اللون في شعر أبي طالب المأموني دراسة سيميائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية وآدابها، کلية التربية الأساسية، دولة الکويت.

المستخلص

خلف مطلق خلف العازمي
قسم اللغة العربية وآدابها، کلية التربية الأساسية، دولة الکويت.
البريد الإلکتروني:Khalaf_alazmi@yahoo.com    
الملخـص:
يهدف هذا البحث إلى دراسة اللون في شعر أبي طالب المأموني دراسة سيميائية دلالية، وقد انتظم في ثلاثة مباحث: المبحث الأول: في الألوان الأحادية، واشتمل على بيان مفاهيم ودلالات ثلاثة ألوان هي الأبيض، والأسود والأحمر. والمبحث الثاني: في ثنائية الألوان، وبيان دلالاتها، واشتمل على خمس ثنائيات هي: الأبيض والأسود، والأبيض والأحمر، والأبيض والأصفر، والأبيض والأخضر، والأسود والأحمر. والمبحث الثالث: في تعدد الألوان، واشتمل على ثلاثية الألوان، ورباعيتها في شعره. وکان من أهم نتائج البحث: توظيف الشاعر للألوان على معهود العرب في دلالاتها لاسيما الإيجابية، والحضور اللافت للون الأبيض في شعره منفرداً ومقترنا مع غيره.
 


 
Colours in the Poetry of Abi Taleb Al- Mamouni
A Semiotic Study
 
By: Khalaf Mutlaq Khalaf Al-Azmi
Department of Arabic Language and Literature
 College of Basic Education
The State of Kuwait
 
Abstract
 
           This research examines colours in the poetry of Abu Taleb Al- Maamouni through a semiotic study. The research includes three chapters; the first discusses the monochrome colours and it demonstrates the concepts and connotations of three colours: white, black and red. The second chapter handles the dichroic colours and their connotations. The chapter tackles five dichroisms: white and black, white and red, white and yellow, white and green, and black and red. The third chapter displays multiplicity of colors, and it discusses tricolours, and quadruples in his poetry. One of the most important findings of the research is that the poet's employment of colors runs in accordance with the Arabs’ tradition especially in their positive connotations. The white colour has been remarkably present in Al- Mamouni’s poetry whether lonely or in conjunction with others.

الكلمات الرئيسية