مقومات الدولة الإسلامية في ضوء وثيقة (دستور) المدينة المنورة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث

المستخلص

تتناول هذه الدراسة مقومات الدولة في وثيقة المدنية المنورة، وهي الوثيقة التي وضعها النبي صلى الله عليه وسلم عشية دخوله المدينة المنورة لتنظيم العلاقات بين المتساکنين فيها على أساس دستوري يحدد رأس الدولة ممثلا في النبي صلى الله عليه وسلم، ويحدد واجبات طوائف المجتمع المختلفة، وقد عرضت في المبحث الأول لمدلولات الأمة في وثيقة المدينة مميزة بين إطلاقين لهذا المدلول الأول: مفهوم ديني يتناول الجماعة القائمة على التوحد في الانتماء الديني، والثاني: سياسي يتسق ومفهوم المواطنة ويشتبک مع مفهوم الجنسية، وأما في المبحث الثاني فقد عرضت لمقومات الدولة في ضوء وثيقة المدينة، وظهر أن دولة المدينة في عهدها الأول قد استکملت سائر مقومات الدولة، من شعب مستقر متجانس يقوم على أساس المواطنة، ويسکن في إقليم واحد له حدود واضحة، في ظل سلطة تتمتع بالسيادة التامة على أرضها وتتوفر لها الکلمة المسموعة في الداخل ومنعة الجانب في الخارج. وقد ناقشت في المبحث الثالث قضية الاعتراض على کون الإسلام دينا ودولة وأن النبي صلى الله عليه وسلم لم يکن حاکما، وتناولت الدراسة إثبات کون النبي صلى الله عليه وسلم کان حاکما ونبيا في الوقت نفسه وأن الإسلام دين ودولة.
الکلمات المفتاحية: مقومات الدولة الإسلامية - ميثاق المدينة
 
 
 
 
 
 
Features of the Islamic State in Light of the Constitution of Medina
By: Muhammad Saleh Ahmad Khalif
E.MAIL:  mohammad.saleh11@hotmail.com
Abstract
This study explores the features of the Islamic state as stated in the constitution of Medina, which is a charter drawn up by the Prophet (pbuh) on the night of his arrival in Medina to regulate the relationships among the residents on a constitutional basis. The constitution defines the Prophet (pbuh) as the head of the state, and defines the duties of the different groups of the community. The first section of the study details the indications of the word ᾿ummah (nation) as stated in the charter on two levels. The first level indicates a religious concept referring to the group of the believing Muslims. The second level is a political indication referring to the concept of citizenship, which matches with the concept of nationality. The second section exhibits the features of the state in light of the charter. It is shown that Medina then fully met the specifications of a state during its first era. It formed a stable harmonious people gathered on the basis of citizenship, living in one region with clear borderlines, and under the rule of an authority with full sovereignty over its lands, being obeyed on the inside and feared on the outside. The third section discusses the controversial issue where some object to the idea that Islam was both a religion and a state and that the Prophet (pbuh) was an authority. The study sets to prove that the Prophet (pbuh) was both a ruler and a Prophet, and that Islam was a religion and a state.
Key words: features of the Islamic state – the Charter of Medina

الكلمات الرئيسية