أحاديث ضعفها الإمام أحمد وأخرجها في مسنده دراسة حديثية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الحديث وعلومه، كلية أصول الدين، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر.

المستخلص

أحاديث ضعفها الإمام أحمد وأخرجها في مسنده نماذج تطبيقية دراسة حديثية
محمد عيد عبد العزيز أبو كُريِّم
قسم الحديث وعلومه، كلية أصول الدين، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر.
البريد الإلكتروني: meaak74@yahoo. com
ملخص البحث:
هدفت من الكتابة في هذا البحث أن أبين أن الإمام أحمد ضعف أحاديث ومع ذلك أخرجها في مسنده وأن أبين أن المسند يحتوي على أحاديث كثيرة ضعيفة، منها أحاديث تفرد بها ضعفاء، ومنها شديدة الضعف، وأن أحمد لا يحتج بالأحاديث الضعيفة إلا إذا لم يكن في الباب غيرها فعندئذ يحتج بالضعيف الذي رُوي من غير وجه، وليس فيه متهم، وليس شاذا، وهو ما سمي بعد ذلك بالحديث الحسن لغيره فهذا يحتج به ويبني مذهبه عليه وهو عنده أحب من القياس ورأي الرجال، وقد قسمت البحث على قسمين الأول تعرضت لمباحث مهمة عن المسند والثاني درست ثمانية عشر حديثا تطبيقيا وختمت بنتائج وأوصيت بضرورة دراسة الأحاديث الضعيفة وبيان أسرار ذكرها في المسند مع ضرورة دراسة المنكر عن أحمد بتوسع، أما المنهج الذي اتبعته: فإني انتقيت نماذج من المسند ـ إذ تتبع كل أقوال الإمام أحمد بجرد كتب العلل والسؤالات والتواريخ والتراجم وكذلك كتب السنة المسندة التي تهتم بذكر أقواله مثل جامع الترمذي وسنن أبي داود والبيهقي وغيرها وكذلك كتب المذهب وغيرها.
The Hadiths weakened by Imam Ahmed and
referenced in his Musnad
A Study of Applied Models of Hadith
By: Mohammed Eid Abdul – Aziz Kura'em
Department of Hadith and its Sciences
Faculty of Osoul Alـ Deen
Azhar University
 
Abstract
 The main objective of this research is to emphasize the fact that although Imam Ahmed has doubted some Hadiths، he referenced them in his Musnad. Hence، the research refers to the numerous weak Hadiths included in the Musnad. Some of those Hadiths have been confined to doubted narrators and some of them were very weak. In addition، the research highlights the point that Imam Ahmed only relied on weak Hadiths when they remain the only ones in the chapter so that he included them despite their unlawful narrations، and they neither include، in their chains of transmission، someone accused of lying nor they are irregular. Those Hadiths are called، afterwards، as good Hadiths for other ones. Imam Ahmed relied on such Hadiths in his school as he favored them far more than relying on similar standards or views of men. The research is divided into two sections: the first handles important investigations about the Musnad while the second section studies eighteen applied Hadiths and the research concludes with the findings. The researcher recommends studying the doubted Hadiths and clarify the reasons beyond stating them in the Musnad. It is also necessary to study the denied Hadiths of Imam Ahmed on a larger scale. As for the approach followed by the researcher، he selected examples from the Musnad andtraced the sayings of Imam Ahmed throughout the books of the causes، inquiries، dates، biographies and the transmitted Sunnah books which are concerned with his sayings such as Jamea Alـ Tirmidhi (The Assembled Book of Alـ Tirmidhi)، Sunnan Abi Dawoud (The Traditions of Abi Dawoud) and other books of the same school of Hadith etc.

الكلمات الرئيسية