طبقات الـرواة عن يونس بن عبيد في الكتب الستـة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الحديث وعلومه بکلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات الزقازيق، جامعة الأزهر

المستخلص

طبقات الرواة عن يونس بن عبيد في الكتب الستة
تغريد عبد الفتاح السيد محمد حسن سليم.
قسم: الحديث وعلومه، كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات الزقازيق، جامعة الأزهر، مصر.
البريد الإلكتروني:tagreed_sleeem@azhar.edu.eg
الملخـــــص:
يهدف البحث إلي بيان طبقات الرواة عن الإمام يونس بنعبيد بندينار، وهم علي خمس طبقات، الأولى رواة ثقات متقنون ضابطون ملازمون ليونس بنعبيد، والثانية رواة ثقات متقنون ضابطون ولكن لم تطل ملازمتهم ليونس بنعبيد، والثالثة رواة لازموا وصحبوا يونس بنعبيد ولكن تكلم في حفظهم، والرابعة رواة لم يكن لهم طول ملازمة ولا طول صحبة وتكلم فيهم أيضاً، والخامسة رواة متروكين مجهولون رووا عن يونس بنعبيد، وفائدة معرفة هذه الطبقات هو بيان الرواة الثقات الذين يؤخذ عنهم، والرواة الذين يؤخذ عنهم في موطن دون موطن، والرواة الضعفاء والساقطون والهالكون الذين لا يعرج علي رواياتهم، وهي هامة للناقد المشتغل بالرجال والأسانيد، لما ينبني عليه من بت للخلاف الواقع بين الرواة، من مثل: الرفع والوقف، والوصل والإرسال.
Classes of Narrators on the Authority of
Younus Bin Obeid in the Six Books of Hadith
 
By: Taghreed Abdel- Fattah Al-Sayed Mohammed Hassan Seleem
Department of Hadith and its Sciences
Faculty of Islamic and Arabic Studies for Women in Zagazig
Azhar University
 
Abstract
     The present research aims at displaying the classes of narrators on the authority of Imam Yunus Bin Obeid Bin Dinar and they included five classes. The first class is the trustworthy narrators who were accurate and disciplined. They accompanied Yunus Bin Obeid. The second class also contained trustworthy narrators who were accurate and disciplined but they did not accompany Yunus Bin Obeid for so long. The third class of narrators included associates of Yunus Bin Obeid who accompanied him, but he undermined their memorization. The fourth class of narrators did not accompany or keep close to Yunus Bin Obeid for so long and he also undermined them. The last class of narrators was composed of neglected and unknown narrators who narrated on the authority of Yunus bin Obeid. The benefit beyond specifying these classes of narrators is embodied in deciding the trustworthy narrators from whom we can receive our knowledge of Hadith. In addition, there are narrators whom we can trust just on specific occasions since they are not trustworthy on all occasions. Finally, there are weak, fallen and perished narrators whose narrations are not reliable. Such classification is important for the critic who is preoccupied with men and chains of narrators. This classification is also necessary for settling the disagreement between narrators with reference to the traceability, discontinuity and incompletely transmitted Hadiths.

الكلمات الرئيسية