التنـاص في روايـات نجيب الکيلاني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث أول بمجمع اللغة العربية بالقاهرة

المستخلص

أسامة أبو العباس
مجمع اللغة العربية، القاهرة، جمهورية مصر العربية.
البريد الإلکتروني:     osamaabass193@gmail.com  
الملخـص:
يحاول هذا البحث تسليط الضوء على التناص وتقديم مهاد نظري له، وتقريب مفهومه للمتلقي، ودراسة التناص الديني دراسة تحليلية في روايات نجيب الکيلاني، وبخاصة روايات مرحلتيه الأولى والأخيرة من عمره الإبداعي، والمقارنة بينهما عبر تحليل بعض النماذج، والکشف عن حضور النصوص الدينية المتناص معها في جسد البناء الروائي.
اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي المؤيد بمعرفة واسعة في فروع مختلفة تتطلبها هذه النوعية من جوانب التحليل النصي.
 کشف البحث عن امتصاص روايات الکيلاني النصوص الدينية؛ لتحقيق تماسک في بنائها الفني من جهة، وتشکيل بناء معرفي دلالي من جهة أخرى، إذ لا يمکن للنص الحاضر أن يصل إليها وحده دون النهل من النصوص الأخرى المتناص معها، والتي يستعيرها الروائي من أطره الثقافية والفکرية المشکلة لشخصيته الإبداعية.
 
 
Intertextuality in the Novels of Naguib Al- Kelani
 
By: Ossama Abu Al- Abbas
Arabic Language Academy
Cairo
Egypt
 
Abstract
 
             This research sheds light on intertextuality and tries to provide a theoretical framework, clarify its concept for the recipient. The research also tackles religious intertextuality through an analytical study of the novels of Naguib Al-Kelani, especially the novels of the first and last stages of his creative life comparing them through analyzing some models manifesting the presence of intertextual religious texts together in the body of the narrative construction. The research has followed the descriptive analytical approach supported by extensive knowledge of the different branches required by this type of textual analysis. The research has found out that Al- Kilani's novels have been penetrated with religious texts to achieve coherence in its artistic structure on the one hand, and the formation of a semantic cognitive structure on the other hand as the present text cannot reach it alone without drawing from other texts that are intertwined with it and the novelist borrows from his cultural and intellectual frameworks which formed his creative personality.

الكلمات الرئيسية