الخوف والخشية في القرآن الكريم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التفسير وعلوم القرآن كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بالقاهرة جامعة الأزهر، مصر

المستخلص

الخوف والخشية في القرآن الكريم
محمد حسن عادل عبد القادر
قسم أصول الدين، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بالقاهرة، جامعة الأزهر، مصر.
البريد الإلكتروني: mohamedabdelelkader. 4@azhar. edu. eg
ملخص البحث:
يتناول هذا البحث قضية الخوف والخشية في القرآن الكريم، من خلال الحديث عن تعريف الخوف والخشية، وبيان الخوف المذموم والخوف المحمود، والطريق إلى خشية الله عز وجل، وثمار الخوف من الله، والخوف في الآخرة، وخوف المخلوقات الأخرى، وأخيرا الخوف المجازي. وذلك من خلال القرآن الكريم آياته وهداياته، وبيان ذلك، وذكر لطائف وأسرار في تلك الآيات. وقد خلص البحث إلى أن الخوف من الله انقباض نفسي وقلق قلبي يمنع المؤمن من الإقدام على المعاصي؛ بعد أن علم أنها الخطر الحقيقي الوحيد لأنها هي التي تأتي بغضب الله وعقابه، وأن الخوف المحمود هو من الله وحده الذي يملك الضر والنفع، ولأنه لا خطر حقيقي إلا معاصيه، ولأنه خوف يعقبه الأمن والسلام والاطمئنان، وأن الخوف من الله يعمل لحظة الإغراء بالمعصية فينقبض القلب حذرا من خطر المعصية، وتحجم النفس، ثم يصير حالا لازمة للمتقي تمنعه عن المعصية، وأن الخوف من الله طريقه العلم بعظمة الله تعالى وقدرته وقربه وفجاءة نقمته إذا أخذ الإنسان بغتة وهو على الذنب أو قبل المتاب، ولابد أن يتمكن ذلك العلم من القلب ولا يغيب، وأن الخوف من الله نوعان: خوف جلاله، وخوف وعيده، وأن أهل الحق لا يخافون من الخلق؛ لأنهم علموا أن الخلق لن يقدموا آجالهم أو يؤخروا أرزاقهم، ولا يملكون لهم ضرا ولا نفعا، وأن الملائكة يخافون الله تعالى، وكذلك الجماد، وأن أوجز تعريف للتقوى في القرآن أنها خشية الله بالغيب والإشفاق من الساعة، وهو تعريف للتقوى بعلتها، وأن من خاف الله في الدنيا أمَّنه الله في الآخرة، وأخيرا تستخدم كلمة خاف في القرآن على سبيل المجاز بمعنى توقع وعلم، وبمعنى حارب، وإذا عُدِّيت بـ(على) فبمعنى التحذير، وتستخدم كلمة خشي على سبيل المجاز بمعنى توقع وعلم، وبمعنى كره.
 الكلمات المفتاحية: الخوف الخشية الخشوع الرهبة الإشفاق الأمن. 
Fearing Allah in the Holy Qur'an
By:  Mohammed Hassan Adel Abdel- Kader
Department of Osoul Al- Deen
Faculty of Islamic and Arabic Studies for Men in Cairo, Azhar University
Abstract
      The present research handles the issue of fearing Allah in the Holy Qur'an seeking a definition of the term, identifying disgraced and praiseworthy fear, the way of fearing Almighty Allah, the fruitful results of fearing Allah, fearing Allah in the hereafter, the fear of other creatures and finally, the metaphorical fear. The research investigates all these kinds of fear in the verses and guidance of the Holy Qur'an as well as the subtilities and secrets of those verses. The research has concluded that fearing Allah is embodied in low spirits and anxiety which prevent the believer from committing sins because he perceives them to constitute the only real danger which entails Allah's wrath and punishment. The praiseworthy fear is that fearing of Allah who is the distresser and beneficial since the true danger is implied in the sins as this fear is followed by safety, peace and assurance. Fearing Allah functions at the moment of being seduced by sin. Hence, the heart leaps up to warn against the danger of sin, controlling the self and finding a way out of this dilemma for the pious person to prevent him from committing sins. Fearing Allah can be acquired through perceiving the greatness of Allah, His omnipotence, being close to Allah and the suddenness of His nemesis if He punishes a human being at once while committing sins and before repentance. Such perception must find its way to the heart not to be oblivious. The research has identified two types of fearing Allah: fearing His majesty and His threat. The righteous people do not fear the creatures as they never put their fate forward or put off their sustenance. In addition, the creatures can never cause any harm or do good to the righteous people. Both Angels and inanimate objects fear Allah. The simplest definition of piousness in the Holy Qur'an is to fear Allah in concealment and be fearful of the hour of resurrection which means a purposeful definition of piousness. Those who fear Allah in this life will be safeguarded by Allah in the hereafter. In conclusion, the word fear in the Holy Qur'an is used metaphorically to signify expected and knew as well as fought, and if it is annexed to of, it means warning against.
Key words: fear, piousness, humility, fearsome, fearful, safety  .

الكلمات الرئيسية