الترجيــح بين معاني القـراءة فـي تفسير سـورة براءة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستــاذ التفســير وعلوم القرآن المساعد كلية الدراسات الإسلامية والعربية، للبنين بالقاهرة جامعــة الأزهــر

المستخلص

ملخص البحث:
تهدف هذه الدراسة إلى بيان الهدف الرئيس من ظاهرة التنوع في القراءات القرآنية، والتي أعطت للنص القرآني تميزه وسُموِّه على الكتب السماوية الأخرى وعلى النصوص البشرية النثرية والشعرية على حدٍ سواء، وهذا الهدف هو تعدد المعاني، فكل قراءة زادت معنى أو أكثر لم تبينه القراءة الأخرى، وبهذا اتسعت المعاني بتعدد القراءات، وكان هذا التعدد يقوم مقام تعدد الآيات القرآنية، حتى صارت كل قراءة بمقام آية، وذلك ضرب من ضروب البلاغة والإعجاز، وقد اتبعت في إعداد هذا البحث منهجين أساسين هما: المنهج الاستقرائي: ويظهر في تتبع وجمع الآيات المشتملة على القراءات محل الدراسة من سورة التوبة، وقد اكتفيت على القراءات التي يؤدي الاختلاف فيها إلى تعدد المعنى، والمنهج التحليلي: ويتمثل ذلك في توجيه هذه القراءات من كتب التوجيه المعتمدة، وكتب التفسير الأصيلة، ذاكراً المعنى أو المعاني التي تضمنتها كل قراءة، ثم رجَّحت بين هذه المعاني مبيناً أسباب الترجيح، مثل موافقة السياق، أو أسباب النزول، أو قراءة قرآنية أخرى، أو حديث نبوي، وغيرها من المرجحات للاستئناس، والخروج بالمعنى الراجح، وقد أثبت البحث أنَّ الاختلاف في القراءات القرآنية هو اختلاف تنوع وتغاير، وليس منه أي اختلاف يؤدي إلى التناقض أو التضاد، فهذا منفي عن كتاب الله I، وجميع الاختلافات التي وقعت بين القراءات المتواترة، ترجع إلى التلقي والمشافهة، نابعة من نزول القرآن على سبعة أحرف، ومما تلقاه الصحابة y في الأخذ عن رسول الله e، وأنَّ من مقاصد هذا الاختلاف تكثير المعاني الكريمة في الآية الواحدة، وباتبـاع أسلوب الترجيح بين هذه المعاني قـد يفيـد معـاني لطيفـة غابـت عـن الأنظـار، وبعد الانتهاء من البحث أوصيت بضرورة الاهتمام بعلم القراءات بحثًا ودراسة، والعناية بجانب الدراية في مسائله، والكشف عن أسرار تعدد القراءات وأثرها في التفسير، وضرورة الاستفادة منها في استنباط المعاني، وعدم الاكتفاء بجانب التلقي والرواية.
Abstract
       The present research aims at displaying the main objective of the phenomenon of having variety of Qur'anic readings which gave the Qur'anic text superiority and distinction over the other Divine Books as well as the human prose and poetic texts without any distinction. As the main objective of the research is embodied in the variety of meanings, each reading added one or more meanings which other readings have not shown. Accordingly, there are numerous meanings due to the variety of readings and such variety replaces the variety of Qur'anic verses to the extent that each reading stands for a Qur'anic verse which would be taken as a trail of rhetoric and miraculousness. The research applies two basic approaches; the inductive approach which is present in tracing and collecting the verses that include the readings highlighted by the study of Surat Al- Tawbah (The Chapter of Repentance) and the research is confined to the readings within which differences lead to variety of meanings. The second approach is the analytical approach which is usable in directing those readings in accordance with the accredited books of readings and the original books of interpretation referring to the meaning or meanings included in each reading. After that the researcher compared meanings to see which one is preponderant showing the key reasons beyond this preponderance such as conformability to the context, the occasion of revelation, the existence of another Qur'anic reading, having a prophetic tradition or other preponderances as references indicating the preponderant meaning. The research has proved that the differences in between the Qur'anic readings embody variation and diversity not contradiction or opposition which are not true to the Holy Qur'an. In addition, all the differences in between recurring readings can be related to reception and the oral manners resulting from the revelation of the Holy Qur'an in seven letters and what the companions of the prophet received from prophet Muhammad (peace be upon him). Moreover, one of the objectives of this differentiation is to increase the holy meanings of a single verse. Tracing the approach of preponderance in between these meanings may add graceful meanings that have passed out from sight. By the end of the research, the researcher has referred to the importance of paying attention to the science of reading considering research and study. It also recommended considering knowing the issues, uncovering the secrets of the variety of readings and their impact upon interpretation, making use of them through developing meanings and not to be confined to reception and transmission.  

الكلمات الرئيسية