مذهب الحنفية في الطهارة من الحدث في الطواف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الشريعة الإسلامية، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بالقاهرة، جامعة الأزهر الشريف، مصر.

المستخلص

مذهب الحنفية في الطهارة من الحدث في الطواف
هاني سيد تمام سلام
قسم الشريعة الإسلامية،كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بالقاهرة،جامعة الأزهر الشريف،مصر.
البريد الإلكتروني: hanysalam. 4@azhar. edu. eg
ملخــص البحث:
يتناول هذا البحث حكم الطهارة في الطواف حول البيت الحرام عند الحنفية،ومذهبهم فيها أنها واجبة وليست فرضًا،وأن من طاف بغير طهارة فطوافه صحيح مع الكراهة التحريمية،والإثم إن كان قادرًا عليها. أما جمهور الفقهاء من المالكية والشافعية والحنابلة في المشهور عنهم،فيقولون بفرضية الطهارة في الطواف،وأن الطواف لا يصح بغير طهارة.
ويهدف هذا البحث إلى توضيح مذهب الحنفية في القول بوجوب الطهارة في الطواف وعدم فرضيتها فيه،وبيان منهجهم الدقيق في الجمع بين الأدلة واستنباط الأحكام منها.
وقد اعتمدتُ في هذا البحث على المنهج الوصفي التحليلي،الذي يقوم على توصيف الأقوال والآراء وتحليلها ومناقشتها ورد الاعتراضات الواردة عليها والترجيحبينها.
ومن أهم نتائج البحث ما يلي:
1-    الطهارة في الطواف واجبة عند الحنفية وليست ركنًا فيه،خلافًا لجمهور الفقهاء القائلين بفرضية الطهارة في الطواف.
2-  طواف الإفاضة بغير طهارة صحيح على المذهب الحنفي مع الكراهة التحريمية والإثم ويلزم بتركها الدم؛جبرًا للنقص الذي حدث بسبب تركها،أما أنواع الطواف الأخرى فيلزم بترك الطهارة فيها صدقة.
3-  المرأة الحائض إذا لم تستطع الانتظار حتى تطهر،فلها أن تطوف حال حيضها،ولا يلزمها شيء عند بعض الفقهاء؛للعذر والضرورة،والأحوط لها: دفع الدم جبرًا للنقص الذي حدث.
The Attitude of the Hanafi School towards Purity from minor Ritual Impurity during Tawaf (Circumambulation)
By: Hany Sayed Tamam Sallam
Department of Islamic Sharia
Faculty of Islamic and Arabic Studies for Men in Cairo
Azhar University
 
Abstract
 This research demonstrates the provision of purity during Tawaf (circumambulation) according to the Hanafi School whose attitude towards this issue is clear، it a kind of duty not an obligation. For the Hanafi School، those who circumambulate the Ka'ba while not being pure، their circumambulation is true although it is duly disapproved. If the one circumambulating the Ka'ba is capable of being purified، he becomes sinful. Unlike the Hanafi School، the majority of scholars from the Maliki، Shafii and Hanbali schools say that purity during Tawaf (circumambulation) is an obligation and circumambulation cannot be true without purity. Hence، the research aims at clarifying the attitude of the Hanafi School regarding purity during circumambulation as dutiful not obligatory as well as displaying their precise methodology of combining evidence and extracting provisions. This research applies the descriptive analytical approach which relies on describing، analyzing and discussing sayings and opinions as well as refuting the objections stated against them deciding the most preponderant ones. The research concludes with the findings. For example، purity during circumambulation is dutiful for the Hanafi School and it is not a pillar for them unlike the other jurists who believe that purity is obligatory during circumambulation. Another finding is that performing Ifadah Tawaf (onrush circumambulation) without purity is true according to the Hanafi School despite the due disapproval and sin which should be expiated by sacrifice to meet the shortfall arising from not being pure. As for the other types of circumambulations، alms become due if circumambulation is performed without purification. A third finding of the research handles the menstruating woman who cannot wait until she becomes pure، she can perform circumambulation during menstruation، and she is not obliged to do anything according to some jurists relying on her excuse and necessity، but it is better for her to sacrifice an animal to meet the shortfall in her case.
 

الكلمات الرئيسية