کلمة (مثوى) في القرآن الکريم دراسة لغويّـة في البنية والدلالة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم النحو والصرف، کليّة اللغة العربيّة والدراسات الاجتماعيّة، جامعة القصيم، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

عليّ محمود أحمد محمد خير
قسم النحو والصرف، کليّة اللغة العربيّة والدراسات الاجتماعيّة، جامعة القصيم، المملکة العربية السعودية.
البريد الإلکتروني: a.mohamedkheir@qu.edu.sa
الملخـص:
عنوان هذا البحث: " کلمة مثوى في القرآن الکريم، دراسة لغويّة في البنية والدلالة "، البحث يتألف من ثلاثة مباحث تسبقها مقدمة وتقفوها خاتمة فيها أهم النتائج، وطّـــأ البحث بتعريف کلمة المثوى في اللغة وبيان وزنها الصرفيّ ودلالته، وحصر البحثُ في مبحثه الأول الآياتِ التي جاءت فيها کلمة المثوى مع ثلاثة معاني إجمالاً. والمبحث الثاني بيّن استخدام القرآن لکلمة المثوى وحصْرَها مع النار دون الجنة مع بيان العلة في ذلک مقارنة مع کلمات تشترک معها في الدلالة مثل المأوى والدار. وبين المبحث الثالث إمکان استخدام الکلمة مع الجنة في سعة الکلام خارج القرآن وبيان ما في ذلک من التوسيع الذي يرفع الحرج من الوقوع في محظور شرعيّ في الکلام. هذا وکان البحث وفق المنهج الوصفيّ التحليليّ.
 


 
The Word "Abode" in the Holy Qur'an
A Linguistic Study of Structure and Meaning
 
By: Ali Mahmoud Ahmed Mohamed Khair
Department of Syntax and Morphology
Faculty of Arabic Language and Social Studies
Qassim University
Kingdom of Saudi Arabia
 
Abstract
 
        This research revolves around the structure and meaning of the word “abode” as revealed in the Holy Qur’an from a linguistic perspective. The research is divided into an introduction, three chapters, a conclusion which sums up the most important findings and a list of references. The research commences by defining the word “abode” linguistically showing its morphological balance and its significance. In the first chapter, the researcher has counted the verses that contained the word “abode” which came down in three meanings. The second chapter highlighted the word “abode” as connected to hell rather than heaven showing the reasons behind such connection in comparison with other common words such as “shelter” and “home”. The third chapter has referred to the possibility of using the word “abode” together with heaven in the vicissitudes of speech away from the Holy Qur’an to show the feasibility which would spare or remove any kind of criticism arising from violating a forbidden affair in the Islamic Sharia through speech. Finally, the research follows the descriptive analytical approach.

الكلمات الرئيسية