مــوانـع القطـــع دراسة أصولية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الشريعة، کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنين، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر. المعار إلى أکاديمية بلغار الإسلامية بروسيا الاتحادية

المستخلص

موانع القطع دراسة أصولية
أدهم تمام فراج عبد الرحمن                   
قسم الشريعة، کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنين، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر.
البريد الإلکتروني: adhamabdelrahman.4@azhar.edu.eg
 
الملخـص:
تکمن أهمية البحث في کونه يتناول مسألة القطعية والظنية التي يترتب على معرفتها الوقوف على اختلاف الفقهاء في کثير من الفروع الفقهية، بالإضافة إلى أن التفاوت في مراتب الأدلة مبني عليها کذلک، فمن النصوص ما هو قطعي الثبوت قطعي الدلالة، ومنها ما هو قطعي الثبوت ظني الدلالة، ومنها ظني الثبوت قطعي الدلالة، ومنها ما هو ظني الثبوت ظني الدلالة. ويهف البحث إلى إبراز أسباب التفاوت في الأدلة، ومعرفة منشأ الظن، والوقوف على موانع القطع، وإظهار سماحة الشريعة الإسلامية.
وقد سلکت في بحثي هذا المنهج الاستقرائي ثم التحليلي حيث تتبعت مواضع موانع القطع في کتب أصول الفقه ثم قمت بتحليلها، وتکلمت فيه عن تعريف المانع، والقطع، وعن أقسام الدليل باعتبار القطعية والظنية، وإفادة الأدلة الظن، والحکمة من تعدد الأدلة ومنشأ الظن، وأسباب ورود الاحتمال في نقل الأدلة اللفظية، ووضحت أسباب الاحتمال من حيث التوثيق، الاحتمال في نقل اللغة، والاحتمال في نقل الخبر، وشروط قبول خبر الآحاد. وتوصلت إلى أن أسباب الاحتمال في اللفظ، منها ما يرجع إلى نفس اللفظ، وإلى تصريفه .
وتکلمت عن أسباب الاحتمال في اللفظ المرکب مثل تعدد مرجع الضمير، والموصول المتناول بصلته أشياء کثيرة، تعدد مرجع الصفة، استثناء المجهول من المعلوم، التخصيص بصفة مجهولة.
ووضحت أسباب الاحتمال من جهة الشرع مثل احتمال التخصيص والنسخ، ومن أهم النتائج: أنه بعد الدراسة والمعايشة لهذا الموضوع توصلت إلى أن کلمة القطع عند السادة الحنفية لها معنيين: ما يقطع الاحتمال أصلًا کالمحکم والمتواتر، ويسمى "علم اليقين"، ما يقطع الاحتمال الناشئ عن الدليل ويسمى" علم الطمأنينة"، وأن الحکمة من تعدد الأدلة إلى قطعية وظنية، تحقق الرحمة التي أرادها الله سبحانه وتعالى، وأن منشأ الظن هو الاحتمال، والاحتمال له أثر في تقسيم اللفظ باعتبار الظهور والخفاء.
أسباب الاحتمال من حيث دلالة اللفظ واستعماله تکون في اللفظ نفسه أو تصريفه، ولواحقه، وتکون کذلک في اللفظ المرکب، والاحتمال في اللفظ المرکب سببه هو التردد بين أمرين، ومرجع ذلک إلى اشتراک الترکيب.         
Preventives of Determinism
A Fundamentalist Study
By: Adham Tammam Farra’g Abdel- Rahman
Department of Sharia
Faculty of Islamic and Arabic Studies for Men in Cairo
Azhar University
Abstract
       The importance of the research lies in the nature of its topic as it studies the issue of determinism and presumption. Understanding those concepts would enable the readers to see the differences in between the jurists in many jurisprudential branches. In addition, variation of the levels of evidence is based on this issue as well. Some of the texts are certainly established and their significance is evidenced while other texts are certainly established but their significance is presumptive. The third type of texts are probably established but have certain significance while the last type is probably established, and their significance is also presumptive. Accordingly, the research highlights reasons for such variation of evidence, tracing the roots of presumption, specifying the preventives of determinism and showing the tolerance of the Islamic Sharia. Along the research, the researcher has followed the inductive and the analytical approaches as he has traced places of determinism in the principle books of jurisprudence and analyzed them. Next, the researcher has defined preventives, determinism, divisions of evidence considering determinism and presumption, how evidence would serve presumption, the wisdom behind having multiple clues of evidence and the rise of presumption, the reasons beyond having probability while conveying verbal evidence. Therefore, the researcher has clarified the reasons for probability regarding documentation, probability as conveyed in a language, probability while conveying predicate and conditions of accepting singular predicates. The research has concluded that the reasons for probability of utterance can be traced back to the utterance itself or its morphology. In addition, the research has discussed the reasons for probability of the compound utterance for example the multiplicity of references for the pronoun, the relative handled as related to many things, having various references for the adjective, exempting the unknown from the known utterances and specifying with an unknown adjective. Then the research has examined the reasons for probability from the perspective of the Islamic jurisprudence such as the probability of specification and abolishment. Finally, the research has referred to the most important findings such as the word determinism for the Hanafi scholars has two meanings; the first signifies what mainly prevents probability such as the exact and consecutive which is known as “certain knowledge”. The second meaning prevents probability arising from evidence which is known as “the knowledge of reassurance”. The wisdom behind having various types of evidence; determined or presumptive serves the objective of achieving mercy as destined by Almighty Allah. Moreover, presumption originally arises from probability and that probability has its influence upon dividing utterances into apparent and hidden. The last finding of the research refers to the reasons beyond probability, considering the significance of the utterance and its usage, can be traced back to the utterance itself, its morphology and its collocations which are also valid with the compound utterances. Probability of the compound utterances can also be traced back to oscillation in between two matters which can related to sharing the compound.

الكلمات الرئيسية