the grammarians and this can't prevent them from being an authority, even though the grammatical discipline established by such scholar does not approve this dialect as it would impair such structure. In addition, the rules of grammar seek regular dialects which could be established as a scale and that is why grammarians describe the minor and different dialects as irregular, but this does not turn them into unidentifiable sources. It simply means they are irregular. The research applies the descriptive and analytical approaches through reading dialects as utilized in some books of grammar, displaying describing them and analyzing some applied texts where they appeared.
 

الكلمات الرئيسية