المقـام التلفظي في شعـر المتنبي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية، كلية اللغة العربية والدراسات الاجتماعية، جامعة القصيم، بريدة. المملكة العربية السعودية.

المستخلص

المقام التلفظي في شعر المتنبي
فوزية بنت محمد البطي  
قسم اللغة العربية، كلية اللغة العربية والدراسات الاجتماعية، جامعة القصيم، بريدة. المملكة العربية السعودية.
البريد الإلكتروني: Fawziah786@hotmail.com
الملخـــــص:
عنوان البحث" المقام التلفظي في شعر المتنبي" ويتألف البحث من مبحثين تسبقهما مقدمة وتتلوهما خاتمة تبرز أهم النتائج.
ويهدف البحث إلى قراءة شعر المتنبي في ضوء مقاربة جديدة في مجال اللسانيات للتعويل على النص ذاته في بناء صورة الذات الشاعرة عبر القرائن الذاتية التي يُستدل من خلالها على خصوصية المتنبي. وقد اتبعت في ذلك إنشائية التلفظ وهي إنشائية تستمد أدواتها من اللسانيات التلفظية.
بدأ البحث ببيان مدى استفادة النصوص الأدبية من اللسانيات. ثم توضيح المقصود بمقام التلفظ. واهتم في المبحث الأول بأبرز علامات الذاتية التي نصّ عليها بنفينست فحُصر فيه ضميرا الشخص (المتكلم والمخاطب) مع بيان دلالة استعمالهما في شعر المتنبي وأكمل في المبحث الثاني دلالات استعمال أمارات الذات الزمكانية بعد حصرها.
ومن نتائج هذا البحث تبيان الحضور المكثف لضمير الأنا في ملفوظها وخلصنا إلى أنّه يمثّل العلامة البارزة الدالة على الذاتية وظهر جليا حرص المتلفظ بوصفه صاحب سلطة كلامية على استحضار مخاطبه وفق علاقة تواصلية ذات نزعة متعالية تارة ومتوافقة تارة أخرى.
كما دلت المشيرات الزمانية والمكانية باعتبارهما مكونين ضروريين في عملية التلفظ على أن المتلفظ مسكون بهاجس الحرية لذا تسير القرائن الزمكانية في خطين متوازيين هما الانفتاح المكاني والإطلاق الزماني.
 
The Articulatory Mode in the Poetry of Al- Mutanabbi
By: Fawziah Bint Mohammed Al- Butay
Department of Arabic Language and Social Studies
Qassim University
Kingdom of Saudi Arabia
 
Abstract
 
           This research handles the articulatory mode in the poetry of Al- Mutanabbi. The research consists of an introduction, two research investigations and a conclusion which sums up the findings of the study. The research aims at reading the poetry of Al- Mutanabbi in the light of a new approach in the field of linguistics relying on the text itself to introduce an image of the poetic autonomy through subjective clues which surely lead to the privacy of Al- Mutanabbi's as a poet. The researcher has applied the articulatory creation which derived its tools from articulatory linguistics. Th research commences with emphasizing the extent to which literary texts have benefited from linguistics. Next, the research has shown out what is meant by the articulatory mode. The first research request displays the most apparent subjective signs which Ben Vincent has included and there the two personal pronouns (the addresser and the addressee) come together referring to the significance of being utilizd in the poetry of Al- Mutanabbi. The second research request has folowed the first one showing out the clues of utilizing signs of chronotropic autonomy after being counted. One of the findings of this research is that the pronoun "I" has appeared a lot as an articulation which represents a clear sign of the self. In addition, it has become clear that the articulator, identified as having speech authority, is keen on summoning a conversation in accordance with a communicative link sometimes of transcendental inclination and other times of compatible inclination. Moreover, being two basic constituents of the process of articulation, temporal and spatial signals indicated that the articulator is obsessed with freedom anxiety, therefore, chorioptic clues move together on parallel lines: spatial openness and temporal release.
                      

الكلمات الرئيسية