القدوة في بناء کيان الشاب المسلم في ضوء السنة النبوية المطهّرة عبد العزيز شاکر حمدان الکبيسي قسم السنة النبوية وعلومها بجامعة الإمارات العربية المتحدة البريد الإلکتروني: Abdelaziz.Shaker66@yahoo.co الملخــــص : تعد السنة النبوية المطهّرة المصدر الثاني الذي تستمد منه التربية الإسلامية منهجها في بناء الذات الإنسانية وتکوينها، وذلک لما اشتملت عليه من التوجيهات النيرة، والحِکَم الرائعة، والأمثال الموضحة، والقصص الهادفة، التي تعمل على إرساء قواعد ذلک البناء، وتحقيق تکامله، وقد تعددت وسائل السنة النبوية وأساليبها لتحقيق تلک الغاية المنشودة ولا سيما في بناء کيان الشاب المسلم وتنشئته التنشئة السليمة السوية، ومن أهم تلک الوسائل وأنجعها وسيلة التربية بالقدوة في تکوين الفرد وتنشئته عقيدةً وعبادةً وسلوکاً وأخلاقاً. ويهدف البحث إلى: التعرف على مفهوم القدوة من منظور إسلامي، الوقوف على أنواع القدوة في المنظور الإسلامي، التعريف بأهم الآليات والوسائل التي قام عليها منهج الرسول صلى الله عليه وسلم في التربية بالقدوة الحسنة في بناء کيان الشاب المسلم في ضوء سنته المشرفة، إبراز جوانب التربية للشاب المسلم بالقدوة في البناء العقدي والتعبدي والاجتماعي والسلوکي والأخلاقي في ضوء الهدي النبوي الکريم.
The Impact of Role Models on Shaping the Entity of Young Muslims in the Light of the Prophetic Traditions By: Abdel- Aziz Shaker Hemdan Al- Kubaisy Department of Sunnah and its Sciences University of United Arab Emirates
Abstract The prophetic traditions constitute the second source where Islamic pedagogy derives its methodology of shaping and reconstructing the human entity due to the bright insights, magnificent maxims, clear examples and constructive stories it contains. Such directions strengthen the pillars of the structure of Muslim youth and achieve its integration. To fulfill the ultimate goal of reconstructing the entity of young Muslims and bring them up properly, the Sunnah has utilized various methodologies and approaches. The most important and convenient methodology is that of role modelling as it influences the building up of the individual and his upbringing dogmatically, behaviorally and ethically. Thus, the research aims at identifying the concept of role models and its types from an Islamic perspective. The research is also keen on highlighting the most important mechanisms and methodologies which prophet Muhammad peace be included in his approach of reconstructing young Muslims considering role models in his Sunnah. Moreover, the research displays the aspects of bringing up young Muslims by means of role models considering the dogmatic, devotional, social, behavioral and ethical structure in the light of the prophetic guidance.
شاکر حمدان الکبيسي, عبد العزيز. (2021). القدوة في بناء کيان الشاب المسلم في ضوء السنة النبوية المطهّرة. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 41(2), 499-528. doi: 10.21608/bfsa.2021.250710
MLA
عبد العزيز شاکر حمدان الکبيسي. "القدوة في بناء کيان الشاب المسلم في ضوء السنة النبوية المطهّرة", الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 41, 2, 2021, 499-528. doi: 10.21608/bfsa.2021.250710
HARVARD
شاکر حمدان الکبيسي, عبد العزيز. (2021). 'القدوة في بناء کيان الشاب المسلم في ضوء السنة النبوية المطهّرة', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 41(2), pp. 499-528. doi: 10.21608/bfsa.2021.250710
VANCOUVER
شاکر حمدان الکبيسي, عبد العزيز. القدوة في بناء کيان الشاب المسلم في ضوء السنة النبوية المطهّرة. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2021; 41(2): 499-528. doi: 10.21608/bfsa.2021.250710