منهج النبي صلى الله عليه وسلم في تکوين السمعة الطيبة وإدارتها والمبادئ التي بنيت عليها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

طالب دکتوراه بالجامعة الإسلامية بماليزيا

المستخلص

جاءت هذه الدراسة لتعرّف بمفهوم السمعة، وبيان منهج النبي في تکوين السمعة الطيبة على المستوى الشخصي، والأسري، والمجتمعي، والمؤسسي، وقد عرضت الدراسة العوامل المؤثرة في السمعة المؤسسية في وقتنا الحاضر، حيث عملت على تأصيل هذه العوامل من خلال تتبع النصوص الشرعية والاستنباط منها على ما يؤکد إسلامية هذه العوامل والمتمثلة في الرؤية والرسالة، والهوية المؤسسية، وجودة الأداء، والمسؤولية الاجتماعية، مع مراعاة الحفاظ على مفاهيم هذه العوامل دون المساس أو تغيير عناصر تعريفاتها، حيث تم تأصيل هذه العوامل بمقتضى المفهوم العالمي في مجاله الإداري المتفق عليه. کما جاءت الدراسة لتوضّح أهم المبادئ والقيم السلوکية التي روعيت في المنهج النبوي لتکوين هذه السمعة، حيث بلغ مجموع المبادئ التي تم استنباطها إلى واحد وعشرين مبدأً، أبرزها الإخلاص، والأمانة، والصدق، وفهم الطبيعة البشرية، والحفاظ على سرية العمل، وقد تم استخراج هذه المبادئ من الآيات القرآنية، والأحاديث النبوية من صحيح البخاري، ولضمان تطبيق هذه المبادئ عرضت الدراسة أربع وسائل رقابية، وهي الرقابة الذاتية، والرقابة الرئاسية، والحسبة، وأخيرًا القضاء.
الکلمات االمفتاحية: سمعة طيبة - نهج النبي - مبادئ الإدارة
 
 
 
 
 
 
 
THE APPROACH OF PROPHET MUHAMMAD (PBUH) IN GAINING GOOD REPUTATION, ITS MANAGEMENT AND THE PRINCIPLES ON WHICH IT IS BASED
AHMAD ISMAEL AL-KAMALI, PHD STUDENT, INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY, MALAYSIA
a.ismail56@hotmail.com
Abstract
This study aims at introducing the concept of reputation, and showing the approach of the Prophet (pbuh) in building good reputation at the family, social, institutional, and personal levels. This study displays the factors that affect institutional reputation at the present time, and searches religious texts for the origins of these factors. From these texts, I elicited what confirms the Islamic origins of these factors, which are represented by vision, mission, institutional identity, performance quality, and social responsibility. The concept of these factors have been kept without changing the elements of their definitions, and the search for their origins is achieved according to the established world concept of the administrative field. The study also sheds light on the most important principles and behavioral values taken into account in the prophetic approach for building this fame. The total number of the principles elicited amounted to 21; the most prominent ones are faithfulness, honesty, sincerity, understanding human nature, and preserving secrecy of work. These principles have been drawn from the Qur᾿ān and the Prophet’s sayings in ai Al-Bukhari. To make sure the principles are applied, the study suggested four means of censorship: self-censorship, official censorship, Al-Hisba[1], and finally the judiciary.
Key words: good reputation – the Prophet’s approach – management principles



[1] An Islamic term that means urging what is right and forbidding what is wrong. (Translator’s note)

الكلمات الرئيسية